galéria megtekintése

Szemét ügy: százmilliós drágulást hoz a budapesti útdíj

6 komment


Rab László

Indulatos nyilatkozatok láttak napvilágot csütörtökön a rákospalotai polgármester és a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. részéről. A szemétszállítás ügyében kialakult polémia oka az a 800 méteres kerületi útszakasz, amelynek a használatáért január 1-je óta fizetni kell.

A XV. kerületet vezető DK-s polgármester, Hajdu László szerint a bevezetett útdíj átgondolatlan, méltánytalan és igazságtalan, néhány nap alatt kiderült, hogy hatalmas károkat okoz. Az M0-s és az M3-as bevezető szakaszának fizetőssé tétele a kerület lakosait rendkívül hátrányosan érinti – fogalmazott a polgármester, és szóvá tette, hogy a fizetős részen (800 méter) lévő nyolc bevásárlóközpont forgalma csökkenni fog, a kerület pedig elesik az iparűzési adóbevételek egy részétől.

Még nagyobb baj, hogy a XV. kerületben működő fővárosi szemétégető napi 150-160 kukásautója is a belső utakat választja, ami elviselhetetlen terhelést jelent a lakosokra.

Lakótelepi fuvar
Lakótelepi fuvar
Veres Viktor / Népszabadság

 

Hajdu a Blikknek azt nyilatkozta, megfontolják, hogy a szemétszállító autókat nem engedik át Újpalota belső útjain. „Vagy fizetnek, és visszatérnek az M0-ásra, vagy leállnak a szemétszállítással" – hangzott az éles megfogalmazás, amit később már úgy finomított, hogy egyeztetést kezdeményeztek a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-vel.

Németh Tibor, a kerület városüzemeltetési főosztályvezetője érdeklődésünkre elmondta: a főváros kétharmadáról Rákospalota útjain szállítják a szemetet a hulladékégetőbe. A napi 150-160 autó (ami oda vissza 300 körüli fuvart tesz ki) 3 és fél tonnánál nehezebb, ezért a HU-GO rendszerben kilométerdíjat fizet az útdíjköteles szakaszokon.

Az előzetes becslések szerint az FKF Zrt. csak a XV. kerületből napi 25 ezer forintos többletköltséggel tudja a szemetet elszállítani,

és feltételezéseik szerint a Főkefe alvállalkozói lesznek azok, akik a belső utak használatával spórolnak. (A napi 25 ezer forintot a 800 méteres fizetős felhajtó miatt kell fizetni. Ez éves szinten meghaladja a 9 millió forintot, és ez csak egyetlen kerületre vonatkozik, a többi kerületi útdíjtöbblet a becslések szerint százmilliós nagyságrendű lehet. – a Szerk.)

A Főkefe nem tud az egyeztetésről

Az FKF Zrt. kemény hangú közleményben reagált a XV. kerületi polgármester felvetésére: nem tudnak egyeztetésről. Mint írták, a társaság egyik vezető beosztású munkavállalója sem egyeztetett a polgármesterrel. Az FKF Zrt. azt is közzétette, hogy a hulladékgyűjtő járművek 2015. január 1-jétől is ugyanazokon a XV. kerületi útvonalakon közlekednek, mint azelőtt.

A 3,5 tonna feletti járműveket bejelentették az állami útdíjfizetési (HU-GO) rendszerbe, amivel az újonnan fizetőssé tett szakaszokra is megváltották az úthasználati jogot.

A 3,5 tonna alatti járművek esetében az összes járműre megvásárolták a Pest megyei matricát, vagyis ezek a járművek az M3-as és M0-s autópályák most fizetőssé tett szakaszait használják – írta Horváth Béla, az FKF vezérigazgatója.

Azt a Főkefe vezetője nem említette meg, hogy az alvállalkozóik saját maguk dönthetnek a matricavásárlásról.

Jártunk a rákospalotai szemétégetőnél, sorra érkeztek a kukásautók. Volt olyan sofőr, aki tudott arról, hogy útdíjjal közlekedik, de olyan is akadt, aki arról értesült, hogy a Lidl áruház előtti hídnál rendőrök ellenőrzik a 12 tonnás áthajtási tilalom betartását – márpedig a kukásautók ennél nehezebbek.

Megnéztük, mi a helyzet, nem láttunk rendőröket, a kukásautók viszont simán átmentek a hídon. Útjukat a Régi Fóti úton folytatták. Akik a Megyeri-híd felől érkeztek az M0-son, magától értetődőnek vették, hogy díjas utat kénytelenek használni.

Tavaly is ezen az úton hozták ide a II. kerületből a szemetet – csak akkor még ingyen.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.