Hajdu a Blikknek azt nyilatkozta, megfontolják, hogy a szemétszállító autókat nem engedik át Újpalota belső útjain. „Vagy fizetnek, és visszatérnek az M0-ásra, vagy leállnak a szemétszállítással" – hangzott az éles megfogalmazás, amit később már úgy finomított, hogy egyeztetést kezdeményeztek a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-vel.
Németh Tibor, a kerület városüzemeltetési főosztályvezetője érdeklődésünkre elmondta: a főváros kétharmadáról Rákospalota útjain szállítják a szemetet a hulladékégetőbe. A napi 150-160 autó (ami oda vissza 300 körüli fuvart tesz ki) 3 és fél tonnánál nehezebb, ezért a HU-GO rendszerben kilométerdíjat fizet az útdíjköteles szakaszokon.
Az előzetes becslések szerint az FKF Zrt. csak a XV. kerületből napi 25 ezer forintos többletköltséggel tudja a szemetet elszállítani,
és feltételezéseik szerint a Főkefe alvállalkozói lesznek azok, akik a belső utak használatával spórolnak. (A napi 25 ezer forintot a 800 méteres fizetős felhajtó miatt kell fizetni. Ez éves szinten meghaladja a 9 millió forintot, és ez csak egyetlen kerületre vonatkozik, a többi kerületi útdíjtöbblet a becslések szerint százmilliós nagyságrendű lehet. – a Szerk.)
A Főkefe nem tud az egyeztetésről
Az FKF Zrt. kemény hangú közleményben reagált a XV. kerületi polgármester felvetésére: nem tudnak egyeztetésről. Mint írták, a társaság egyik vezető beosztású munkavállalója sem egyeztetett a polgármesterrel. Az FKF Zrt. azt is közzétette, hogy a hulladékgyűjtő járművek 2015. január 1-jétől is ugyanazokon a XV. kerületi útvonalakon közlekednek, mint azelőtt.
A 3,5 tonna feletti járműveket bejelentették az állami útdíjfizetési (HU-GO) rendszerbe, amivel az újonnan fizetőssé tett szakaszokra is megváltották az úthasználati jogot.
A 3,5 tonna alatti járművek esetében az összes járműre megvásárolták a Pest megyei matricát, vagyis ezek a járművek az M3-as és M0-s autópályák most fizetőssé tett szakaszait használják – írta Horváth Béla, az FKF vezérigazgatója.
Azt a Főkefe vezetője nem említette meg, hogy az alvállalkozóik saját maguk dönthetnek a matricavásárlásról.
Jártunk a rákospalotai szemétégetőnél, sorra érkeztek a kukásautók. Volt olyan sofőr, aki tudott arról, hogy útdíjjal közlekedik, de olyan is akadt, aki arról értesült, hogy a Lidl áruház előtti hídnál rendőrök ellenőrzik a 12 tonnás áthajtási tilalom betartását – márpedig a kukásautók ennél nehezebbek.
Megnéztük, mi a helyzet, nem láttunk rendőröket, a kukásautók viszont simán átmentek a hídon. Útjukat a Régi Fóti úton folytatták. Akik a Megyeri-híd felől érkeztek az M0-son, magától értetődőnek vették, hogy díjas utat kénytelenek használni.
Tavaly is ezen az úton hozták ide a II. kerületből a szemetet – csak akkor még ingyen.