jövőre 25 milliárddal csökkenthetnék a BKV állami támogatását.
Ez lehet a nagyvonalú uniós támogatás egyik feltétele. (A kerületek aligha lesznek lelkesek, elvégre a két díj összeolvasztása jelentős bevételtől fosztaná meg őket. Ahhoz ugyanis, hogy a pénzüknél maradjanak, igen magas árat kellene szabni.)
|
Stockholmban népszavazást tartottak a dugódíjról, Budapesten még a szakmai egyeztetések is hiányoznak M. Schmidt János / Népszabadság
|
Minderről Dabóczi Kálmánt, a BKK vezérigazgatóját is megkérdeztük volna, de a cégvezető a fővárosi közlekedési káosz hétfői nyitónapján beteget jelentett, és a tegnapi szakmai fórumon való részvételt is lemondta. Ráadásul senkit sem küldött maga helyett.
A Városért Egyesület soros összejövetelén így egymás között vitatták meg a dugódíj bevezetésének lehetőségét a közlekedési szakemberek. Ahogy eddig is. Holott a behajtási díjat bevezető városok mindegyike évekig tartó részletes társadalmi vitákon csiszolgatta a lehetséges módozatokat. Sőt, Stockholmban népszavazást is rendeztek a kérdésről. Budapesten erről szó sincs,
még szakmai egyeztetésekkel sem fárasztják magukat a főváros vezetői.
Így a beszélgetés résztvevői jogos félelemnek tartották, hogy a dugódíjat az útdíjhoz hasonlatosan előkészítetlenül, ad hoc módon, csak pénzbehajtási céllal vezetik be. Holott a dugódíj valójában forgalomcsillapítási eszköz. Szakmai sikere, társadalmi elfogadottsága nagyban függ attól, hogy a szükséges feltételeket biztosították-e. Ezek közül is a P+R parkoló a legfontosabb. Csakhogy Budapesten jelenleg alig 4-5 ezer van belőle, míg a bevezetéshez legalább 15-25 ezerre lenne szükség. A 2016-os bevezetéshez
az idén 10-20 ezer parkolóhelyet kellene kialakítani, a főváros azonban eddig csak 500 parkoló építéséről döntött.
A 2 milliárd forint uniós támogatás pedig – a kelenföldi 4 millió forintos helyenkénti árakkal számítva – alig 500-ra lesz elég. Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke úgy fogalmazott: a dugódíj bevezetése ellen nem lehet lázadni, de per indítható, ha egy adott jogszabályt, rendeletet nem lehet racionálisan végrehajtani.
Mészáros Péter, a Magyar Közlekedési Klub elnöke azt is felvetette, hogy ehhez egységesíteni kellene a parkolási rendszert, ám az erre tett kísérlet csúfosan megbukott.
Brüsszel aligha ragaszkodik egy korábbi adatokra vonatkozó forgalomcsillapítási eszközhöz, főként akkor, ha nem valósultak meg a szükséges fejlesztések – összegzett a beszélgetés végén Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakciójának vezetője. A politikus egyúttal felajánlotta, hogy szívesen bekapcsolódnának a tárgyalásokba.
Az unióval eddig tárgyaló Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes a múlt héten azt mondta a Népszabadságnak, hogy Brüsszel ragaszkodik a dugódíjhoz. Márpedig ha az unió vétkesnek találja Budapestet, akkor pénzügyi korrekciót rendelhet el, ami többnyire a támogatás 5-20 százaléka, jelen esetben 9-36 milliárd forint visszafizetését jelenthetné.