Éhségsztrájkolhatnak a buszosok

Ha nem születik bérmegállapodás a pécsi Tüke Busz Zrt. vezetése és érdekképviselete között, akkor elképzelhető, hogy a dolgozók nem munkabeszüntetéssel, hanem éhségsztrájkkal adnak nyomatékot követeléseiknek.

A Pécs tömegközlekedéséért felelős, önkormányzati tulajdonban lévő részvénytársaságnak 420 alkalmazottja van, közülük 350-en buszsofőrök, akiknek több mint 90 százaléka szakszervezeti tag, így az érdekképviseletnek komoly szava van a cégnél. Az idei bérfejlesztésről folyó tárgyalásokon egyelőre messze vannak az álláspontok, tudtuk meg Hofekker Ferenctől, a cégnél tevékenykedő szakszervezet vezetőjétől.

Hofekker elmondta, hogy a fonódó hálózat 2014-es bevezetése kedvez az utasoknak, ám mindez azzal jár, hogy a sofőröknek évente 7 és fél százalékkal több kilométert kell megtenniük, s ez a teljesítménynövekmény nem jelenik meg a bérekben. A szakszervezet azt szeretné, ha a bérek a megtett kilométerrel arányosan növekednének. A cégvezetés viszont nem tervez béremelést, részben arra hivatkozva, hogy a nettó kereset – a kormány adócsökkentése miatt - egy százalékkal nőtt, s ez a fizetésemelés lépést tart az inflációval.

A szakszervezet azt is szeretné, ha a buszvezetőket a bérekkel ösztönöznék az üzemanyag megtakarításra. Ez korábban havi 8-10 ezer forintot hozott a jól dolgozó sofőröknek, ám mivel az elmúlt két évben vásárolt, használt Volvo buszoknak nincs a pécsi útviszonyokra üzemanyagnormája, így a megtakarítás – és annak jutalma - kiszámolhatatlan.

A cégvezetés a városirányítókkal konzultál a dolgozók követeléseiről, s a tárgyalások két hét múlva folytatódnak. A szakszervezet azon gondolkodik, hogy esetleg nem sztrájkkal adna nyomatékot követelésének, hanem éhségsztrájkkal. A Tüke dolgozói azért hajlanak erre, mert a járművek leállása a leginkább a munkavállalókat sújtaná, már pedig ezt nem akarják a buszos cég alkalmazottai.

Hofekkernek felvetettük: az éhezés következtében a sofőrök egy-két nap elteltével alkalmatlanok lesznek az autóvezetésre, és táppénzre mennek, így leáll a buszok túlnyomó többsége, vagyis megint csak a munkavállalók sínylenék meg a bérharcnak ezt az eddig szokatlan eszközét. A szakszervezeti vezető ezt elismerte, és azt mondta: bíznak a bérmegállapodásban, és nem dőlt még el, milyen eszközt vetnek be arra az esetre, ha még se születik egyezség.

A pécsi buszsofőrök átlagos nettó keresete – Hofekker szerint - 155 ezer forint. A buszvezetők egyre inkább elégedetlenek a bérükkel, s az elmúlt három évben hozzávetőleg hetvenen – több mint dupla bérért - Nyugat-Európában folytatták pályájukat, tette hozzá Hofekker.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.