galéria megtekintése

Egyik disznóságot tárta fel a másik után, kirúgás a hála

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 06. számában
jelent meg.


Tanács István
Népszabadság

Szakszervezeti védettsége ellenére elbocsátották állásából Hoffmann Antalt, a Dél-alföldi Közlekedési Központ felügyelőbizottsági tagját, aki hűtlen kezelés gyanújával feljelentést tett a cég gyanús beszerzései miatt.

Hűtlen kezelés gyanúja miatt nyomoz a Dél-alföldi Közlekedési Központnál (DAKK) a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság gazdaságvédelmi osztálya. A nyomozás határidejét az ügyészség december 13-ig meghosszabbította – közölte érdeklődésünkre a főkapitányság sajtóosztálya. Debrecenbe azért került az ügy, mert a Békés Megyei Rendőr-főkapitányság összeférhetetlenséget jelentett be.

A feljelentést Hoffmann Antal, a DAKK Zrt. szakszervezetének vezetője tette, de nem ebben a minőségében, hanem a cég felügyelőbizottságának tagjaként és részvényesként, ismeretlen tettes ellen. A feljelentésben ismertetett esetek ahhoz az időszakhoz kötődnek, amikor a Békés, Bács-Kiskun és Csongrád megyében korábban működő négy Volán-társaságból egy regionális céget szerveztek, békéscsabai központtal. Az összevont cég első vezetője Szarvas Péter, a Körös Volán vezérigazgatója lett, akit többször próbáltak elmozdítani a posztjáról, korábban a szakszervezet védte meg. Szarvas az elbocsátása után tavaly októberben független jelöltként elindult a békéscsabai polgármester-választáson, és a Fidesz jelöltjét kiütve megnyerte azt. A DAKK Zrt. új vezérigazgatója Fekete Antal lett, aki öt embert hozott magával vezető beosztásokba.

Volán-járat Békéscsabán. A nyomozásban nincs fordulat
Volán-járat Békéscsabán. A nyomozásban nincs fordulat
Lehoczky Péter

 

A feljelentésben Hoffmann olyan ügyek kivizsgálását kéri, illetve szolgáltat hozzájuk dokumentumokat, amelyekben a vállalat az indokoltnál lényegesen drágábban szerzett be különböző eszközöket. A legnagyobb tétel 20 darab használt autóbusz beszerzése, amelyeket egyenként 23 millió forintért vásároltak a Volvo Hungária Kft.-től. Hoffmann Antal a feljelentésben kiemelte: a vásároltakhoz hasonló állapotban lévő használt Volvo buszokat az interneten 6-10 millió forintért kínálnak. Az egyik buszban rövid időn belül motort kellett cserélni, és mindegyikbe klímát szerelni, mert Svédországban, ahol korábban használták azokat, nem használtak klímát. Hoffmann szerint az eladónak a cégjegyzékben felsorolt tevékenységei között nem is szerepel használt autóbuszok forgalmazása.

Egy másik esetben új autóbuszok bérlésére írt ki nyílt pályázatot a DAKK. Egyetlen jelentkező volt, egy olyan kis cég, amelyiknek az árbevétele az előző évben nem érte el a 40 millió forintot. Húsz autóbuszt bérelnek tőle, az országban kimagaslónak számító havi 1,6 millió forintért.

A feljelentés szerint gyanús körülmények között és meglehetősen drágán szereztek be kondigépeket három rekreációs helyiségbe. Három pályázat érkezett, de csak egy maradt, mert a másik két pályázó nem teljesítette a kiíró hiánypótlási felhívását. Hoffmann Antal utánajárt, és azt tapasztalta, hogy a gépeket sokkal olcsóbban is be lehetett volna szerezni.

Fekete Antal, a dél-alföldi közlekedési cég vezetője
Fekete Antal, a dél-alföldi közlekedési cég vezetője
Imre György

Ugyanezt a módszert választották a cég vezetőinek vásárolt 12 személygépkocsi beszerzésekor. A győztes úgy nyert, hogy a másik két pályázó nem adott be hiánypótlást. Hoffmann Antal elment ahhoz a soltvadkerti céghez, amelytől végül darabonként csaknem hatmillió forintért vásároltak Skoda Rapid személygépkocsikat. A cég egész flottát vett ebből, neki 4 millió 850 ezer forintért is adtak volna egyet.

A felügyelőbizottsági tag először kormánypárti politikusokat keresett meg, a támogatásukat kérve. A cégnél dolgozó alkalmazottakat, főként a sofőröket ugyanis felháborította, hogy az új vezetők szórják a cég pénzét, miközben az ő fizetésük csökkent, vagy nem lett több a regionális átszervezés után. Később olyan cikkek jelentek meg, hogy vészhelyzet van a Volánoknál, nincs elég sofőr, járatok maradhatnak ki. Először mindenki segítséget ígért, de miután tájékozódtak, elejtették az ügyet. Így adta be feljelentés formájában is a csomagot az ügyészségre. Fekete Antalt már ezek után nevezték ki a Volánbusz Zrt. vezérigazgatójává is. Megkeresésünkre a folyamatban lévő ügyben nem kívánt nyilatkozni.

Amint arról lapunk beszámolt, a tulajdonos Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nél sem sikerült megtudni, mi a legmagasabb iskolai végzettsége a két állami céget is irányító Feketének. Hoffmann Antal mindenesetre attól tart: politikai nyomásra megszüntetik az eddig sem lázas igyekezettel folyó nyomozást, amelyről a rendőrség egyelőre nem árult el részleteket.

Már a feljelentésben is szerepel, hogy Fekete „elindított egy kirúgási folyamatot” Hoffmann Antal ellen. Azóta – szakszervezeti védettsége ellenére – eltávolították állásából. Csütörtökön kezdődik a pere Gyulán, a munkaügyi bíróságon.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.