galéria megtekintése

Vajna megvágta a filmkultúrát

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 30. számában
jelent meg.


Csákvári Géza
Népszabadság

A magyar film piaci részesedése a piaci „statisztika alá” zuhant, ellehetetlenültek a kisebb műfajok, csődbe mentek az art mozik, megszűntek a filmes szakfolyóiratok – röviden így foglalható össze az Andrew G. Vajna kormánybiztos nevével fémjelzett mozgóképes reformok eredménye.

A magyar filmgyártás tetején
A magyar filmgyártás tetején
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Persze vannak a folyamatnak előnyei is: például a Vajna által létrehozott állami pénzosztó szerv, a Magyar Nemzeti Filmalap a filmtörvényi változások eredményeképpen függetlenné vált a mindenkori költségvetéstől, mivel éves büdzséjüket a hatos lottó adójának mintegy nyolcvan százaléka garantálja, ez pedig évente körülbelül hatmilliárd forintos tétel.

A filmalap többnyire lelkesen kommunikálja, hogy már harminc filmet leforgattak, csupán az a kérdés, hogy ezek vajon hol vannak

 

Tehát forgatókönyvek fejlesztésére (sokan ezt is az új rendszer előnyei közé sorolják), nagyjátékfilmek gyártására elvileg van pénz, méghozzá komoly feltételek mellett, mert az alap igen szigorú gazdasági ellenőrzést vezetett be. A probléma az, hogy a reformok időszakában lényegében sikerült megszüntetni a magyar filmkultúrát.

A számok egyértelműek: az Európai Audiovizuális Obszervatórium adatai szerint 2011-ben 7,2 százalékos volt a magyar filmek piaci részesedése, 2012-ben ez a szám 1,9 százalékra, tavaly pedig 1,5 százalékra esett vissza.

Méghozzá úgy, hogy 2013-ban már az első „új hullámos” mozik is kijöttek: a kritika által földbe döngölt Coming out, a hatalmasat bukó Isteni műszak és a Karlovy Vary-i fődíjtól a majdnem Oscar-jelölésig jutó A nagy füzet. (Utóbbi érdekessége egyébként, hogy még a Magyar Mozgókép Közalapítvány kezdte el fejleszteni, majd az eleinte a Vajnával versenyezni próbáló Szőcs Géza is támogatta úgy százmillió forinttal.)

Póz filmbemutatókhoz, de hol vannak a premierek?
Póz filmbemutatókhoz, de hol vannak a premierek?
Szabó Bernadett / Népszabadság/archív

Ugyanakkor Andy Vajna 2012-re négy, tavalyra pedig nyolc bemutatott egész estés nagyjátékfilmet ígért. Igaz, a filmalap többnyire lelkesen kommunikálja, hogy már harminc filmet leforgattak, csupán az a kérdés, hogy ezek vajon hol vannak.

Ami viszont konkrétum: a magyar filmek statisztikai kimutathatatlansága, azaz a másfél százalék. Ez a tény pedig már azért is megdöbbentő, mivel például Lengyelországban a hazai filmek piaci aránya 20,4 százalék, a magyar piachoz hasonló méretű Csehországban pedig 24,2 százalék, ráadásul az éves top 10-es nézettségi listán öt film cseh gyártású.

Számos, a neve elhallgatását kérő piaci szereplő szerint a magyarországi filmes kultúrának ez az eddig példátlan leépítése nem véletlen, mivel így szabad út nyílik a magyar piacon az amerikai (értsd: hollywoodi) művek piaci részesedése előtt: ez több mint 80 százalék volt tavaly, ennek pedig nyilván örül például a közvetve Andy Vajna nevéhez köthető piacvezető forgalmazó, az InterCom.

Mint ahogy sokak szerint az sem véletlen, hogy az Inter-Com forgalmazta a nézők visszacsábítására szánt Megdönteni Hajnal Tímeát című vígjátékot. Mindenesetre ez, illetve a már említett Coming out túllépett a százezer eladott mozijegyen.

A Vajna-rendszer nem foglalkozik a magyarországi forgalmazás támogatásával. A profit ugyanis máshol keletkezik

Mindenki elgondolkozhat azon, hogy vajon megérték-e a beléjük invesztált csaknem háromszázmillió forint állami pénzt. Az biztos, hogy a magyarországi számok és piaci trendek szembemennek az európai elvekkel, melyek a hollywoodi dömping visszafogását ambicionálják, méghozzá nem feltétlenül úgy, hogy „hollywoodias” zsánerfilmeket készítünk.

Igaz, a filmalap elmondhatja, hogy finanszírozták a Berlinálén debütáló, Császi Ádám rendezte Viharsarok című filmet és a Cannes-ban győztes Mundruczó Kornél-mozit, a Fehér Istent. Előbbi marginális nézőszámot ért el itthon, utóbbit derekasan terjeszti a már említett InterCom, de ez nem változtat a tényen, hogy a Vajna-rendszer nem foglalkozik a magyarországi forgalmazás támogatásával. A profit ugyanis máshol keletkezik.

Nagy ígéretekkel indult
Nagy ígéretekkel indult
Kocsis Zoltán / Népszabadság/archív

A 2004-ben elfogadott filmtörvény egyik nagy eredménye volt az úgynevezett 20 százalékos adókedvezmény, amit a Magyarországon készülő hazai, koprodukciós vagy külföldi filmekbe befektetők élveznek. A biznisz jól indult, a Guillermo del Toro rendezte Hellboy 2. volt az első nagy hollywoodi produkció, amelyet sikerült „elkapni”: ez a mű az akkoriban még szintén Vajna-érdekeltségű etyeki Korda Stúdióban készült.

Számos bérmunka is érkezett egészen 2008-ig, amikor az Európai Bizottság – a konkurens országok kezdeményezésére – felfüggesztette egy időre az adókedvezményt. A második csapás az Orbán-kormányhoz fűződik: ez egy másik adókedvezményt, a taót kiterjesztette a sportcélú támogatásokra is, ami után jelentősen visszaestek a cégek filmes ráfordításai. 2012-ben a sportra 40 milliárd, míg filmekre csak hárommilliárd jutott – két évvel korábban a filmes adóigazolások összege meghaladta a hétmilliárdot.

Ugyanakkor egyfajta növekedés mégiscsak elindult: a Nemzeti Filmiroda nyilvántartása szerint tavaly 35 százalékkal növekedett a közvetlen filmgyártási költés a 2012-es évhez képest. Érdekesség, hogy ahogy arra a Napi.hu rámutatott, az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. csaknem ötmilliárd forintot adakozott a filmalapnak. Erre nyilván azért volt szükség, hogy a filmalap letéti számlája ne legyen üres, hiszen csak erről lehet kifizetni az adókedvezményt.

Ugyanakkor Joaquín Almunia, az EB versenyjogi kérdésekért felelős biztosa június 24-i keltezésű levelében jóváhagyta, hogy ősszel (a filmtörvény újabb módosítása után) az adókedvezmény 25 százalékra nőjön, bérmunkák és koprodukciós művek esetében pedig 30 százalékra. A kormány célja: visszacsábítani az azóta inkább Romániát és Bulgáriát választó nagy költségvetésű amerikai bérmunkákat, bár ezekben a magyar kreatív részvétel minimális.

Sokan botrányosnak tartják, hogy 2012-ben például a Die Hard ötödik részét gyártó produkció mintegy kétmilliárd forintos közvetett állami támogatásban részesült, miközben magyar filmre nulla forint jutott. A bővített adókedvezménnyel persze jól jár a korábban a kormánybiztos által alapított Digic Pictures Kft. is: a kulturális értéket nem hordozó, öldöklős videojátékok gyártásában részt vevő cég a filmtörvény 2013-as módosítása következtében jogosult a közvetett állami támogatásra.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.