galéria megtekintése

Egy könyvelő simán infarktust kapna Rogánék népszavazási elszámolásától

12 komment

Spirk József

A Miniszterelnöki Kabinetiroda az elmúlt hetekben háromszor hozott nyilvánosságra elszámolást arról, hogy mennyit és hogyan költöttek a népszavazásra. Mindhárom elszámolás különbözik egymástól.

A kvótareferendum másnapján, amikor már vadabbnál vadabb becslések röppentek fel a kampány költségeiről, hirtelen hivatalosan is megugrott 2,5 milliárd forinttal az október 2-i népszavazásra felhasznált költségvetési keret összege.

Fotó: Veres Viktor / Népszabadság

A Kormányzati Tájékoztatási Központ az Index kérdésére hétfőn azt közölte, hogy a népszavazással kapcsolatos tájékoztató kampányra és politikai hirdetésekre összesen bruttó 7 milliárd 493 millió forint ment el. (A kormányzat természetesen többnyire a számszerűen kisebb nettó összegben adta meg az adatokat, de ezt a könnyebb összevethetőség érdekében most nem közöljük.)

 

A népszavazással kapcsolatos külföldi tájékoztató levelek és a háztartásokba eljuttatott kiadványok további bruttó 1,1 milliárdba kerültek, így az

állami kampányköltségvetés végösszege bruttó 8,6 milliárd forintra jött ki.

Ez azért meglepő, mert alig

12 nappal korábban még 6,05 milliárd forintot vallott be a Miniszterelnöki Kabinetiroda.

A Harangozó Tamás MSZP-képviselő közérdekű adatkérésére adott válasz szerint is 1,1 milliárdba kerületek a külföldi levelek és a háztartásokban küldött füzetek, de a több hónapon át tartó utcai és médiahirdetések összesített ára ekkor még csak bruttó 4,94 milliárd volt.

A kabinetiroda szeptember 21-i levele szerint a 4,94 milliárdos tétel két szerződéses keretből tevődött össze: a Network 360 Reklámügynökségből és az Affiliate Network Kft.-ből álló Egyesült Reklám Konzorcium által augusztus 1-jén teljesített bruttó 2,4 milliárdos, valamint az augusztus 19-én teljesített 2,54 milliárdos keretből.

Ez a hirdetésekre, médiaköltésekre szánt tétel lett hétfőre 2,5 milliárddal több úgy, hogy a kabinetiroda nem fűzött semmilyen magyarázatot a korábbi tájékoztatáshoz képest mutatkozó jelentős eltéréshez.

További növeli a zavart, hogy korábban teljesen más részösszegekről lehetett tudni a hivatalos forrásokból.

A Népszabadság kérdésére Rogán Antal hivatala szeptember 2-án szintén bruttó 4,95 milliárd forintos költésről számoltak be, de a Miniszterelnöki Kabinetiroda honlapján csak olyan szerződés lelhető fel, amelyet sehogy sem lehet hozzáigazítani azokhoz, amelyeket a szocialista politikusnak küldött válaszban szerepeltek.

A kormányzati honlapon jelenleg is megtalálható közbeszerzési lista szerint az Egyesült Reklám Konzorcium márciusban írt alá egy megállapodást a kabinetirodával. Az azonban nem 2,4 vagy 2,54 milliárdról, hanem bruttó 3,81 milliárd forintról szólt óriásplakátok, tévéreklámok, internetes megjelenések legyártására és elhelyezésére, és nem augusztus 1-jén vagy 19-én, hanem augusztus 10-én járt le.

A kabinetiroda a Népszabadságnak küldött levelében arra egyébként nem tért ki, hogy 3,81 milliárdból végül hogyan lett 4,95. Az eltérés hátterére azért derült fény, mert Harangozó az országgyűlési képviselői jogával élve személyes betekintést kért az elszámolásokba. Az ellenzéki politikus ekkor szóban egy harmadik verzióról kapott tájékoztatást. Harangozó szerint neki azt mondták, hogy miután az előző keret elfogyott, augusztusban újabb közbeszerzést írtak ki. A nyilvánosság előtt nem ismertetett második megbízást ugyanazok a Csetényi Csaba érdekeltségébe tartozó cégek nyerték, mint a korábbit.

A Tudta? kampány egyébként nem zárult le az érvénytelen népszavazással. Kedden először az Origón jelent meg a szokásos kék hátterű sorozat újabb darabja a „98% nem" hirdetéssel.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.