galéria megtekintése

Egy homályba burkolózó magyar cég kötötte az évtized üzletét

9 komment


M. László Ferenc

A héten új tulajdonoshoz került az ötmilliárdos bevételű Origo Zrt. A piacon azóta is találgatja, honnan van pénze a vevőnek, és ki áll voltaképpen a pár éve indult vs.hu mögött.

„Mintha a gazella vette volna feleségül az elefántot" – így jellemezte a 2015-ös hazai média egyik legnagyobb jelentőségű üzletét az online piac egyik szakértője.

Csütörtökön jelentették be, hogy a 2013-ban indult vs.hu nevű híroldal tulajdonosa, a New Wave Media Kft. megvásárolta a Magyar Telekomtól (MT) az ország legnagyobb portálját, az 1998-ban alapított Origót. A fenti hasonlatot mi sem támasztja alá jobban, mint a csütörtöki látogatottsági adatok: a szerződés aláírásának napján a Vs-nek 99 ezer, az Origónak viszont 460 ezer egyéni látogatója volt – és a különbség még nagyobb, ha a mobilos és a táblagépes adatokat is beleszámoljuk. És még egy adat, ami jól mutatja az adásvétel furcsaságát: míg novemberben az Origo volt az első számú site, a vs.hu csak a 27. helyen végzett a látogatottsági ranglistán.

Ráadásul a New Wave nemcsak a hírportált szerezte ezzel meg, hanem a telekomos médiaportfólió nagy részét: egy videómegosztót, a Videát, a levelezőrendszert, a Freemailt, a Life.hu-t és két kisebb tévécsatornát, a LifeNetworköt és OzoneNetworköt. A Vs tulajdonosa mindezért jelentős összeget, mintegy 4,2 milliárd forintot fizet.

 

Mivel hetek óta lehet tudni, hogy az Origo Zrt.-re pályázók közül a középvállalkozásnak sem nevezhető magyar cég adta be a legmagasabb ajánlatot, a piacot rendkívül foglalkoztatja a kérdés, hogy a Telekom 17 évnyi fejlesztés után miért vált meg a médiájától, és ki állhat a New Wave mögött, és honnan volt ilyen sok pénze. Ugyanis iparági pletykák szerint olyan pályázók estek ki menet közben, mint például az RTL Klub, a 168 órában és a Klubrádióban részesedést szerzett Brit Média és a Hírkereső milliárdos tulajdonosa.

Igy lőtt ki a digitális reklámpiac
Így lőtt ki a digitális reklámpiac
IAB Hungary

Az üzlet azért is meglepő, mert iparági elemzések szerint még mindig nem rentábilis az online tartalomszolgáltatás, legalábbis busás hasznot nem termel. Ugyan évről évre nő a digitális reklámköltés, az utóbbi években bekövetkezett globális változások nem kedveznek a nagy szerkesztőségekben drágán előállított tartalom szolgáltatóinak. Összehasonlításképp: míg 2000-ben 900 millió volt a reklámköltés, tavaly megközelítette az 50 milliárdot. Csakhogy ennek közel felét olyan cégek – elsősorban a Facebook és a Google – söprik be, melyek nem adóznak Magyarországon, és nem állítanak elő tartalmat, hanem a hazai site-okét hasznosítják.

Ám a vs.hu tulajodnosairól továbbra is keveset lehet tudni. A céget egy Csehországban bejegyzett vállalkozás, a Bawaco tulajdonolja. Ez a társaság sajtóértesülések szerint szerint Szemerey Tamás, a jegybankelnök, Matolcsy György unokatestvérének érdekeltsége. Korábban azzal keltett feltűnést, hogy viszonylag sok nemzeti bankos hirdetés futott rajta.

Viszont a Vs eddig nem robbantotta fel a piacot: 2014-ben 122 milliós forgalom mellett 6 milliós eredményt mutatott fel. Ennek ellenére a New Wave a nyáron terjeszkedésbe kezdett: augusztusban megvásárolta a köpönyeg.hu-t, az ország egyik legnépszerűbb, meteorológiai adatokat szolgáltató weboldalát. Bár az a hír terjed róla, hogy a Fidesz egyik-másik fiatal politikusával van kapcsolata, a cég vezetőjének, Száraz Istvánnak múltjából eddig nem buktak ki olyan politikai összefonódások, amelyek a párt gazdasági hátországában annyira látványosak. Eddig főleg turisztikai oldalak működtetett, illetve a budapesti vendéglátásban tevékenykedett néhány jó nevű hely elindításával.

Temesi György, az Origo, és Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója. Honnan a pénz?
Temesi György, az Origo, és Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója. Honnan a pénz?
Szabó Gábor / origo.hu

Ráadásul a Vs sem szervilis, inkább kritikus, a szerkesztőség nagy részét azok az újságírók teszik ki, akik 2014-ben tiltakozásképp otthagyták az Origót, miután főszerkesztőjét, Sáling Gergőt állítólag politikai okok miatt kirúgták. Ugyanakkor az egyik szerkesztő – akit korábban a Vs-hez akartak leigazolni – lapunknak azt mondta, a tárgyalásai során neki világossá tették: bármiről lehet írni, csak Orbán Viktort és családját ne támadják. Információink szerint a csütörtöki bejelentés után a Vs szerkesztőségében attól tartottak, ha vissza kell menniük az Origóba, akkor ismét a politika célkeresztjébe kerülnek. Ám Száraz azzal nyugtatgatta őket, egy jó ideig nem egyesítik a két stábot.

Az viszont biztosan tudható, hogy a Telekom egy ideje már szabadulni akart a médiájától – és ebben a politika is szerepet játszott.

A telekommunikációs cégnek ugyanis 17 évvel ezelőtt még igencsak kellett egy portál: akkoriban futtatta fel az internet-előfizetői csomagjait, de sokáig azt tapasztalta, hogy kevés volt a magyar nyelvű tartalom. Ennek az üzletpolitikának volt a része a Freemail felpörgetése, illetve a mára már megszűnt IWIW megvásárlása. Az Origo eleinte inkább csak egy portál volt: például ingyenes szoftvereket lehetett letölteni. Ám 2008-2010-re oknyomozó riportjaival, óriási olvasótáborával már a legnagyobb újsággá vált.

Így ette meg a hazai piacot a Facebook és a Google
Így ette meg a hazai piacot a Facebook és a Google
IAB Hungary

És ezzel elérte a politikusok ingerküszöbét is, főleg a kormányra került Fideszét, mely évek óta arra panaszkodik, hogy a jobboldalnak nincs online médiája. Az utóbbi 4 évben egymást váltották a főszerkesztők, tavaly pedig az is kiderült, hogy az egykori pártigazgató, Várhegyi Attila cége közvetítette a politika kéréseit az Origo felé.

„Az utóbbi években a Telekom vezetői többször jelezték: vagy fuzionáljunk a piac valamelyik nagy portáljával, vagy adjuk el az egyre kényelmetlenebbé váló Origót – mesélte az MT egy volt vezetője.

Bár az Origo évről évre súlyos veszteséget termelt – a tavalyi évet 326 milliós mínusszal zárták – forrásunk szerint ez azzal állt összefüggésben, hogy a tévécsatornák indításának költségeit eltolva tudták leírni, másrészt a veszteség csökkent, tehát hosszú távon megtérült volna az MT-nek a befektetés.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.