galéria megtekintése

Egy egész fasor kivágására készül a BKK az 1-es villamos továbbépítése miatt

17 komment


Kovács Klára

175 fa kivágására készül a BKK az 1-es villamos Etele úti meghosszabbítása miatt. A járat az építkezés után már a Kelenföldi pályaudvarig közlekedne. A környék lakói háborognak, mert nekik csak egy lehetőségük volt felemelni a szavuk a beruházás ellen, egy olyan lakossági fórumon, ahol közölték velük: már minden tervet elfogadtak és szakhatósági engedélyt beszereztek, ráadásul kiemelt beruházássá minősítették a projektet.

„Kivágják a középső fasort. Most képzelje el, hogy fog itt össze-vissza verődni a villamos zaja a panelházak között!" – mutogat az Etele és a Fehérvári út kereszteződésében két idősebb nő a kivágásra ítélt fák felé.

Fotó: Kovács Klára / Népszabadság

Az alig másfél kilométeres szakaszon 175, több évtizedes fát vágnak majd ki. A Népszabadság értesülései szerint a beruházás összesen 9 milliárd forintba kerül, de ez az összeg már magában foglalja az északi vonal meghosszabbítását is.

 

A kerület DK-s politikusa felveti, hogy az építkezés egy erősen túlárazott projekt. Lakos Imre számításai szerint az összeg töredékéért lehetne környezetbarátabb megoldást találni. Úgy véli, nincs olyan szakmai vélemény, ami alátámasztaná a villamosvonal továbbépítését, hiszen a Kelenföldi pályaudvarról indul a 4-es metró, több busz- és villamosjárat is.

Fotó: Kovács Klára / Népszabadság

A BKK az építkezés befejezésével megszüntetné a 103-as buszt, amely egyébként nem követi végig az 1-es villamost, mert nem a Szerémi, hanem a Budafoki úton éri el a Rákóczi-hidat. A járat megszüntetése után csak hosszas gyaloglással lehetne elérni az okmányirodának is helyet adó Újbuda Centert és a Kopaszi-gát bejáratait.

Az Etele utat már a 70-es években úgy alakították ki, hogy az úttest közepén legyen hely villamossíneknek. Az eltelt több mint 40 évben azonban a mindenkori kerületvezetés fákat telepített oda, ezzel is növelve a zöldterület nagyságát a tízemeletes tömbházakból álló lakótelepen.

Fotó: Kovács Klára / Népszabadság

A BKK - az ígéret szerint - a 175 fa kivágását ellentételezné. Mégpedig úgy, hogy füvesítené a villamospályát és a kivágott fákat a környező parkokban pótolná. A helyiek szerint ez azonban nem egyenértékű a fasorral, még úgy sem, hogy a BKK ígérete szerint a lakóházak közötti zöldterületeket is rendbe teszik.

A megkérdezett környékbeliek úgy látják, hogy az egész beruházásra és az azzal járó környezetcsonkításra azért van szükség, hogy a 4-es metró létjogosultságát alátámasszák és forgalmat generáljanak a járaton.  Ezt szolgálja a Kelenföldi pályaudvar mellé tervezett kórházcentrum és egy új bevásárlóközpont tervezése is. 

"Nem elég, hogy minden egyes metrót megérzünk a hatodikon, most még itt zörögne a villamos is... Élhetetlen lenne ez a hely"

- panaszkodik egyikük.

Az 1-es villamos nyomvonalát egyébként Újbuda önkormányzata közösen jelölte ki a BKK-val. Kérdéseinkre, hogy az autóút két széle miért nem volt megfelelő a villamos számára, egyeztettek-e zöld- vagy civil szervezetekkel és figyelembe vették-e a környék lakóinak véleményét – nem érkezett válasz.

Az építkezés - kiemelt beruházásként - várhatóan 2017 első negyedévében indul.

Frissítés:

Időközben megérkezett a BKK válasza, amelyben azt írják, hogy a projekt jelenlegi fázisában az áttervezésre már nincs lehetőség. De az építkezés tervei alapos vizsgálatok után készültek el, amikor is megvizsgálták az összes lehetséges változatot. 

A BKK közlése szerint a műszaki és tervezői javaslatok is a középen futó villamos mellett érveltek. A BKK a közleményében megjegyzi, ha máshol futna a villamos, az is sok fa kivágásával járna, ráadásul ezekben az esetekben a villamos nagyon közel kerülne a házakhoz.

A több évtizedes fasor fáit nem tudják átültetni, ezért kivágják azokat, de később - nem darabszámra, hanem - törzsátmérő szerint pótolják másfélszeres szorzóval.  

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.