A kerület DK-s politikusa felveti, hogy az építkezés egy erősen túlárazott projekt. Lakos Imre számításai szerint az összeg töredékéért lehetne környezetbarátabb megoldást találni. Úgy véli, nincs olyan szakmai vélemény, ami alátámasztaná a villamosvonal továbbépítését, hiszen a Kelenföldi pályaudvarról indul a 4-es metró, több busz- és villamosjárat is.
|
Fotó: Kovács Klára / Népszabadság |
A BKK az építkezés befejezésével megszüntetné a 103-as buszt, amely egyébként nem követi végig az 1-es villamost, mert nem a Szerémi, hanem a Budafoki úton éri el a Rákóczi-hidat. A járat megszüntetése után csak hosszas gyaloglással lehetne elérni az okmányirodának is helyet adó Újbuda Centert és a Kopaszi-gát bejáratait.
Az Etele utat már a 70-es években úgy alakították ki, hogy az úttest közepén legyen hely villamossíneknek. Az eltelt több mint 40 évben azonban a mindenkori kerületvezetés fákat telepített oda, ezzel is növelve a zöldterület nagyságát a tízemeletes tömbházakból álló lakótelepen.
|
Fotó: Kovács Klára / Népszabadság |
A BKK - az ígéret szerint - a 175 fa kivágását ellentételezné. Mégpedig úgy, hogy füvesítené a villamospályát és a kivágott fákat a környező parkokban pótolná. A helyiek szerint ez azonban nem egyenértékű a fasorral, még úgy sem, hogy a BKK ígérete szerint a lakóházak közötti zöldterületeket is rendbe teszik.
A megkérdezett környékbeliek úgy látják, hogy az egész beruházásra és az azzal járó környezetcsonkításra azért van szükség, hogy a 4-es metró létjogosultságát alátámasszák és forgalmat generáljanak a járaton. Ezt szolgálja a Kelenföldi pályaudvar mellé tervezett kórházcentrum és egy új bevásárlóközpont tervezése is.
"Nem elég, hogy minden egyes metrót megérzünk a hatodikon, most még itt zörögne a villamos is... Élhetetlen lenne ez a hely"
- panaszkodik egyikük.
Az 1-es villamos nyomvonalát egyébként Újbuda önkormányzata közösen jelölte ki a BKK-val. Kérdéseinkre, hogy az autóút két széle miért nem volt megfelelő a villamos számára, egyeztettek-e zöld- vagy civil szervezetekkel és figyelembe vették-e a környék lakóinak véleményét – nem érkezett válasz.
Az építkezés - kiemelt beruházásként - várhatóan 2017 első negyedévében indul.
Frissítés:
Időközben megérkezett a BKK válasza, amelyben azt írják, hogy a projekt jelenlegi fázisában az áttervezésre már nincs lehetőség. De az építkezés tervei alapos vizsgálatok után készültek el, amikor is megvizsgálták az összes lehetséges változatot.
A BKK közlése szerint a műszaki és tervezői javaslatok is a középen futó villamos mellett érveltek. A BKK a közleményében megjegyzi, ha máshol futna a villamos, az is sok fa kivágásával járna, ráadásul ezekben az esetekben a villamos nagyon közel kerülne a házakhoz.
A több évtizedes fasor fáit nem tudják átültetni, ezért kivágják azokat, de később - nem darabszámra, hanem - törzsátmérő szerint pótolják másfélszeres szorzóval.