galéria megtekintése

Durván csúszik a 20 milliárdos e-jegy projekt

6 komment


Szalai Anna

 Az idén tavaszra már próbaüzemet terveztek a nemzeti elektronikus jegyrendszerrel. A tendert időközben módosították.

Egyetlen elektronikus ­közlekedési kártyával körbeutazhatjuk az országot. A rendszer előre megtervezi az utazást, megvásárolja a jegyeket, szóljon az vonatra, helyi vagy helyközi buszra, kompra. A viteldíjat a kedvezmények levonása után mobiltelefonon keresztül vagy bankkártyával fizethetjük ki. Nem kell sorban állni, készpénzt gyűrögetni, menetrendeket böngészni. A cél vonzó, az odavezető út azonban göröngyös – jobban is, mint azt a kormány elképzelte.

Az elektronikus közlekedési kártyát is magában foglaló e-kártya-rendszer – ebbe tartozik az elektronikus személyi és diákigazolvány is – bevezetéséről több mint egy éve döntött a kormány. A nemzeti elektro­nikus jegyrendszerplatform (NEJP) kiépítésére tavaly augusz­tusban hirdetett tendert a feladattal megbízott Nemzeti Mobilfizetési (NM) Zrt. Az ajánlattevőkkel való egyeztetések azonban a vártnál jobban elhúzódtak, így csak most jutottak el odáig, hogy hamarosan lezárhassák a tendert. A próbaüzem egyébként tavasszal indult volna Budapesten és Debrecenben; erre csak a tender lezárását követő 5-6 hónapon belül lehet számítani.

A beszerzés piaci értékét húszmilliárd forintra becsülik; a valós bekerülési költség a pályázat lezárásáig üzleti titok. Az üzlet nagyságát jól mutatja: az NM Zrt. 2017-ben országosan négyszázmillió fizetési és utazási tranzakcióval számol. A közösségi közlekedés elektronikus díjfizetésbe bevonni kívánt úthálózata meghaladja a 40 ezer kilométert. A pályázat bírálati szempontjai között nyolcvan százalékkal esik latba az ajánlati ár, és csak 20 százalékot ér a műszaki tartalom.

 

– A feladatot részletekbe ­menően körülírtuk, és a tendereljárás részeként tavaly óta zajló tárgyalásokon ezt tovább pontosítottuk annak érdekében, hogy pontosan azt szállítsa a győztes, amit mi kérünk. Mi ugyanis nem egy szállítói megoldást várunk, hanem egy magyar igényekre szabott, országos rendszer kiépítését kérjük a győztestől, és ez egy nagy különbség – mondta lapunknak ­Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési (NM) Zrt. vezérigazgatója. Noha a közbeszerzési folyamat részleteiről az eredményhirdetés előtt nem adnak ki információt, azt nem tagadta a cégvezető, hogy csúszásban vannak. Úgy vélte azonban, hogy jobb az elején minden kérdést tisztázni, mintsem később alakítgatni a már működő rendszert.

Késik az e-jegyrendszer, maradnak a sorok a pénztáraknál
Késik az e-jegyrendszer, maradnak a sorok a pénztáraknál
Jászai Csaba / MTVA

Csakhogy sokakban kételyt ébresztett a tenderkiírás menet közbeni módosítása. A piaci szereplők közül volt, aki úgy vélte: a változtatás célja az, hogy a kiírónak „kedves" pályázó felé lejtsen a pálya. A módosítással törölték a pályázatok rangsorolásának elsőre meghatározott módját, köztük a benyújtott referenciák tranzakciószámon alapuló pontozását. A Népszabadságnak ezt többen is úgy értékelték, hogy ezzel előnybe hozható egy ajánlattevő. Az NM Zrt. viszont azt állította: a módosítással a versenyben bővülhetett a pályázók köre.

Mint arról a Népszabadság korábban beszámolt, a tenderen négyen indultak. A Hewlett-Packard Informatikai Kft., a szegedi intelligens utastájékoztató rendszerről is ismerhető Delta System Kft., a fővárosi Bubi és Futár programban részt vállaló T-System Magyarország Zrt., továbbá az AH-NEJP Konzorcium pályázott. Utóbbit az Antenna Hungária Zrt. vezeti, amely a MÁV mellett tagjai között tudhatja az I-Cell Mobilsoft Zrt.-t. Ez utóbbi a tehergépkocsik használatarányos útdíjfizetési-rendszer kiépítésével szerzett magának nevet. De ez a cég szállította a mobil traffipaxokat a rendőrségnek egy másik vállalkozással közösen. Az egységes közlekedési kártya pilot programja a fővárosi elektronikus jegyrendszerprojekt támogatása révén valósul meg.

A fejlesztésnek több eleme van, az elektronikus jegy csupán az egyik. Amellett megvalósul a valós idejű, egységes utastájékoztatás is, így az utasok egy rendszeren tudják tervezni utazásaikat, amely az ország összes tömegközlekedési szolgáltatóját tartalmazza. Így egy kattintással megtervezhető az utazás, amelyet a rendszer menet közben felülír, ha egy késés miatt lekésnénk a csatlakozást, és erről, ha kérjük értesít is. Az utazáshoz elég egyetlen jegyet váltani, függetlenül attól, hogy a MÁV-val, Volánnal vagy éppen BKV-val utazunk. (A fővárosi e-jegy is része lesz a nemzeti rendszernek.)

Az elektronikus közlekedési kártya az utazási jogosultság, illetve utazási kedvezmények igazolására szolgál. Az e-kártyát az utasoknak az utazás megkezdése előtt a terminálon kezelni kell.

A rendszer lehetőséget biztosít majd arra, hogy az utazásokat előre megtervezzék és kifizessék. Ahol már működnek az e-jegy-terminálok, oda jegyet sem kell nyomtatni. Így akár mobiltelefonon is vásárolható jegy, illetve elektronikusan feltölthető az e-bérlet. A fizetés módja a közösségi közlekedési szolgáltatók üzletpolitikai döntése lesz, az alkalmazott kártyatechnológia lehetővé teszi, hogy akár egy előre feltöltött egyenleg terhére lehessen jegyet váltani a közösségi közlekedési járművekre, akár más korszerű készpénzmentes technológiával történő fizetést is – tájékoztatta a Népszabadságot az NM Zrt.

A rendszer megvalósítása az állami Nemzeti Mobilfizetési Zrt. feladata, amely állami monopóliumként biztosítja minden államhoz kötődő szolgáltatás mobilos fizetését, mint a parkolás vagy az útdíj. Már a cég alapításakor nyilvánvalóvá volt, hogy újabb állami kezelésű szolgáltatások csatlakoznak hozzá, köztük a NEJP, amely a nemzeti egységes kártyarendszerre épül. A közösségi közlekedési rendszerek igénybevételére jogosító közlekedési kártyák bevezetését, az önkormányzati cégek szolgáltatásaihoz való hozzáférést, valamint a közigazgatási díjak mobilfizetését is biztosítja. A fejlesztést uniós forrásból valósítanák meg.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.