– A feladatot részletekbe menően körülírtuk, és a tendereljárás részeként tavaly óta zajló tárgyalásokon ezt tovább pontosítottuk annak érdekében, hogy pontosan azt szállítsa a győztes, amit mi kérünk. Mi ugyanis nem egy szállítói megoldást várunk, hanem egy magyar igényekre szabott, országos rendszer kiépítését kérjük a győztestől, és ez egy nagy különbség – mondta lapunknak Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési (NM) Zrt. vezérigazgatója. Noha a közbeszerzési folyamat részleteiről az eredményhirdetés előtt nem adnak ki információt, azt nem tagadta a cégvezető, hogy csúszásban vannak. Úgy vélte azonban, hogy jobb az elején minden kérdést tisztázni, mintsem később alakítgatni a már működő rendszert.
|
Késik az e-jegyrendszer, maradnak a sorok a pénztáraknál Jászai Csaba / MTVA |
Csakhogy sokakban kételyt ébresztett a tenderkiírás menet közbeni módosítása. A piaci szereplők közül volt, aki úgy vélte: a változtatás célja az, hogy a kiírónak „kedves" pályázó felé lejtsen a pálya. A módosítással törölték a pályázatok rangsorolásának elsőre meghatározott módját, köztük a benyújtott referenciák tranzakciószámon alapuló pontozását. A Népszabadságnak ezt többen is úgy értékelték, hogy ezzel előnybe hozható egy ajánlattevő. Az NM Zrt. viszont azt állította: a módosítással a versenyben bővülhetett a pályázók köre.
Mint arról a Népszabadság korábban beszámolt, a tenderen négyen indultak. A Hewlett-Packard Informatikai Kft., a szegedi intelligens utastájékoztató rendszerről is ismerhető Delta System Kft., a fővárosi Bubi és Futár programban részt vállaló T-System Magyarország Zrt., továbbá az AH-NEJP Konzorcium pályázott. Utóbbit az Antenna Hungária Zrt. vezeti, amely a MÁV mellett tagjai között tudhatja az I-Cell Mobilsoft Zrt.-t. Ez utóbbi a tehergépkocsik használatarányos útdíjfizetési-rendszer kiépítésével szerzett magának nevet. De ez a cég szállította a mobil traffipaxokat a rendőrségnek egy másik vállalkozással közösen. Az egységes közlekedési kártya pilot programja a fővárosi elektronikus jegyrendszerprojekt támogatása révén valósul meg.
A fejlesztésnek több eleme van, az elektronikus jegy csupán az egyik. Amellett megvalósul a valós idejű, egységes utastájékoztatás is, így az utasok egy rendszeren tudják tervezni utazásaikat, amely az ország összes tömegközlekedési szolgáltatóját tartalmazza. Így egy kattintással megtervezhető az utazás, amelyet a rendszer menet közben felülír, ha egy késés miatt lekésnénk a csatlakozást, és erről, ha kérjük értesít is. Az utazáshoz elég egyetlen jegyet váltani, függetlenül attól, hogy a MÁV-val, Volánnal vagy éppen BKV-val utazunk. (A fővárosi e-jegy is része lesz a nemzeti rendszernek.)
Az elektronikus közlekedési kártya az utazási jogosultság, illetve utazási kedvezmények igazolására szolgál. Az e-kártyát az utasoknak az utazás megkezdése előtt a terminálon kezelni kell.
A rendszer lehetőséget biztosít majd arra, hogy az utazásokat előre megtervezzék és kifizessék. Ahol már működnek az e-jegy-terminálok, oda jegyet sem kell nyomtatni. Így akár mobiltelefonon is vásárolható jegy, illetve elektronikusan feltölthető az e-bérlet. A fizetés módja a közösségi közlekedési szolgáltatók üzletpolitikai döntése lesz, az alkalmazott kártyatechnológia lehetővé teszi, hogy akár egy előre feltöltött egyenleg terhére lehessen jegyet váltani a közösségi közlekedési járművekre, akár más korszerű készpénzmentes technológiával történő fizetést is – tájékoztatta a Népszabadságot az NM Zrt.
A rendszer megvalósítása az állami Nemzeti Mobilfizetési Zrt. feladata, amely állami monopóliumként biztosítja minden államhoz kötődő szolgáltatás mobilos fizetését, mint a parkolás vagy az útdíj. Már a cég alapításakor nyilvánvalóvá volt, hogy újabb állami kezelésű szolgáltatások csatlakoznak hozzá, köztük a NEJP, amely a nemzeti egységes kártyarendszerre épül. A közösségi közlekedési rendszerek igénybevételére jogosító közlekedési kártyák bevezetését, az önkormányzati cégek szolgáltatásaihoz való hozzáférést, valamint a közigazgatási díjak mobilfizetését is biztosítja. A fejlesztést uniós forrásból valósítanák meg.