Leállt az atomvonat, bajban lehet Paks
„A 2003-ban megsérült üzemanyagkazettákat az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) által engedélyezett módon, biztonságos helyen tárolják, és ez nem befolyásolja a Paksi Atomerőmű normál üzemi működését. Az alternatív szállítási útvonalak kialakítását a Paksi Atomerőmű már korábban vizsgálta, és szükség esetén képes a friss üzemanyag beszerzését az eddigiektől eltérő útvonalon biztosítani.”
Ennyi volt az információtartalma annak a válasznak, amelyet Szél Bernadett LMP-s képviselő írásbeli kérdésére adott Seszták Miklós, a fejlesztési tárca gazdája. A valóban izgalmas összefüggések csak indirekt módon olvashatók ki e levélből: Seszták soraiból az avatott olvasó számára egyrészt kiderül, hogy az idén év végén lejáró engedélyű paksi 2-es blokk üzemidő-hosszabbítását a sérült kazetták eltávolítása nélkül kívánják engedélyezni, másrészt a miniszteri válasz megerősíti, hogy mostanra a kormány letett az üzemanyagot szállító atomvonat Ukrajnán keresztül történő közlekedtetéséről.
Ami az első ügyet illeti, a Népszabadság információi szerint az üzemidő-hosszabbításra vonatkozó engedélykérelemben még szerepelt a sérült kazetták eltávolítása. Ezek jelenleg a 2-es blokk pihentetőmedencéjében vannak (ahová a reaktorból kikerült kiégett fűtőelemeket is teszik), ugyanakkor az engedélyezési eljárásban az merült fel, hogy az engedély csak akkor adható ki, ha a 2003-as üzemzavar „hagyatéka” a blokkon kívülre kerül.
Ez két módon történhet meg: külföldre szállítással, továbbá úgy, ha a kiégett fűtőelemek átmeneti tárolójában helyezik el (utóbbi az atomerőmű területén van). A külföldre szállítás a jelenlegi jogszabályok és a vonatkozó magyar–ukrán–orosz egyezmény alapján csak Ukrajnán keresztül történhetne, de ez most a fegyveres konfliktus miatt – immár az Orbán-kormány álláspontja szerint is – kizárt. Úgy tudjuk, hogy az OAH az átmeneti tárolóban történő elhelyezésre is csak 2015-ig adna engedélyt, vagyis addig mindenképpen megoldást kell keresni a kiszállításra.
Ennél is sürgetőbb az új fűtőanyag beszállításának kérdése. A Seszták-levél szerint már elemezték az alternatív útvonalak lehetőségét, ez azonban nem jelenti azt, hogy már közel járnának a megoldáshoz: semmi nyoma, hogy előkészítés alatt állnának azok a nemzetközi egyezmények, amelyek a nukleáris fűtőanyag átszállítását lehetővé teszik. Elméletileg valóban vannak alternatív útvonalak (a közelmúltban az Energiaklub úgy tájékoztatott bennünket, hogy kerülő úton vasúttal, hajóval vagy akár repülővel is lehet szállítani a fűtőelemeket), csakhogy az engedélyezés és a szükséges biztosítások megkötése akár évekig is eltarthat.
Szél Bernadett a napokban új kérdéssel fordult a miniszterhez, azt tudakolta, hogy a tárca milyen időszükséglettel kalkulál, illetve mekkorára becsüli az alternatív útvonal miatt jelentkező költségnövekedést (a sérült fűtőelemek kiszállításáról és feldolgozásáról a Roszatom leánycégével megkötött szerződés szerint a szállítási költségek minket terhelnek). Az idő azért sürget, mert az erőműnek elvileg kétéves fűtőanyagkészletet kell raktároznia, és a nyilvános adatok szerint utoljára 2013-ban volt beszállítás. Ráadásul hamarosan a kiszállítás ügyét is meg kell oldani – ahogyan fentebb jeleztük, legkésőbb 2015 végéig –, és a sérült kazettákat semmiképpen sem lehet repülőre rakni, sőt a vízi szállítás vagy a kerülő úton történő vonatoztatás is erősen kérdéses, főleg annak ismeretében, hogy a jelenlegi egyezményben szereplő vasúti transzfer kialakítása is hat évig tartott.