A tízéves futamidőt Dabóczi azzal magyarázta, három évre nem lehet ilyen szolgáltatást beszerezni. Ám a tender feltételes: ha a kormány a közgyűlés által szabott július 5-i határidőig nem garantálja, hogy viseli a buszok beszerzéséhez képest jelentkező többletköltséget, akkor a főváros buszokat vásárol.
– A főváros sokkal rosszabbul jár a szolgáltatásvásárlással, mint ha új buszokat vett volna. Még akkor is, ha a kormány vállalja a többletköltségek megfizetését. A kötelezettségvállalás ugyanis csak a metrófelújítás idejére szól, ám a fővárosi önkormányzat ennél jóval hosszabb időre kénytelen elkötelezni magát a tender győztesével. A metrópótlás utáni időszakban viszont már a fővárosra hárul a pluszköltség megfizetése – magyarázta lapunknak Mészáros Csaba, az M3-as metró pótlását célzó tender egyik győztese, a magyar MABI-BUS Kft. mögött álló Evopro csoport elnök-tulajdonosa, aki a félreértések elkerülése végett rögzíti, hogy nincs rokonságban Mészáros Lőrinccel.
A BKV számítása szerint évente nagyjából 2 milliárd forinttal, tíz év alatt 23 milliárddal kerülne többe a szolgáltatásvásárlás a buszbeszerzésnél. Ráadásul a járművek sem maradnak az önkormányzat, illetve a BKV tulajdonában. Mészáros szerint a szolgáltatásvásárlással agyoncsapják a magyar gyártókat, miközben éppen most fogadtak el egy kormánystratégiát az iparág fejlesztésére. A közbeszerzésen induló cégek viszont a még le nem gyártott magyar buszok helyett várhatón külföldi járművekből álló flottával pályáznak majd, hiszen azokra könnyebb hitelt, illetve visszavásárlási garanciát kapni. A magyar gyártók nem elég tőkeerősek ehhez. A megerősödés helyett inkább leépülne a hazai járműgyártás.
|
Orbán Viktor 2013-ban a Mercedes buszok átadásán. Tarlós Istvánnak most is csak kiegészítő szerep jut Koszticsák Szilárd / MTI |
Az önkormányzat két, augusztusig érvényes szerződéssel rendelkezik összesen 150 busz beszerzésére: a lengyel Solaris és a MABI-BUS Kft.75-75 járművet szállítana. A közgyűlés azonban február óta halogatja a kontraktusok jóváhagyását. A kormány ugyanis május közepén úgy döntött, hogy a következő három évben stratégiát dolgoz ki a magyar buszgyártás versenyképességének fokozása érdekében. Erre hivatkozva kérte a fővárost, hogy vásároljon inkább szolgáltatást. Nem is annyira kérés volt ez, mintsem utasítás.
Pedig a Fővárosi Közgyűlés eredetileg azért döntött a vásárlás mellett, mert a bérlés túl drága lett volna. A számok nem változtak azóta – mutat rá Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. – A BKV a flotta bővítésére készülve új embereket vett fel, és járművezetői tanfolyamra küldte őket. A több százezer forintért kiképzett több tucat munkavállalót azonban szélnek kell eresztenie, ha a buszpótlást külső vállalkozóval oldják meg. A leépítés az idén elérheti a száz főt.
A döntést a szakszervezeti vezető szerint nem szakmai érvek alapján hozták meg. Ez az ügy már rég nem a buszpótlásról szól, hanem a kiszervezés folytatásáról, amelyről Tarlós István főpolgármester Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató menesztése után azt mondta: leállítja.
Ezt a tervet felülírhatták azóta. Nemes Gábor szerint a BKV legjövedelmezőbb üzletágát szervezik ki. A cég új buszok nélkül egyre kevésbé lesz versenyképes. A szolgáltatásvásárlás túlnyúlik a metrófelújítás idején, így újabb 150 busz kiszervezését jelenti.
Ehhez jöhetnek hozzá később az agglomerációs járatok. Ezek üzemeltetéséről 2014-ben írt alá nyolcéves szerződést Vitézy és Dévényi Gergely, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója. Dévényi tavaly decemberben Bolla Tibor BKV-vezérigazgató tanácsadója lett, alig egy hónapja pedig Dabóczi Kálmán, a BKK vezetője vette maga mellé helyettesnek. Az Index által korábban megszellőztetett ágazati pletykák szerint Dévényi valójában az előőrs. Annak a Simon Gábornak az embere, aki korábban a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója volt. A volt volánbuszosok mögött Tombor András jobboldali vállalkozót és Habony Árpádot sejtik.
A hírek szerint a szolgáltatásvásárlás ötlete nem is a Tarlóssal tárgyaló Varga Mihály gazdasági minisztertől, hanem Rogán Antaltól származik. A kabinetminiszter viszonya Tarlóssal korántsem felhőtlen. Így állhatott elő az a bizarr helyzet, hogy a hazai buszgyártást támogató Varga egyeztet a szolgáltatásvásárlásról a szintén kiszervezésellenes főpolgármesterrel.