galéria megtekintése

Drága Lokál

Minimum másfél milliárd forintba kerül évente az új ingyenes napilap, a Lokál fenntartása, amelyet június elejétől akar piacra dobni Habony Árpád cége. A költségek nem igazán számítanak, mert úgy tudjuk, hogy jórészt állami hirdetésekből fogják fenntartani. A BKV, a MÁV és a Volán egyelőre nem válaszol, hogy náluk is terjesztik-e majd a Lokált.

Június elejétől jöhet az új kormányközeli napilap

Felbolydult a magyar média arra a bejelentésre, hogy új, ingyenes napilapot indít Lokál néven Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadó és Győri Tibor egykori államtitkár közös cége, a Modern Média Group (MMG). A tervek szerint a lapot június 6-tól naponta 150 ezer példányban nyomtatják, s megmarad a tavaly indított hetilap is, Lokál Extra néven.

A napi Lokál része annak a folyamatnak, hogy a Fidesz totális hatalomra tör a médiapiacon is, s megpróbálja megfojtani a Simicska-birodalmat. A Simicska Lajos üzlettársa, Fonyó Károly tulajdonában lévő, átlagosan napi 313 ezer példányban (fele Budapesten, fele vidéken) megjelenő Metropol elveszti az ingyenes lapok piacán eddig meglévő monopóliumát, de a Lokál megjelenése nyilvánvalóan kihat majd az egész nyomtatott sajtóra.

 

Lapunk megkeresett több kiadói szakembert, akik szerint minimum másfél milliárd forintba kerül évente egy 16 oldalas, főként kézi terjesztésű napilap kiadása. Ebből hozzávetőleg 400-500 milliót tesznek ki a nyomdaköltségek, lapunk információja szerint a napi Lokált egy modern váci nyomdában állítják majd elő. A Lokál és a Lokál Extra integrált, körülbelül 30 fős szerkesztőségének és a kiadói cég alkalmazottainak bérköltségei, járulékai éves szinten megközelíthetik a 200 millió forintot. Erre jön rá körülbelül félmilliárdos terjesztési költség, a kiszállítás, az árusok fizetése, a fix pontokon kihelyezett polcok fenntartása. Ezenkívül pedig jelentős marketingbüdzsé kell egy új lap bevezetéséhez.

Információink szerint a kiadó részéről legalább egy évre előre biztosnak tartják a napi Lokál finanszírozását. Ez a biztonság abból adódik, hogy a lapot nagyrészt állami, kisebb részben pedig piaci hirdetésekből fogják fenntartani, mint ahogy a mostani hetilapot is. Egy, az MMG működését ismerő forrás szerint a TV2-vel szemben a Lokál nem kap állami hitelt. Forrásunk úgy tudja, olyan üzleti tervet állítottak össze, amelynek része, hogy előre lekötötték az állami és piaci hirdetéseket, melyek finanszírozhatóvá teszik a lapot. Úgy, mint korábban. A hetilap első száma 2015 májusában jelent meg, a nyár végére már egymást érték benne a többoldalas Paks-, Szerencsejáték-, Erzsébet-utalvány-hirdetések, s ez azóta is tart. A fideszes önkormányzatok is rendszeresen hirdetnek a heti Lokálban. Az Átlátszó idén februári kiperelt adatai és becslései alapján az MMG három termékéhez, a Lokálhoz, a Lokal.hu-hoz és a 888.hu-hoz öt hónap alatt középáron számolva csaknem 400 millió forint állami hirdetés érkezett.

Forrásunk szerint a modell alapja a terjesztés, azaz a főváros legforgalmasabb helyein egyenesen az olvasók kezébe nyomják az újságot. Itt viszont van egyfajta állami támogatás: a BKV ugyanis tavaly nem hosszabbította meg tíz évre szóló szerződését a Metropollal. A közlekedési cég akkor állítólag azzal indokolta az egyébként 17 éve tartó együttműködés megszüntetését, hogy közbeszerzésen kell értékesítenie a területeit, de az erről szóló pályázati kiírás azóta sem jelent meg. Ráadásul Habonyék biztosak benne, hogy a MÁV-val és a Volánnal is szerződnek, ami azt jelenti, hogy nemcsak a fővárosiakat, hanem az agglomeráció lakosságát, illetve az átutazó vidékieket is elérik.

Június elejétől jöhet az új kormányközeli napilap
Földi Imre / Népszabadság

Lapunk szerdán megkereste mindhárom állami nagyvállalatot. Azt próbáltuk megtudni, hogy miként állnak a tárgyalások az adott cégnél a Lokál terjesztéséről, a vállalatnak ebben az ügyben kell-e közbeszerzési eljárást indítania, s ha igen, akkor azt elindította-e. Megkereséseinkre lapzártánkig nem kaptunk választ. Kerestük kérdéseinkkel Keresztesi Pétert, az MMG vezérigazgatóját is, de őt nem értük el.

Fidesz-túlsúly

A Fidesz a 2010-es választások óta egyértelműen médiatúlsúlyba került. Hatalomra kerülése után azonnal elfoglalta és szolgálatába állította a közszolgálati médiát, éves szinten közel 80 milliárd forintot tesz bele a központi gyártócégbe. A csak fideszes jelöltekből álló Médiatanács segítségével létrejött a jobboldali szellemiségű rádiók – Katolikus, Európa, Mária, Karc FM – országos hálózata. Az országos kereskedelmi rádiós piacon különösen erős volt az átrendeződés. A Simicska Lajos többségi tulajdonában lévő Class FM gyakorlatilag egymaga letarolta a piacot, a baloldali tulajdonosi hátterű Neo FM pedig csődbe ment. Simicska médiabirodalmának egykori, a kormányhoz lojális vezetői elindították a Magyar Időket. Habony Árpád és Győri Tibor létrehozta a Lokált, a Lokal.hu-t, a 888.-hu-t. Andy Vajna állami hitelből megvásárolta a második legnagyobb kereskedelmi tévét, a TV2-t, s rádiós frekvenciát is kapott. Az MNB alapítványai nagyban finanszírozzák a jegybank-elnök unokatestvérének érdekeltségébe tartozó Vs.hu-t. A portál kiadó cége, a New Wave Media nemrégiben megvásárolta az Origót. Az állami hirdetések egyoldalú elosztása egyre inkább torzítja a médiapiacot. (B. I.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.