galéria megtekintése

Durva csúszásban a Széll Kálmán tér felújítása

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 17. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

A tanévkezdésre aligha lesz kisebb a néhai Moszkva téri felfordulás. A kivitelezők jelentős késésben vannak. A BKK a szerződés szerint kötbért szabhatna ki, de nem adtak tájékoztatást, talán ez is üzleti titok, mint a szerződés egyéb részletei.

Több hónapos csúszásban van a Széll Kálmán tér átépítése. A tavaly novemberben aláírt vállalkozói szerződés mellékletében részletezett teljesítési részhatáridők szerint április végére kellett volna végezni a második építési szakasszal, amely többek között a metrókijárat épületének szerkezetépítési, a támfalépület és az új gyalogoshíd mélyalapozási munkáinak befejezését, valamint a 4-es, 6-os villamos végállomásának kialakítását tartalmazta. Ez többé-kevésbé erre a hétre sikerült is, bár a perontetők még félig becsomagolva várják az átadást, a betonsivatag közepén lévő „miniparkokban” pedig fűszál se nő.

Ennél jóval nagyobb gond, hogy szeptember közepére már a harmadik szakaszt is be kellene fejezni, márpedig az elkövetkezendő néhány hétbe – megspékelve egy négynapos ünneppel – aligha sikerül 140 napot belesűríteni. Márpedig az eredeti ütemterv szerint a 294. napra kell eljutni eddig a „mérföldkőig”. Ennek a végén adják át a metrókijárat üvegfalú, legyező tetejű épületét, visszaköltözhet a metrószolgálat, és megnyithat a pékség is. Elkészül a támfalépület, és beüzemelik a liftet. Véget ér az új gyalogoshíd-szerkezet építése, elkészül a Csaba utcai lépcső burkolata, és jár a mozgólépcső. Ekkorra készül el az 59-es, 61-es villamosok végállomása, rendezik a terepet egészen a Várfok utcáig, illetve a XII. kerületi okmányiroda előtt, és visszakerül a régi helyére a Sellő szökőkút.

Tér, kép: felfordulás és késlekedés
Tér, kép: felfordulás és késlekedés
Földi D. Attila

 

Mindezzel a szerződés aláírásától számított 294. napra kellene elkészülni, ami némi jóindulattal augusztus végén jár le. Ám aki járt mostanság a téren, aligha bízhat ebben. A tér egyetlen járható része a 4-es, 6-os villamos megállója, de késznek ez sem mondható. A tér közepe feltúrt „zsákutca”, a rézsűbe munkagépek marnak, lépcsőnek, burkolatnak, pláne liftnek semmi nyoma. A másik villamos-végállomásnak még a körvonalai se bontakoznak. A metrókijárat épülete pedig vázra csupaszítva tátong.

A kivitelezői konzorcium a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) honlapjának tanúsága szerint továbbra is csak az első építési szakaszt jelentette készre, és nyújtotta be hozzá a részszámlát. A második szakasz teljesítési igazolása még hiányzik. A projektgazda főváros július végi közleményében is csupán arról számolt be, hogy „új szakaszába” lépett a beruházás. Csakhogy a második helyett immáron a harmadik ütemnél kellene tartaniuk. A várható átadás határidejét a téren kihelyezett óriásplakát február 9-re ígéri, a közlemény már óvatosabban 2016 tavaszát jelöli meg. De az eddigi ütemet látva ez aligha lesz tartható. A késlekedés okait, illetve a szerződés szerint kiszámlázott kötbér összegét firtató kérdéseinkre a BKK nem válaszolt.

A késés egyébként nem meglepő. A Széll Kálmán tér felújítására 440 napot kaptak a kivitelezők, holott eredetileg két évvel számolt a projektet irányító BKK. A kivitelezési idő tömörítésére azért volt szükség, mivel az eredetileg számított időtartam nem fért volna bele a tér átszabására kapott uniós és állami támogatások szerződésben vállalt határidejébe. Ezekkel ugyanis legkésőbb 2016 elején el kell számolni. Az eredeti menetrend szerint még 2012-ben le kellett volna bonyolítani a beruházást, ám a minisztériumokkal, a kerületekkel és az engedélyező hatóságokkal folytatott küzdelem jóval tovább tartott, mint gondolták. A kivitelezői pályázatot így csak 2014 elején hirdethették meg, ráadásul a vesztesek megtámadták az eredményt. A BKK győzedelmeskedett ugyan, de a per és a választások miatt csak tavaly novemberben írhatták alá a kivitelezői szerződést a győztes – KÉSZ Építő és Szerelő Zrt., valamint a WIS Holding Zrt. alkotta – konzorciummal. A cégek 5,3 milliárdért vállalták a munkát. Időközben a kormány és a főváros is jelentősen emelte a projekt támogatását, bár ebből a vágánycsere viszi el a legtöbbet. A tér arculatformálására 1,3 milliárdot szántak.

A szűkös büdzsébe a budai fonódó villamosprojekt részeként megvalósuló – uniós pénzből finanszírozott – vágányfelújítás mellett csak a legszükségesebb – a tér felesleges építményektől, sínektől való megtisztítása, a metrókijárat rekonstrukciója, a megállók kialakítása, valamint mozgólépcső és lift építése – fér bele. Az építészeti terveket az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-terv Kft. készítette. A tér széleire tolták ki a pihenő- és várakozóhelyeket, néhány árnyékot adó facsoporttal és mozgó vízfelülettel kiegészítve.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.