'Cseleznek' az útdíjjal Ágfalván
A szavazás előtt elhangzott: két akadály is tornyosult a terv azonnali megvalósítása előtt; az egyik, hogy az uniós támogatással megvalósult útfelújítás osztrák partnertelepülései még nem tudtak bizonyos dokumentumokat beszerezni, így a projektet hivatalosan nem sikerült lezárni. Ezért semmilyen változtatás nem hajtható végre, a fizetőssé tétel sem.
A másik akadály az, hogy csak számozott, állami kezelésű úton lehet díjat szedni, ám ez a szakasz e két feltétel egyikének sem felel meg, ezért más elnevezést kell találnia az önkormányzatnak erre a díjra. "Ha minden nagyon-nagyon gördülékenyen zajlik a projektzárással, novemberre fizetőssé tehetjük az utat" - mondta az egyhangúlag meghozott döntés előtt az MTI-nek Gaál István, Ágfalva független polgármestere.
A 220 millió forintból gazdálkodó, 2200 lakosú falu azért kényszerül a díjszedésre, mert nem tudja saját erőből kigazdálkodni azt a három és fél millió forintot, ami ahhoz kellene, hogy kijavítsák a nemrég felújított utat, amelyen a kivitelező nem hajlandó újabb garanciális munkákat végezni, mondván, azt nem rendeltetésszerűen használják. A felújítás kivitelezőjének érvelése szerint a jelenleginél jóval kisebb forgalomra tervezték az utat, amelyen ráadásul a tiltás ellenére is sok teherautó és busz jár - ismertette meg Gaál István.
Az elképzelésről szólva múlt hétfőn nyilatkozott úgy az MTI-nek a polgármester, hogy a fizetős rendszerben az egyszeri használatra szóló jegy 100 forintba kerülne. Egy napra 200, egy hétre 1000, egy hónapra 3500, egy évre pedig 30 ezer forintért válthatnának bérletet az utazók, akik a falu határában álló sorompónál, valamint a polgármesteri hivatalokban vehetnek jegyet, a határ túloldalán euróért. Kamionok és buszok nem járhatnának az úton, a korábbi felújítás projektpartnerei - Ágfalva, valamint Somfalva (Schattendorf), Lépesfalva (Loipersbach), Sopronkertes (Baumgarten) és Darufalva (Drassburg) - polgárainak pedig nem kellene fizetniük, de önkéntes adományokat tőlük is szívesen fogadnának.