galéria megtekintése

Fideszes bosszú: elnémítják a Class FM-et, de a jövőről nem gondoskodtak

29 komment

M. László Ferenc

Bár a Class FM biztosan elhallgat ősszel, a Fideszben nem dőlt még el, ki kapja a frekvenciát. Felmerült Andy Vajna neve, de úgy vélik, az ő nevén már túl sok minden van.

Monoton zúgásra számíthat az a hallgató, aki november 20-án reggel a Morning Showra kapcsol a reggeli kávézás közben. Ugyanis a médiahatóság augusztus 1-jén született döntése után nincs visszaút, az ország leghallgatottabb rádiója, a Class FM tíz hét múlva elhallgat.

Kitelepülésen a Morning Show - nincs visszaút
Lang Róbert

Pedig a Médiatanács dönthetett volna úgy is, hogy él a törvény adta lehetőséggel és meghosszabbítja az adó novemberben lejáró műsorszórási jogát. A hatóság viszont arra hivatkozva, hogy meg akarja újítani az adóhálózatot, és ehhez teljesen újra szeretné gondolni a hazai frekvenciagazdálkodást, úgy határozott, szerződéshosszabbítás helyett pályázatot ír ki a miniszterelnökkel tavaly szembefordult Simicska Lajos érdekkörébe sorolt, május óta egy amerikai üzletember, Michael McNutt tulajdonába került Class FM hullámhosszára.

 

Ezen – mint korábban bejelentette – indulni fog a rádió tulajdonosa is, de Nagy Krisztina médiajogász szerint a frekvenciaterv elkészítése, a tender kiírása, a pályamunkák elbírálása annyi időt vesz majd igénybe, hogy február-márciusig biztos nem akad gazdája a novemberben megüresedő hullámhossznak. Egy, a hatóság működésére rálátó forrás ráadásul azt mondta a Népszabadságnak: a hivatal még csak most kezdte el a munkát.

Kölcsönkenyér visszajár

A médiahatóság annak ellenére sem járult hozzá a hosszabbításhoz, hogy a Class FM vezetősége mindent megtett annak érdekében, hogy elnyerje a hivatal jóindulatát. Több mint egy évvel korábban, 2015. július 30-án benyújtották a hosszabbítási kérelmüket, csak hogy ne fussanak ki a határidőből. Idő előtt befizették a műsorszolgáltatási díjat, hogy ne legyen elmaradásuk. Mivel 2009 és 2015 között – amikor a korábbi tulajdonos, Simicska volt a fideszes gazdasági hátország feje – a hatóság ritkán vizsgálta az adó műsorait, így a súlyos és ismételt jogsértésekből is kevés volt a rádió rovásán. Igaz, idén hirtelen több büntetést is kiróttak a Class FM-re, bár az adó ügyvédei fellebbeztek, hogy a szerződés lejártáig lehetőleg ne legyen jogerős határozat ellenük. Sőt, májusban Simicska eladta a részesedését McNuttnak és egy svájci médiamágnásnak, Jürg Marquardnak, hogy ne a rádió igya meg a levét a közte és a kormányfő közti háborúnak. Egyébként a hatóság hasonlóan bánt el a Class FM-mel, mint 2009-ben a frekvenciájukat megtartani akaró, külföldi tulajdonban lévő Sláger és Danubius Rádióval. Hiába volt jó referenciájuk, adtak be megalapozott pályázatot, végül az a két pályázó nyert, amelyeknek voltak politikai kapcsolataik - az egyikük a Class FM volt.

Ez azt jelenti, hogy az ország átmeneti időre kereskedelmi rádió nélkül marad, hiszen Class a Neo FM 2012-es csődje óta monopolhelyzetben van. Az adó elhallgatásából a legtöbb hasznot ősszel a Petőfi Rádió húzhatja: tavaszig ez marad az egyetlen zenét sugárzó adó, ami az egész ország területén fogható, átcsábíthatja tehát a Class hallgatóit. Éppen ezért hónapok óta tartja magát az a pletyka, hogy végül nem is lesz pályázat, ahogy a Neo FM-ét, úgy a Class frekvenciakészletét is szétdarabolja majd a Médiatanács és szétosztja a közmédia négy adója között.

Egy biztos, az állami finanszírozású Petőfi május vége óta készül a rádiós piac átalakulására: átszervezték a műsorstruktúrát, olyan műsorvezetőket igazoltak le, akik korábban a kereskedelmi médiában dolgoztak. Több szakembert elbocsátottak, mások önként álltak fel, mert nem értettek egyet az új irányvonallal. Az átpozicionált a Petőfi vezetése azzal indokolta, hogy ki kell törni a „zárt kultúrgettóból", szélesebb közönséghez akarnak szólni. Közben több tucat zenész, dalszerző, fesztiválszervező nyílt levélben tiltakozott azt hangoztatva, hogy a Petőfi ezzel feladja a 2007-ben megfogalmazott küldetését, a hazai minőségi zenei kultúra támogatását.

A Fidesz környezetében zajló médiaépítkezésre rálátó két forrás is azt állította a Népszabadság Online-nak, hogy a holdudvarban több koncepció is verseng, amióta a párt vezetésében eldőlt, a Class FM nem folytathatja. Valóban vannak olyan közmédiás beszállítók, akik a hirdetési bevételek megugrásában reménykednek. De forrásaink szerint ők félreértik a helyzetet: a Petőfi hallgatottságnövelésére tett erőfeszítések nem a reklámokról, hanem a hírekről szólnak. Azaz kell egy rádiós fórum, amelyen keresztül a kormány üzenetei nagyobb tömeget érnek el abban az időszakban, amíg le nem zárul a pályázat. „Üzletileg túl értékes ez a hullámhossz ahhoz, hogy parlagon hagyják" – fogalmazott ironikusan az egyik forrásunk. Egy biztos, a 2,7 millió hallgatóval bíró Class FM az utóbbi években több milliárd forint tiszta hasznot termelt tulajdonosának.

Vakrepülés

Mi sem bizonyítja jobban, hogy a Petőfit kapkodva szervezték át, mint az, hogy nincs pontos képük arról, hányan és kik hallgatják őket. Holott minden médiaterméknél ez az alapja annak, hogy mennyi pénzt lehet kérni a reklámidőért. Az elmúlt négy évben két kutatócég, a TNS Hoffmann és a Mediameter konzorciuma mérte a hallgatottságot, de a rádiók egyesületével kötött szerződésük március végén lejárt, új pályázatot nem írtak ki. Ugyanis az egyesületben szintén jelen lévő közmédia nem akart szerződést hosszabbítani, a médiahatóság pedig bejelentette, államosítják a kutatást, a jövőben ők fogják finanszírozni. Ám a közbeszerzést még ők sem írtak ki. A TNS-Mediameter ezért vállalta, hogy szerződés nélkül is tovább mér, de a közrádió már nem veszi meg az adatokat tőlük. Ennek ellenére a Petőfi azzal reklámozza magát, hogy az átállás után nőtt a hallgatottsága, holott erről nem lehetnek információi. Ugyanakkor a kiszivárgott adatokból tudható, hogy az átalakítás után visszaesett a Petőfi hallgatottsága.

Információink szerint a médiahatóságnál szóba sem került a Class FM hullámhosszának feldarabolása, a szakemberek a pályázat előkészítésén dolgoznak. Viszont a „csúszás" pont jól jön a médiaépítkezést szoros figyelemmel követő pártvezetésnek. A piac szereplői készpénznek veszik, hogy a frekvenciát végül a TV2-ben is tulajdonos Andrew G. Vajna valamelyik médiaérdekeltsége kapja meg. A filmügyi kormánybiztos már be is szállt a rádiós bizniszbe: júniusban elindította regionális adóját, a Rádió1-et.

Ám fideszes forrásaink szerint a kormányfő-pártelnök, Orbán Viktor nem fogja még egyszer elkövetni azt a hibát, amit 2010 és 2014 között, amikor minden szál egyetlen ember, Simicska kezében futott össze. Az új jelszó két éve a diverzifikáció: több médiacsoport épül egymással párhuzamosan. A lapunknak adott januári interjújában Vajna ki is mondta: „jelenleg" nem érdekli a Class FM frekvenciája.

Simicska Lajos egy Class FM-es rendezvényen - kegyvesztett lett
Németh Dániel / Magyar Narancs

Csakhogy forrásaink szerint még nem találták meg azt a megbízható befektetőt, akire rá lehet bízni az új kereskedelmi rádiót. Tavaly a kormányfői tanácsadóhoz, Habony Árpádhoz köthető Századvég érdeklődött a Gazdasági Rádió frekvenciája iránt, februárban pedig elindult a Karc FM, amelyet a Simicskával tavaly februárban szakított Gajdics Ottó vezet. Ám forrásaink szerint inkább tőkeerős befektetőt keresnek, és abban bíznak, ha meglesz a tulajdonos, megbízható hírigazgatót sem lesz nehéz találni, a stáb összeállítása is gyorsan megy majd. A Danubius és a Sláger 2009-es elhallgatásakor ugyanis hamar kiderült, hogy a sztárolt műsorvezetők némi tiltakozás után átigazoltak az új, pártokhoz köthető kereskedelmi rádiókhoz.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.