CET: milliárdos pert vesztett a főváros
Az MKB Bank 28,4 millió eurós – mintegy 7,5 milliárd forint – hitel és kamatai megfizetéséért indított pert a Főváros Önkormányzat ellen a Fővárosi Törvényszéknél. Az elsőfokú ítéletet tegnap a Pécsi Törvényszék hirdette ki az előzetes várakozások és a jelentős perérték ellenére csak szóban. A bíróság érvényesnek ismerte el az MKB és a fővárosi önkormányzat által 2008-ban kötött megállapodást, miszerint a szolgáltatási szerződés felmondása esetén az önkormányzat köteles megfizetni a fennálló adósságot. Akkor is, ha bizonyíthatóan a szolgáltató – azaz a Porto – súlyos szerződésszegése miatt szűnne meg a szerződés. A kötelezvény 25 évre szólt. Így vált a beruházás készfizető kezesévé az önkormányzat. Az MKB és a főváros egyelőre várja az írásba foglalt határozatot.
A döntés vélhetőleg meglepte a városvezetést. Tarlós István főpolgármester a Magyar Nemzetnek korábban azt mondta: a városvezetés 100 százalékig biztos abban, hogy nem lesz per, lévén az MKB Bankkal különösen jó a kapcsolatuk. Helyettese, Bagdy Gábor megerősítve ezt kijelentette: napi tárgyalásokat folytatnak a CET-ről a pénzintézettel.
A Fidesz már ellenzékben is támadta a Közraktárak átépítését célzó beruházást. Tarlós István főpolgármester megválasztása óta többször is kijelentette: "egy máltai strandon bejegyzett offshore céget bíztak meg egy 8,5 milliárd forintos munkával, amire 35 milliárdot akartak kifizetni”. Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes nem sokkal a választási győzelem után elrendelte a beruházás átvilágítását, majd kijelentette: a megkötött szerződések feltehetően hátrányos pozícióba kényszerítették a fővárost.
Ez első hallásra különös, hiszen a 32 millió eurós beruházáshoz a Porto egy fillért sem kapott a fővárostól. Nem volt rá pénz. Annak idején éppen ezért döntöttek a PPP mellett. Ikvai-Szabó Imre akkori főpolgármester-helyettes szerint kizárták a vagyonvesztés lehetőségét is, hiszen a főváros mindvégig az épület tulajdonosa marad, sőt jelzálog sem jegyezhető be az épületegyüttesre. S ez így is van. Csakhogy a Porto a beruházási költségek 90 százalékát hitelből teremtette elő. A bank pedig biztosítékot kért. Ezért kötöttek különmegállapodást a felek, a hitelező MKB, a Porto és a főváros. Az MKB tavaly a megállapodásban foglalt önkormányzati fizetési kötelezettségvállalás alapján indította meg a pert.
A CET átadásának eredeti határideje 2010 nyarán lett volna, de még messze a befejezés. Az idei költségvetésben egymilliárdot különítettek el az átépítésre, holott a főváros éppen azzal indokolta a generálkivitelező WHB konzorcium követeléseinek 2,7 millió euróért való megvásárlását, hogy akkor a cég díjtalanul javítja majd ki a hibákat.
S nem csupán az MKB-per az egyetlen a CET körül. A főváros ugyan megnyerte a bankgarancia lehívása miatt indított pert a Portóval szemben, de a Porto újabb pert indított. Ezúttal a szerződés szerint járó teljes összegre és kamataira, összesen 12,5 milliárd forintra pereli a fővárost.