galéria megtekintése

Buszforduló

48 komment


Szalai Anna

Tarlós István, Budapest főpolgármestere csak kormánydöntésre írná felül a korábbi busztenderek eredményét. Erős érveket vár arra, hogy miért vegyen a főváros félkész magyar autóbuszokat az olcsóbb  lengyel járművek helyett. A városvezető ezzel igyekezett világossá tenni: a hírekkel ellentétben nem ő kapott ultimátumot, hanem épp ellenkezőleg, ő szabott határidőt.

Hónapok óta nem beszéltem Habony Árpáddal! Ha Orbán Viktornak mondanivalója van, személyesen beszéljük meg – háborodott fel lapunk kérdésén Tarlós István. A főpolgármestert azért kérdeztük a kormány háttéremberéről, mert a Népszabadsághoz eljutott hírek szerint 

a kabinet Habonyon keresztül üzente meg, célszerűbbnek tartaná, ha a tendergyőztes lengyel Solaris helyett a magyar MABI-Bus Kft.-től rendelne járműveket a BKV az M3-as metró felújítása miatt szükségessé váló buszos járatpótláshoz.

A főpolgármester szerint azonban éppen fordítva van: nem ő kapott ultimátumot, hanem ő szabott határidőt. Péntekig várja a kabinet kormányhatározattal alátámasztott érvelését arról, hogy a magyar gyártótól történő rendelés valóban nemzetgazdasági érdek. Különben mivel magyarázná, hogy milliárdokkal drágábban rendelnek félkész buszokat az olcsóbb, készre szerelt lengyel járműveknél. Utóbbiról ráadásul előkészített szerződés is van, így a szállítási határidő is biztosított lenne.

 

Mint ismeretes, az M3-as metróvonal tervezett felújítása alatt a fővárosnak 150 darab csuklós buszt kell beállítania a kiesett kapacitás pótlására. Korábban felmerült a szolgáltatás kiszervezése, illetve bérlés is, de részben a szakszervezetek munkahelyeket védő heves ­reakciója miatt letettek erről. A BKV – versenyképességének fokozása érdekében – szintén inkább vásárolna. Hosszú huzavona után végül sikerült elfogadtatnia a járműtenderre vonatkozó javaslatot a Fővárosi Közgyűléssel, és 2015-ben két közbeszerzést is kiírtak. Az egyiken négy pályázó közül a lengyel Solaris, a másikon egyedüli indulóként az egy éve négy magyar buszgyártóból (MABI, EAG, Lanta, ARC – MELA) alakult MABI-Bus Kft. nyert. (Ahogy azt a 444.hu megírta, a csoportot a Mészáros Csaba tulajdonában álló Evopro vezeti, amely többek között 1,3 milliárd forintos állami támogatásból fejlesztette ki a Modulo elektromos buszt.)

Orbán Viktor és Tarlós István
Orbán Viktor és Tarlós István
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A lengyel kész buszt darabonként 277 ezer euróért szállítják, a magyar PKD, azaz elemekben szállított, a BKV által összeszerelt jármű ára 278 800 euró, de erre még rájön a végszerelés 10 ezer eurós­ díja. A BKV mindent összevetve a legutóbbi közgyűlésen azt javasolta, hogy a magyar helyett a lengyel szállítóval szerződjenek.

Tarlós István a Népszabadságnak úgy fogalmazott,

elege lett abból, hogy minden alkalomra új ötlettel áll elő valaki.

Az előterjesztést végül nem tűzte napirendre a múlt héten, hanem rendkívüli közgyűlést hívott össze a jövő hétre. Mivel a kézbesítési határidő pénteken este lejár, ezért kérte a számításokkal és kormánydöntéssel megtámogatott javaslatokat erre a napra.

A MABI-Bus egyébként éppen a közgyűlés napjára időzítette a hazai tervezésű és gyártású új Modulo prototípus bemutatóját, amelyet  kimondottan a 3-as metró pótlására terveztek. A cég tavaly a Siemens-Rampinit kiütve nyerte meg a BKV elektromos busztenderét. Ahogy az Index megírta,

az első próbajáratok nem voltak túl meggyőzőek. Már­ciusban kiesett az egyik jármű kereke, a múlt hétvégén pedig három óra után lerobbant a jármű, ráadásul az is kiderült, hogy túl széles a Várba:

nem fér el a Várfok utcai buszfordulóban. Az elektromos busz darabja 560 ezer euróba került.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.