galéria megtekintése

Budapest, végállomás

4 komment


Szalai Anna

Jogalkotói bakira hivatkozva adná át az államnak az agglomerá­ciós járatok üzemeltetését Budapest. De ha ezt a hibát javítaná is a parlament, egy másik törvényi előírás szerint akkor sem fogadhat el működési hiányt tartalmazó költségvetést. Márpedig az elővárosi vonalakra nincs fedezet.

A nagy sietségben hiba csúszott a helyi iparűzési adókról (hipa) szóló törvény decemberi módosításába. A sürgősséggel benyújtott és elfogadott – Varga Mihály gazdasági miniszter és Rogán Antal miniszterelnöki kabinetfőnök által jegyzett – „gazdaságélénkítő" salátatörvény részeként módosították a főváros és a kerületek közötti forrásmegosztást (a főváros az idén és jövőre 1,5-1,5 százalékkal kap többet az adóbevételből), de

a felhasználást szigorító kitételt nem sikerült frappánsan megfogalmazni.

A szóban forgó második paragrafus értelmében az iparűzési adóból származó bevételt a „helyi közösségi közlekedési feladatok ellátására" kell költeni. Csakhogy az agglomerációs járatok nem tartoznak a „helyi közlekedés" körébe, a helyközi avagy elővárosi vonalakról pedig nem szól a fenti szabályozás.

 

Tarlós István főpolgármester rögtön jelezte: ezek mellett a feltételek mellett a főváros lemond az agglomerációs vonalak üzemeltetéséről. Néhány nappal később – Orbán Viktor miniszterelnökkel folytatott egyeztetést követően – ezt úgy pontosította: megállapodtak a HÉV-ek állami kezelésbe vételéről.

(Ez egyébként különösen kapóra jön az önkormányzatnak, hiszen a HÉV-szerelvények műszaki állapota vetekszik a 3-as metró vagonjainak lepusztultságával. Ám felújításukra, pláne újak vásárlására még gondolni sem mernek a városházán.)

Tarlós ezzel együtt bízott abban, hogy január elején folytatják az egyeztetést. A miniszterelnöki sajtóiroda nem tud erről, míg a városháza a Népszabadság értesülése szerint továbbra is számít rá.

Rogánék maguk adhattak felmentést a fővárosnak az elővárosi járatok üzemeltetése alól
Rogánék maguk adhattak felmentést a fővárosnak az elővárosi járatok üzemeltetése alól
Veres Viktor / Népszabadság

Karácsony után a Nemzetgazdasági Minisztérium is beszállt a vitába. A Magyar Idők hasábjain megüzente: az agglomerációs közlekedés biztosítása ugyan valóban nem kötelező feladata a fővárosi önkormányzatnak, de egy hatályos megállapodásban 2022-ig kötelezettséget vállalt rá. Az idézett megállapodásokat (ezeket külön kötötték a HÉV- és a buszjáratokra) még 2013-ban írta alá a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), miután előtte hosszú hónapokig csatározott egymással az NFM és a főváros.

A fejlesztési tárca 2012 decemberében teljesen váratlanul bejelentette: május elsejétől átadja az agglomerációs járatok üzemeltetési jogát az állami tulajdonban lévő Volánbusz Zrt.-nek, amelynek azonban se elég járműve, se elég embere nem volt erre a feladatra. A szintén 2013-as szolgáltatói szerződés értelmében Budakeszire, Budaörsre, Diósdra, Gyálra, Nagykovácsiba, Pécelre, Remeteszőlősre, Solymárra, Szigetszentmiklósra és Törökbálintra a Volánbusz szállítja az utasokat, de a menetrendet a BKK írja. A főváros a teljesített kilométerek után fizet, az érintett települések pedig évi 600 millióval járulnak hozzá az üzemeltetéshez.

Csakhogy az agglomerációs vonalak működtetése évi 15,9 milliárd forintjába kerül a fővárosnak, miközben az ebből származó bevétele alig 4,2 milliárd.

Így ezen évi 11 milliárdos vesztesége képződik.

Az önkormányzati törvény értelmében a fővárosnak csak a helyi közlekedés fenntartása kötelező, és az is csak a gazdasági terhelhetőségének arányában. Márpedig a fővárosi adóbevételek zömét elvonja a kormány. A forrásmegosztás felülírása nem oldja meg a kérdést. Ez ugyanis az idén 3 milliárdot hoz a főváros konyhájára, de az állami normatíva csökkentése viszont elvisz hatmilliárdot, míg 2018-ra már 12 milliárdot. A kormány az iparűzési adó „pántlikázásával" oldaná meg a BKV finanszírozását. A hipának azonban már eddig is több mint a felét a közösségi közlekedésre költötte Budapest. Ha ebből kell pótolni a BKV kieső milliárdjait, akkor ezt máshonnan – szociális ügyek, parkok, közvilágítás stb. – kell elvonni, holott az idén már patkányirtásra is alig futotta.

Munkából hazamenő emberek a gödöllői HÉV-en hétfő délután
Munkából hazamenő emberek a gödöllői HÉV-en hétfő délután
Koncz György / Népszabadság

A Népszabadság információi szerint a Fővárosi Közgyűlés február 17-én tárgyalja az idei költségvetést, amelyben nem szerepel a 400 ezer embert érintő agglomerációs közlekedés fenntartása. Ehhez azonban fel kell mondani a minisztériummal kötött megállapodást.

Ezt rendkívüli felmondással tehetik meg például akkor, ha a „minisztérium nem teljesíti fizetési kötelezettségét".

Márpedig a helyközi közlekedés „bevételekkel nem fedezett költségeinek finanszírozása a 2013-ban kötött »Budapest 21« megállapodás alapján történne", de a főpolgármester szerint az abban foglaltak azóta sem teljesültek.

Tarlós István korábban azt mondta: a tavalyi 24 milliárdos normatívából novemberre megérkező 22 milliárd 2016 első két hónapjára lesz elég. Az agglomerációs járatokat érintő korlátozások ezt követően várhatók, hacsak addig nem születik megállapodás.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.