galéria megtekintése

A saját mocskába fojtja bele Budapestet a kormány

16 komment


Szalai Anna

Milliárdokat veszít a főváros azzal, hogy csatlakoznia kell  az állami kukaholdinghoz. Már most kevesebb jut a közterületek takarítására.

Odacsináltak a Városháza oldalába. Az ürülék emberi eredetét a kupac  tetején akkurátusan elhelyezett vécépapír bizonyította. S ezt napokig kerülgették az arra járók. Közben Budapest egyik központi terét, a turistaséták kiindulópontjának számító Deák teret, a fővárosi önkormányzat tőszomszédságát egyre inkább beteríti a szemét. Az Árpád híd egyik lépcsőjét pedig egy hete hányta tele valaki, azóta is csak az idő koptatja a „kupacot”. Csikkel, hulladékkal teli a Blaha Lujza tér, folyamatosan átható bűz terjeng a Corvin negyednél. A városi kukák csurig teltek. A járdákat, az aluljárókat senki se söpri.

„Az elmúlt hetekben elviselhetetlenné vált a kosz és a bűz Budapest belvárosában. Mindenfelé eldobált szemét, műanyag palackok, üvegszilánkok. A kapualjakat emberi vizelet, ürülék szegélyezi, egyre elviselhetetlenebb a bűz, és elszaporodtak a patkányok” – írta a Tarlós István főpolgármesterhez intézett, rendkívüli takarítást sürgető levelében Szaniszló Sándor szocialista képviselő, aki szerint a köztisztaság látványos romlása az állami kukaholdinghoz való csatlakozás kiváltotta pániknak köszönhető.

A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. ugyanis elkezdett spórolni. Az előzetes – a Nemzeti Fejlesztési Miniszté­rium rendeletében meghatározott díjképlettel, a maximálisan szedhető összeggel – számított bevétele jelentősen elmarad majd a szolgáltatás önköltségétől. A nagy állami kukaholdinghoz való csatlakozással évi tízmilliárd forinttól esnek el: az állami cég szedi be a lakosságtól a szemétdíjat, ennek azonban majd csak egy részét utalja át a tényleges feladatot ellátó FKF-nek. Az FKF ezért „céltartalékképzésbe” fogott az eljövendő szűkös időkre. 

 

A kukajáratok ritkítása, illetve a szelektívhulladék-gyűjtés beszüntetése nem járható út. Az előbbi gyakoriságát törvény írja elő, utóbbi a milliárdos uniós támogatás visszafizettetését eredményezné. Így maradt a köztisztasági munka visszafogása. Budapest 25,144 millió négyzetméter szilárd burkolatú útjának és közjárdájának rendszeres takarítása, a 70 gyalogos-aluljáró tisztítása, valamint az egymillió négyzetméternyi felületet jelentő közlekedési műtárgyak, közjárdák és közlépcsők téli–nyári kézi-gépi takarítására évi 5-6 milliárdot költött eddig a cég. Most várhatóan kevesebbet fog.

A Fővárosi Közterület-fenntartó spórol, a szemét egyre csak gyűlik
A Fővárosi Közterület-fenntartó spórol, a szemét egyre csak gyűlik
Földi D. Attila / Népszabadság

Holott Tarlós erről is tárgyalt Orbán Viktor kormányfővel két hete. Mentességet ugyan nem sikerült szereznie a fővárosi cégnek, így a jövő hónapban az FKF Zrt.-nek is csatlakoznia kell az állami Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt.-hez, de a városvezető szerint a korábban számított évi 10 milliárd forintos veszteség helyett „a főváros legfeljebb 1,9 milliárddal tud hozzájárulni a kormány elképzeléseihez”. Ráadásul ennek ellentételezéseként 2,5 milliárd forintot kap Budapest a hulladékfeldolgozás fejlesztésére. Arra nem tért ki, hogy mitől lesz kisebb a hiány.

Azt viszont hozzátette, hogy a támogatás egy részét a kukajáratok optimalizálására fordítják. Ezt lehetőségként az FKF is felvetette, rámutatva, hogy ebben az esetben nem tudják majd figyelembe venni a lakossági, illetve kerületi szempontokat például az időkorlátokról, az útvonalakról, ami panaszáradatot okozhat, ráadásul az ebből nyerhető üzemanyag-megtakarítás 150 millió forintra tehető.

Tarlós néhány hónappal ezelőtt még elfogadhatatlannak tartotta, hogy a fővárosi cég nyereségéből fedezzék a vidéki szolgáltatók sokmilliárdos veszteségét, és az eddig jelentős profitot termelő FKF az átállással maga is támogatásra szorulóvá avanzsáljon. Azóta járt a miniszterelnöknél.

Így a hatályos jogszabályok szerint az FKF Zrt.-nek legkésőbb október elsejéig át kell adnia a számlázási adatait az NHKV Zrt-.nek, A díjbeszedést és a kinnlevőség-kezelést ugyanis az állami cég végzi majd, így a fővárosi szemétszállító a vidéki hulladékkezelőkhöz hasonlatosan onnantól nem a saját bevételei­ből, hanem az állami cégtől kapott szolgáltatási díjból gazdálkodik. Ráadásul ahhoz is csak negyedévente jut hozzá az eddigi havi számlázás helyett, ami komoly likviditási gondokat okozhat. A Fővárosi Közgyűlés a szeptember végi közgyűlésen tárgyalja az FKF csatlakozásáról szóló előterjesztést. A fentiekről az FKF véleményét is kérdeztük, de nem kaptunk választ.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.