galéria megtekintése

Brutálisan fájni fog a reklámadó

Az RTL Klubon és a TV2-n túlmenően az egész média- és reklámiparágat sújtja az egységes 5,3 százalékos reklámadó, a kis és közepes cégek adóterhelése akár tízszeresére is emelkedhet. Az adómentes sáv leszállítása százmillió forintra pedig a nagy és sikeres sportkluboknak fáj majd legjobban.

A kormány ismét szakmai egyeztetés nélkül tette közzé a reklámadóról szóló törvény módosításának tervét. A kabinet kénytelen csökkenteni a reklámadót, miután az Európai Bizottság – az RTL Csoport panasza alapján indult vizsgálatában – felfüggesztette a törvény végrehajtását annak diszkriminatív volta miatt. A reklámadót ugyanis egyértelműen az RTL Klubra szabta a kormány, a vezető kereskedelmi televízió a hirdetési árbevétele után éves szinten mintegy ötmilliárd forint különadót fizetett volna. Miközben a vezető kereskedelmi tévé részesedése a magyar hirdetési piacon 13,5 százalék, addig a cég fizette volna a reklámadó több mint 50 százalékát.

Mindenkit érint az adó szétterítése
Mindenkit érint az adó szétterítése
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A kormány ragaszkodik a reklámadóból tervezett hét–kilenc milliárdos árbevételhez, ezért most szét akarja teríteni az adót az egész iparágra az egységes 5,3 százalékos kulccsal. Ezzel csak a két legnagyobb kereskedelmi tévé, az RTL Klub és a TV2 jár jól. Huszonöt milliárd forint körüli árbevétellel számolva az RTL Klubnak ötmilliárd helyett 1,3 milliárdot kell majd fizetnie, a TV2-nek – 15 milliárd körüli árbevétel alapján – 1,5 milliárd helyett 750 milliót. Mindenki más rosszul jár.

 

A Magyar Reklámszövetség számításai szerint több mint tízszeres extra adóteherrel sújt majd az új reklámadó számos vállalkozást, például amíg egy 800 milliós árbevételű vállalkozásnak eddig hárommillió forint reklámadót kellett fizetnie, a mostani tervezet alapján ugyanezt a céget már 37 millió forint adó megfizetésére kötelezik. Jelentősen emelkedik több nagy hazai médiavállalat adóterhe is. Több tízmillió helyett 150-200 millió forintot vagy még annál is többet kell fizetnie a CEMP csoportnak (egyebek között Index, InfoRádió), a Mediaworksnek (lapunk és a többi közt a Világgazdaság, a Nemzeti Sport, valamint nyolc megyei napilap tulajdonosának), a Metropol kiadójának, az Origo és a Centrál Média tulajdonosainak.

Nagyon mélyen a zsebébe kellene nyúlnia Simicska Lajosnak is, akinek média- és reklámcégei (köztük a Magyar Nemzet, a Hír TV, az Advenio, a Hung-Ister, a Publimont, a Mahir) a jelenlegi kulcsokkal számolva éves szinten hozzávetőleg 600 millió forint pluszadót fizetnek, ez másfél milliárdra emelkedhet.

Az adómentes sáv felső határát félmilliárd forintról 100 millióra csökkentik, de ezzel is jelentős adminisztrációs tehertől szabadítják meg a sport- és kulturális szektor sok szereplőjét. Volt olyan terv, hogy eltűnik a nullás kulcs, de ez azt eredményezte volna, hogy kis egyesületek, csapatok, fesztiválszervezők sora járulhattak volna a kasszához, mivel rengetegen végeznek reklámközzétételt. Ha csupán néhány tízezer forintos bevételt realizálnak is a hirdetésekből, fizetniük kellett volna. Az adómentes sáv megtartása végül megmenti a ­piac kis szereplőit, de így is jelentősen növeli a fizetésköteles kört.

Az elitcsapatok, mint a Veszprém férfi- vagy a Győr női kézilabdacsapata, a székesfehérvári jég­korongcsapat egyaránt több tízmillió forintos kiadásra készülhet az adómentes sáv felső határának csökkentése következtében. Mi több, a sportági szövetségek is számolgatni kezdhetnek, továbbá a nagyobb fesztiválszervezők is, mint például a Sziget Kft. Ami biztos: a legnagyobb pofont a labdarúgás kapja. Az NB ­I-es csapatok többsége készülhet az új adóra. Az FTC vagy a Video­ton például – már 2013-as mérlege alapján is – több tízmilliós kiadással számolhat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.