galéria megtekintése

Brutális adóemeléssel büntetik az RTL Klubot

Bosszút áll a híradókért a Fidesz. A kabinet 40-ről 50 százalékra javasolja emelni a reklámadó legmagasabb kulcsát - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkára szerdán az Országgyűlés törvényalkotási bizottságának ülésén. A csatorna programigazgatója reagálásában kijelentette, a kormány újabb támadást intéz a magyar sajtószabadság ellen.

Pankucsi Zoltán a bizottság előtt lévő adótörvényekhez benyújtott háttéranyagot szóban kiegészítve közölte, felülvizsgálták a reklámadó kulcsait, és ezután döntöttek a legmagasabb kulcs emeléséről. Elmondta azt is, hogy csökkentenék a reklámadót fizetők adminisztratív terheit, részben úgy, hogy létrehoznának egy, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kezelt adatbázist az adót megfizetőkből.

A kormány egyértelműen az RTL Klubot bünteti ezzel, mert a reklámadó legmagasabb kulcsával eddig is csak a vezető kereskedelmi tévé adózott. A magyar médiumok közül kizárólag az RTL Klubnak van egy évben húszmilliárd forint fölötti árbevétele, amelyre eddig 40 százalékos adót vetettek ki. A reklámadó bevezetése óta az RTL Híradója lényegében háborúban áll a kormánnyal, a vezető kereskedelmi tévé híradói rendkívül kritikusak, amit a kormánypárti politikusok egyre nehezebben viselnek el.

Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

 

Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója a Népszabadságnak azt mondta, a reklámadó legfelső kulcsának emelése egyértelműen az RTL Klub ellen irányul, a kormány az ország legnagyobb kereskedelmi tévéjét akarja ellehetetleníteni. Kolosi leszögezte, a kormány ezzel újabb támadást intéz a magyar sajtószabadság ellen.

A kormányzat megújult haragját nyilván az a tény is befolyásolja, hogy az RTL Híradója mind szélesebb nézőközönséghez jut el, jelentősen rombolva a fideszes propagandagépezet hatékonyságát. A kormánykritikus hírműsor a kereskedelmileg legfontosabb 18–49 éves célcsoportban megelőzi a korábban piacvezető TV2-es Tényeket, de a teljes lakosság körében is fej fej mellett halad vele. Az állami média főhíradóját pedig két és félszer kevesebben nézik, mint a kereskedelmi tévék hírműsorait.

Az október 20-ával kezdődő héttől az RTL Klub Híradóját esténként átlagosan több mint 300 ezren nézték a 18–49-es korcsoportból, amivel a TV2 Tények nem tudja tartani a versenyt. Az utolsó három hétben a teljes lakosság körében mindkét híradót esténként átlagosan több mint egymillióan nézték. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója szerint a híradó sikeréhez a tartalmi változtatás mellett azért az is hozzájárult, hogy a fél hetes esti kezdést hat órára hozták előre. 

A reklámadónak jelenleg öt kulcsa van: egy százalék az adó fél- és ötmilliárd forint adóalap között, tíz százalék az öt- és tízmilliárd forint közötti részre, húsz százalék a 10 és 15 milliárd forintos sávban, 30 százalék a 15–20 milliárd forint közti, és 40 százalék a húsz milliárdon felüli rész után.

Az adó a legkisebb cégeket békén hagyja, félmilliárd forint nettó árbevétel alatt nem kell fizetni. A legnagyobb befizető az RTL Klub, a cég idén 4,5 milliárd forint különadót fizet. A reklámadó első részletét augusztus 20-ig kellett befizetni, akkor 1,3 milliárd forint folyt be az államkasszába, ebből az RTL-csoport 1,054 milliárdot fizetett.

Az RTL-csoport hivatalos panaszt nyújtott be az Európai Bizottságnál a reklámadó miatt. A bizottság adóügyi főigazgatósága is vizsgálódik, mert miközben az RTL Klub részesedése a magyar hirdetési piacon 13,5 százalék, addig a cég fizeti a reklámadó több mint 50 százalékát, 4,5 milliárd forintot.

A Népszabadság információi szerint a nemzetközi médiavállalat nem akar kivonulni Magyarországról, az RTL Híradó kormánykritikus hangnemén pedig nem kíván változtatni. Ezt azért tartják fontosnak leszögezni, mert a reklámadó bevezetése mögött olyan szándék is húzódhat, hogy a Fideszhez kötődő médiavállalkozások valamelyike nyomott áron megvehesse az évente több milliárd forintos nyereséget produkáló céget.

Erre egyszer már tettek is kísérletet, amikor 2010 áprilisában a Nyerges Zsolt érdekeltségi körébe tartozó Infocenter az IKO Média Holding Zrt.-n keresztül meg akarta vásárolni az RTL Klub részvényeinek több mint 30 százalékát, ám az ügylet végül nem jött létre.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.