Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója a Népszabadságnak azt mondta, a reklámadó legfelső kulcsának emelése egyértelműen az RTL Klub ellen irányul, a kormány az ország legnagyobb kereskedelmi tévéjét akarja ellehetetleníteni. Kolosi leszögezte, a kormány ezzel újabb támadást intéz a magyar sajtószabadság ellen.
A kormányzat megújult haragját nyilván az a tény is befolyásolja, hogy az RTL Híradója mind szélesebb nézőközönséghez jut el, jelentősen rombolva a fideszes propagandagépezet hatékonyságát. A kormánykritikus hírműsor a kereskedelmileg legfontosabb 18–49 éves célcsoportban megelőzi a korábban piacvezető TV2-es Tényeket, de a teljes lakosság körében is fej fej mellett halad vele. Az állami média főhíradóját pedig két és félszer kevesebben nézik, mint a kereskedelmi tévék hírműsorait.
Az október 20-ával kezdődő héttől az RTL Klub Híradóját esténként átlagosan több mint 300 ezren nézték a 18–49-es korcsoportból, amivel a TV2 Tények nem tudja tartani a versenyt. Az utolsó három hétben a teljes lakosság körében mindkét híradót esténként átlagosan több mint egymillióan nézték. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója szerint a híradó sikeréhez a tartalmi változtatás mellett azért az is hozzájárult, hogy a fél hetes esti kezdést hat órára hozták előre.
A reklámadónak jelenleg öt kulcsa van: egy százalék az adó fél- és ötmilliárd forint adóalap között, tíz százalék az öt- és tízmilliárd forint közötti részre, húsz százalék a 10 és 15 milliárd forintos sávban, 30 százalék a 15–20 milliárd forint közti, és 40 százalék a húsz milliárdon felüli rész után.
Az adó a legkisebb cégeket békén hagyja, félmilliárd forint nettó árbevétel alatt nem kell fizetni. A legnagyobb befizető az RTL Klub, a cég idén 4,5 milliárd forint különadót fizet. A reklámadó első részletét augusztus 20-ig kellett befizetni, akkor 1,3 milliárd forint folyt be az államkasszába, ebből az RTL-csoport 1,054 milliárdot fizetett.
Az RTL-csoport hivatalos panaszt nyújtott be az Európai Bizottságnál a reklámadó miatt. A bizottság adóügyi főigazgatósága is vizsgálódik, mert miközben az RTL Klub részesedése a magyar hirdetési piacon 13,5 százalék, addig a cég fizeti a reklámadó több mint 50 százalékát, 4,5 milliárd forintot.
A Népszabadság információi szerint a nemzetközi médiavállalat nem akar kivonulni Magyarországról, az RTL Híradó kormánykritikus hangnemén pedig nem kíván változtatni. Ezt azért tartják fontosnak leszögezni, mert a reklámadó bevezetése mögött olyan szándék is húzódhat, hogy a Fideszhez kötődő médiavállalkozások valamelyike nyomott áron megvehesse az évente több milliárd forintos nyereséget produkáló céget.
Erre egyszer már tettek is kísérletet, amikor 2010 áprilisában a Nyerges Zsolt érdekeltségi körébe tartozó Infocenter az IKO Média Holding Zrt.-n keresztül meg akarta vásárolni az RTL Klub részvényeinek több mint 30 százalékát, ám az ügylet végül nem jött létre.