Brüsszelnek tetszik az új reklámadó
Lapunk brüsszeli tudósítójának az Európai Bizottság szóvivője megerősítette: folyamatos kapcsolatban állnak a magyar hatóságokkal, a törvénymódosítás szövegét azonban még nem kapták meg. A bizottság márciusban indított mélyreható vizsgálatot, mert úgy ítélte meg, hogy a médiavállalkozásokra kivetett progresszív adókulcs – a hirdetési árbevétel alapján 1, 10, 20, 30, 50 százalék – szelektív előnyt biztosíthat bizonyos vállalkozásoknak, és ez sértheti az állami támogatásokra vonatkozó uniós előírásokat.
A reklámköltés csökkenését jósolják Teknős Miklós / Népszabadság |
A bizottsághoz az RTL Csoport nyújtott be panaszt, mert a törvényt egyértelműen a legnagyobb kereskedelmi tévére szabták, miközben az RTL Klub részesedése a magyar hirdetési piacon 13,5 százalék, addig a cég fizette volna a reklámadó több mint 50 százalékát, 5 milliárd forintot. A bizottság márciusban a vizsgálat lezárultáig megtiltotta Magyarországnak a progresszív adókulcs alkalmazását. Amennyiben a bizottság jóváhagyja a reklámadó új szabályait, akkor a törvény újra hatályba léphet.
A szerdán elfogadott törvény „visszamenőleges” hatályú, az adózók eldönthetik, hogy nekik a régi vagy az új szabályok a kedvezőbbek, a progresszív vagy az egységes kulcs alapján fizetik ki a reklámadót az év első felére. A két vezető kereskedelmi televízió nyilvánvalóan a számukra kedvező új szabályt választja majd, mert így az RTL 5 milliárd helyett 1,2 milliárdot, a TV2 pedig 1,5 milliárd helyett 800 milliót fog fizetni. A többieknek nincs min gondolkozni, ők mindenképpen rosszul járnak az év második felében az egységes adókulccsal, lesz olyan kis- és közepes vállalkozás, amelynek tízszeresére emelkedik az adóterhelése. A kormány idén 6-8, jövőre 11 milliárd forintos bevételt vár a reklámadóból.
A reklámadóról szóló szabályok változtatásával párhuzamosan a kormány a teljes hirdetési piac átrendezésére készül azzal a törvénymódosításával, amely a jelenleginél jóval szűkebb keretek közé szorítja a reklámügynökségek tevékenységét. A kormány javaslata tizenöt százalékban fixálja a reklámügynökségek jutalékát, és betiltja a bónuszok alkalmazását. A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége szerint ez a javaslat felborítja a reklámipar évtizedek alatt kialakult működési rendjét, a teljes reklámköltés csökkenését fogja eredményezni. A szövetség szerint a javaslat elfogadása esetén mind a média-, mind a hirdetői oldalra újabb jelentős költségek és kezelhetetlen adminisztrációs terhek hárulnak majd, a piacon működő médiaügynökségek pedig ellehetetlenülhetnek.