galéria megtekintése

Brüsszel tényleg megvétózta a paksi bővítést

21 komment


Hargitai Miklós

Kötelezettségszegési eljárást indít a tervezett paksi bővítés ügyében az uniós közbeszerzési szabályok megsértése miatt az Európai Bizottság. A lépés oka, hogy az Orbán-kormány átláthatatlan eljárásban, pályáztatás nélkül ítélte oda a beruházást az orosz Roszatomnak.

A Bizottság mai döntése szerint az orosz–magyar kormányközi nukleáris egyezményen alapuló megállapodásra is érvényesek az EU közbeszerzési előírásai. A tender nélküli, közvetlen megbízás nem egyeztethető össze a vonatkozó uniós joganyaggal (vagyis a 2004/17 / EK és a 2004/18 / EK direktívákkal).

Az irányelvek az Európai Unió működésének alapelveként rögzítik az átláthatóság, a megkülönböztetésmentesség és az egyenlő bánásmód kívánalmait.

Ezen elvek célja annak biztosítása, hogy valamennyi gazdasági szereplő azonos esélyekkel vehessen részt egy ajánlati felhíváson, és ugyanolyan feltételek mellett köthessen szerződést egy állami beszerzésről.

 

Az Európai Bizottság Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért EP-képviselőjének beadványa nyomán indult vizsgálat nyomán most úgy döntött, hogy felszólító levelet küld a kormánynak a kötelezettségszegési eljárás első lépéseként.

A magyar hatóságoknak két hónapjuk lesz rá, hogy válaszukat és érveiket a Bizottság elé terjesszék, addig a négyezermilliárd forintos beruházás előkészítését fel kell függeszteni.

A kormányálláspont eddig az volt, hogy nem sértették meg az Európai Unió közbeszerzési eljárásokra vonatkozó szabályozását a 2014 januárjában aláírt magyar–orosz kormányközi megállapodással, illetve a 2014 decemberében aláírt tervezési, beszerzési és kivitelezési szerződésekkel. Most sem változott az álláspont. Lázár János úgy kommentálta a döntést: Magyarország akár kész pert is indítani a paksi atomerőmű kapacitásfenntartása érdekében. A kancelláriaminiszter érezhető felháborodással kommentálta az uniós döntést, megjegyzve: további jogi vizsgálatok következnek.

Lázár érezhető éllel említette, hogy az Európai Bizottságban két év után merültek fel kérdések az egyezmény kapcsán, e tárgyban Magyarországnak bürokráciacsökkentő javaslatai is lennének Brüsszel felé - jegyezte meg. A kancelláriaminiszter a vitát kereskedelempolitikainak minősítve az uniós levelet úgy értelmezte, hogy az EU az uniós cégeket szeretné bekapcsolni a beruházásba.

Bővítés megvétózva
Teknős Miklós / Népszabadság

A kormány korábban Manuel Barrosónak, az Európai Bizottság akkori elnökének levele alapján nevezte védhetőnek a magyar álláspontot, mondván: az EU korábban mindent jóváhagyott. Valójában a lapunk birtokában lévő levél arról szól, hogy a Bizottság tudomásul vette a magyar–orosz nukleáris együttműködési megállapodás megkötéséről szóló bejelentést, és azzal kapcsolatban az Euratom-szerződés 103-as (a bejelentési kötelezettséget előíró) cikkelye alapján nem emel kifogást. Ugyanakkor Barroso Orbánnak írt levele arra is felhívta a figyelmet, hogy az uniós joganyag más előírásainak, többek között a közbeszerzésre, illetve az állami támogatásra vonatkozó előírásoknak is meg kell felelni – jelenleg mindkét kérdésben vizsgálatot folytat a Bizottság.

Szakértők szerint az EU azzal, hogy nem vizsgálatot indított, hanem a kötelezettségszegési eljárás megkezdését jelentette be, egyértelmű jelzést adott: a közbeszerzés nélküli szerződéskötés nem egyeztethető össze a belső piaci szabályozással. Azt az érvelést, hogy ezek a szabályok egy kormányközi megállapodásra épülő beruházásnál nem érvényesek, Brüsszel nem fogadta el.

Miután a Bizottság vita nélkül elfogadta a belső piacokért felelős főigazgatóság jogi álláspontját (amely szerint a paksi bővítésre is vonatkoznak a közbeszerzési előírások), a kormánynak a következő két hónapban gyakorlatilag azt kellene bebizonyítania, hogy az uniós kritériumok szerint is biztosította az átláthatóság és az esélyegyenlőség kritériumait, amikor leszerződött a Roszatommal. Ha ez nem sikerül, akkor a projektet alighanem csak egy új közbeszerzési eljárás kiírásával, a nulláról indulva lehet megmenteni. Jávor Benedek korábban lapunknak azt mondta: nem reális opció, hogy némi büntetés befizetésével megússzuk az ügyet, a Bizottság célja ugyanis nem a bevételszerzés, hanem az uniós jog érvényesítése, a jogsértő állapot megszüntetése.

A Védegylet közleménye szerint Brüsszel jogállamiság-védő közbelépése alkalmat teremt arra, hogy az ország megszabaduljon a felesleges és drága Paks2-projekttől. Paks2 ügyben a jogszerűség csak az eredeti állapot helyreállításával, azaz az Oroszországgal 2014-ben a projekt megvalósítására kötött Egyezmény és a munkálatok költségeinek meghitelezésére létrehozott Szerződés megszüntetésével lehetséges. Ekkor megnyílna a lehetőség nemzetközi tender kiírására, ahogy ezt 2013 decemberéig bezárólag tervezték, és elő is készítették.

A műszaki tender-dokumentáció azonban nem támaszkodott közgazdasági elemzésekre, ahogy a 2009-es országgyűlési határozat sem, amelyre hivatkozva megrendelték az elkészítését. Az azóta független szakértők által elvégzett számítások kimutatták, hogy a tervezett új atomerőmű megépítése ráfizetéses lenne - évente sok százmilliárd forinttal növelné meg az adófizetők terheit -, s nem csökkentené a költségeket a kivitelező és a hitelező tendereztetése sem eléggé ahhoz, hogy nyereségessé válhasson a terv - írja a Védegylet.

"A döntés azt mutatja, írta közleményében a Greenpeace, hogy Brüsszelben is felismerték Paks II kockázatait. A zöld szervezet szerint versenyeztetés nélkül megrendelt, állami támogatással drágán, a titkolózás közepette építendő Paks II gazdasági, környezeti és társadalmi szempontból is egyértelműen hátrányos Magyarország számára. A Greenpeace azt várja a magyar kormánytól, hogy az uniós jogszabálysértés miatt azonnal állítsa le az atomerőmű-bővítést. 

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.