galéria megtekintése

Brüsszel nem hallott a metróról, felújításra még egy fillér sincs

9 komment


Szalai Anna

Noha eredetileg novemberben kezdték volna az M3-as vonal rekonstrukcióját, a támogatási kérelem még meg sem érkezett az unióhoz.

A budapesti metróvonal felújítása jelenleg nincs azok között a nagy projektek között, amelyeket az Európai Bizottságnak kell jóváhagynia. A bizottsághoz még nem érkezett be a projekt támogatására irányuló kérelem – értesült a Népszabadság. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az unió nem járulhat hozzá a költségekhez más közösségi finanszírozási forrásokból, mint amilyen például az Európai Stratégiai Beruházási Alap.

Szokjuk a látványt. Az M3-as metró felújítása tovább csúszik
Szokjuk a látványt. Az M3-as metró felújítása tovább csúszik
Kallus György / Népszabadság

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kérdésünkre azt válaszolta, hogy jelenleg „a nagyprojekt támogatási kérelmének és mellékleteinek összeállítása zajlik. Az előzetes egyeztetések már tavaly megkezdődtek, a készülő dokumentációba többek között az Európai Bizottság javaslatai is beépülnek.” A tárca az áprilisi kormányhatározatban rögzített határidő szerint a vállalko­zási szerződések megkötése után, legkésőbb 2016. december 31-ig küldi meg a bizottságnak a kérelmet. Ha az uniós testület a támogatást elutasítja vagy csökkentett mértékű támogatással hagyja jóvá a projektet, akkor a minisztérium előterjesztést készít a szükségessé váló feladatokról, a teljes körű megvalósításhoz kellő összeg biztosításáról.

 

A naponta 500 ezer embert szállító M3-as metró infrastruktúrájának felújításához szükséges 137,5 milliárd forintból tehát egyelőre egyetlen fillér sincs meg. Mint ismeretes, a kormány annak idején azért tiltotta meg az új szerelvények vásárlását, hogy az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program fejlesztési keretéből minél nagyobb részt tudjanak kikanyarítani az infrastruktúra felújítására. Első körben 125 milliárdot kértek volna, de idén tavasszal ezt megemelték. A támogatás intenzitása 100 százalékos, vagyis a projektre egy fillért sem költene se a kormány, se a fővárosi önkormányzat.

Ám teljes összegű ­támogatásra egyre kevesebb a remény. Az unió nem finanszíroz teljes egészében olyan beruházást, amely nem tartalmaz fejlesztést, bővítést, csak felújítást. Márpedig a 3-as metró esetében nem változik a pálya hossza, nem lesznek új állomások.

Tarlós István főpolgármester szerint a kormányígéret elegendő a kivitelezői tender meghirdetéséhez, illetve a vállalkozási szerződés megkötéséhez. Csakhogy egyelőre a pontos bekerülési költség sem ismert, lévén a projektelemek költségmeghatározása a kiviteli tervező feladata, a tervek pedig most készülnek, így pontos számok csak október végére lesznek.

Részleges uniós támogatás esetén a fejlesztési tárcának kell új forrásokat keresnie, amelyekről azután a kormány dönt. Egyelőre tehát szó sincs arról, hogy az állam magára vállalta volna a projekt finanszírozását. Sőt az is felvetődött, hogy uniós pénz nélkül csak a legszükségesebb javításokat végeznék el.

Tarlós szerdán elismerte: az idén már aligha kezdődhet el az alagút felújítása, így nem tartható a 2019. szeptemberi átadási határidő sem. A csúszás mértékét pár hónapra tette. Ám a BKV berkeiben úgy vélik, hogy 2020 első negyedéve előtt aligha végeznek. A főpolgármester amúgy néhány hónapja azt mondta: ha a metró felújítását nem sikerül ebben a ciklusban elvégezni, akkor még 2019 előtt le kell állítani, aminek hatásai túlnyúlnának a közlekedési káoszon.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.