Reklámadó: Elsötétül a fél magyar média, Borókainak sem tetszik az új sarc

Száznál is több tévé-, és rádiócsatorna, nyomtatott és online médium - köztük jónéhány kormánypárti orgánum - is elsötétítéssel, műsorszünettel tiltakozik a tervezett reklámadó miatt.

A reklámadó rossz eszköz a bajok reparálására - írja Borókai Gábor, a Heti Válasz főszerkesztője a lap csütörtöki számában. Szerinte a mások által előállított tartalomból hasznot húzókat kellene megadóztatni.

A Magyar Nemzet online is kiakadt az új sarc miatt
A Magyar Nemzet online is kiakadt az új sarc miatt

A Heti Válasz főszerkesztője szerint a kizárólag költségvetési bevételre gyúró reklámadó rossz eszköz a bajok reparálására. Borókai Gábor szokásos főszerkesztői jegyzetének ez a zárómondata.

Borókai egyébként a Buzzfeed példáját említve arról ír, hogy a médiaiparban mind kevésbé kifizetődő a tartalom előállítása, ellenben a jól terített lopott holmival elképesztő pénzek halmozhatók fel. A jogszabályalkotónak ugyancsak lenne itt teendője - írja, "mondjuk a hasznot húzók megadóztatásával és a tartalomszolgáltatás támogatásával".

Korábban L. Simon László, a Fidesz kultúrpolitikusa is felvetette, hogy a hétfőn benyújtott reklámadó-tervezet mellett a közösségi oldalakat is bevonnák az adózói körbe. A Facebookot és a Google-t említve azt mondta, hogy ezek a cégek idehaza jelentős reklámbevételt szereznek, mégsem fizetnek utána áfát és társasági nyereségadót. Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár pedig szerdán arról beszélt, hogy a közösségi oldalak adóztatása nehéz jogalkotói feladat, amellyel több uniós állam is küzd, és Magyarország az EU irányelveinek megfelelően jár majd el a kérdésben.

Lázár János a Heti Válasz szerint "már megkezdte a visszavonulást" a reklámadó ügyében: egyrészt L. Simon László magánjavaslataként beszélt az előterjesztésről, az adó tervezett mértékének esetleges megváltoztatásáról pedig azt közölte, hogy ezt a Fidesz országgyűlési frakciója fogja eldönteni. "A bevezetést el lehet halasztani, de végleg lesöpörni az asztalról nem lehet" – jelentette ki. Lázár azt is nyilvánvalóvá tette: a reklámadó bevételét – ha a sarcot bevezetik – teljes egészében gyermekekre, konkrétan iskolafejlesztésre, oktatási intézmények korszerűsítésére, bővítésére költi majd a kabinet.

"Javasolnánk még megfontolni a lélegeztetőgép-vásárlást is!" - jegyezte megy a Heti Válasz.

Közben egyre gyarapodik a reklámadó ellen tiltakozók tábora. A Magyar Reklámszövetség összesítése szerint már több mint 60 médium csatlakozott - a TV-csatornák és az online felületek elsötétítéssel, a rádiók a tiltakozás beolvasásával, a nyomtatott sajtó pedig fehér lappal tiltakozik. A szövetség kedden arra kérte a médiavállalkozásokat és a szakmai szervezeteket, hogy csatlakozzanak a tervezett reklámadó bevezetése elleni június 5-i tiltakozáshoz. Az MRSZ szerint eddig példa nélküli szakmai összefogás alakult ki a reklámozás megadóztatásával szemben.

A tiltakozók listája (folyamatosan frissítve)

Tévécsatornák: Cool, FEM3, Film+, Film+2, HírTV, Life Network, Muzsika TV, Ozone Network, PRO4, RTL Klub, RTL II, RTL+, Sorozat+, Story4, Story5, Super TV2, Viasat3, TV2, Viasat6.

Rádióadók: Class FM, Info Rádió, Juventus Rádió, Katolikus Rádió, Klubrádió, Lánchíd Rádió, Music FM.

Nyomtatott sajtó: 168 óra, Blikk, HVG, Hócipő, Magyar Nemzet, Népszabadság, Metropol, Népszava, Nemzeti Sport, TVR-7.

Online médiumok: 168ora.hu, 444, 10kerkult.hu, babaszoba.hu, Blikk Online, Blog.hu, cink.hu, citromail.hu, emasa.hu, eszakhirnok.com, Femina, Fidelio, Gp Hírek, Házipatika, Hírkereső, hir7.com, Hír24, Hócipő Online, HVG Online, Inda Fotó, Indavideo, Index, Index fórumok, investor.hu, IWIW, komment.hu, Kreatív Online, kremmania.hu, life.hu, liveinfo.hu, Magyar Nemzet Online, Mandiner blog, mediapiac.com, Metropol.hu, mmonline.hu, Napi.hu, Népszabadság Online, Nemzeti Sport Online, Népszava Online, netfolio.hu, Nők Lapja Café, Nosalty, Origo, Portfolio, Port.hu, Postr, Propeller, Quart, Startlap, Story Online, Színház.hu, Szoftverbázis, Táfelspicc, Üzletrész.hu, vasutasvizio.com, Vezess.hu, Videa, vipcast.hu, Wellness Café).

Szakmai szervezetek:  Direkt- és Interaktív Marketing Szövetség, Interactive Advertising Bureau Hungary, Magyar Újságírók Szövetsége, Magyarországi Műsorszolgáltatók Egyesülete, Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete, Professzionális Piackutatók Társasága, Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (teljes ügynökségi tagságával).

A tiltakozók sorában a Kratív és a Magyar Nemzet online kiadása volt az első, amely elsötétítéssel fejezte ki tiltakozását. Az mno.hu címlapjára kattintva egy "Tiltakozunk a reklámadó bevezetése ellen!" felirat fogadja a látogatókat. Csütörtökön a Kreatív.hu is elsötétített címlappal jelentkezett, a következő felirattal: "A tartalom nincs ingyen. A reklám a média egyik eltartója.  reklámadó most beterjesztett verziója tönkreteszi a médiacégek jelentős részét. Az összes magyar ember érdeke, hogy a magyar média működjön, ezért tiltakozunk a reklámadó ellen."

A média példátlan összefogását egyébként Rogán Antal csütörtökön egyszerűen zsarolásnak minősítette

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.