BKV: mégis kapnak majd jutalékot a sofőrök az eladott jegyek után

A szakszervezetek nyomására a sofőrök jutalékot kaphatnak majd az eladott jegyek után, de ennek mértékéről még tárgyalnak. De az érdekvédők úgy látják, a járművezetőkre testált ellenőri feladatokról is tárgyalni kell még.

Plusz feladatokért plusz pénzt kaphatnak hamarosan a BKV járművezetői: a szakszervezetek nyomására megkezdődhetnek az elsőajtós felszállással és a sofőrök jegyárusítással kapcsolatos feladataival összefüggő kérdésekről az egyeztetés – jelentette be Szabó István, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese.

A tulajdonosi jogokat gyakorló BKK minden előzetes szakmai egyeztetés nélkül és a technikai feltételek hiánya ellenére kényszerítette a pénztárosi és jegyellenőri munkát is a járművezetőkre, eleinte csak a kevésbé forgalmas viszonylatokon.

Csütörtöktől azonban még a legforgalmasabb belvárosi viszonylatok egy részén is kell jegyet árulniuk a járművezetőknek, ami biztonsági szempontból is aggályos – szögezi le Szabó.

A szakszervezetek hónapok óta követelik: kapjanak pénzt a sofőrök a rájuk testált két új munkakör ellátásáért, teremtsék meg jegyárusítással járó készpénzkezelés technikai és jogi feltételeit, s menetidő is igazítsák ehhez. Felvetették emellett, hogy legalább a pillanatnyilag kaotikus helyzet rendezéséig ne „provokálják” a sofőröket inkognitóban utazó ellenőrök.

A néhány órás gyorstalpalón jegyellenőré avanzsált sofőröket ugyanis érvénytelen bérletekkel és jegyekkel próbálják rendszeresen „csőbe húzni” a BKK emberei, s ha ez sikerül, megbírságolják őket.

A BKK elismerte a követelések jogosságát, s az ígéretek szerint hamarosan megkezdődnek az egyeztetések a részletekről. A fülkéket leghamarabb jövő márciusig építik át – ez akár százmillió forintba is kerülhet -, a jegyek után járó jutalékról azonban már a napokban döntés születhet. A sofőrök ellenőrzését azonban nem függesztik fel, ám büntetés helyett átmenetileg csak figyelmeztetést kapnának.

A további részletekről a BKK illetékesei a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) kezdeményezésére egyeztetést folytatnak a munkáltatók több mint 90 százalékát képviselő két szakszervezeti szövetség, a BKSZSZ és a VTDSZSZ képviselőivel. A BKV igazgatósága november 21-i ülésén foglalkozik a témával.

A KKDSZ szerint vannak még kérdőjelek

Fenntartásainak adott hangot mindezzel kapcsolatban a Közösségi Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének (KKDSZ) elnöke. Neme Gábor elmondta, hogy már régebben kezdeményeztek konzultációt, majd kollektív munkaügyi vitát, és a BKK képviselőivel megállapodás körvonalazódott. Ígéretet kaptak arra, hogy jövő márciusig pénztárgépeket szerelnek a járművekbe, a jegyárusi és ellenőri feladatok ellátásáért pedig az év végén egyszeri jutalmat fizetnek, jövőre pedig rendszeres pótlékot biztosítanak.

Ezért meglepte őket, hogy a BKK vezetője, Vitézy Dávid egy másik szakszervezettel közölte, hogy támogatja a kezdeményezést, és egy divízióvezetőt is kijelölt a tárgyalások koordinálására. Vagyis Vitézy az érdekképviseletek között különbséget tesz, és a KKDSZ-t kihagyná.

De Nemes szerint ez a kisebbik baj, mert örülnek, ha a BKK hajlandó az egyeztetésre, de a járművezetők munkáltatója a BKV, tehát először velük kellene megállapodásra jutni, hiszen a pénztárgépek felszerelése, illetve a jutalék bevezetése jelentős többletköltséget jelent.

A szakszervezeti vezető emellett figyelmeztetett arra is, hogy a pénz nem minden. A belső utasítások ellentmondásait ezzel ugyanis nem oldották fel, és továbbra is tisztázatlan marad, hogy a járművezetőkkel szemben milyen követelményeket lehet támasztani.

A sofőr legfeljebb arra lehet képes, hogy ellenőrizze: a felszálló utas felmutatja-e a bérletét vagy az előre váltott menetjegyét. Alaposabb vizsgálódásra viszont nincs ideje, de nem is készítették fel arra, hogy az utazásra jogosító számos okmány közül kiszűrje a hamisított papírokat.

A járművezetőtől az sem várható el, hogy érdemben intézkedjék például akkor, ha valaki a hátsó ajtón száll fel. Őt legfeljebb a mikrofonon keresztül felszólíthatja, hogy mutassa meg a jegyét, de ha az utas nem engedelmeskedik, nem tud mit kezdeni vele, mert a fülkét nem szerencsés elhagynia.

A belső utasítások alapján a sofőrök elsősorban az utazók biztonságáért felelnek, és ha továbbra sem fogadják el, hogy emellett legfeljebb korlátozottan alkalmasak a jegyellenőri feladatok ellátására, változatlanul vegzálhatják őket – hangsúlyozta az érdekvédő. Ha pedig a BKK ellenőrei valamilyen hibát találnak, a kiszabott büntetés könnyen elviheti a beígért jutalékot.

A jegyárusítás kapcsán Nemes kijelentette: kívánatosnak tartják, hogy a BKK a felszerelendő pénztárgépekről is egyeztessen. A szakszervezet csak olyan megoldást fogad el, amely a sofőrtől a lehető legkevesebb többletmunkát igényli; külföldi példák is azt mutatják, hogy vannak olyan készülékek, amelyekből a vezető közreműködése nélkül lehet jegyet vásárolni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.