BKV: csőd ellen havi tízezret követelnek az autósoktól?

A gazdasági minisztérium tízezer forintos úthasználati díjjal és tarifaemeléssel oldaná meg a BKV csődközeli helyzetét. A főváros inkább 21 milliárdot kérne.

Bedől a BKV, ha a cég megmentésére a nemzetgazdasági tárca javaslatát fogadja el a kormány – jelentette ki Tarlós István főpolgármester az MTV-ben mintegy válaszképpen Szathmáry Kristóf államtitkár korábbi kijelentésére, miszerint a kormányzat minden egyes a főváros által a BKV-nak juttatott forinthoz plusz egy forintot tesz hozzá. A főpolgármesternek azonban fogalma sincs, honnan szedi az államtitkár, hogy a kormány egy forintot adna a főváros egy forintjához – olvasható a híradó.hu-n.

Tarlós István szerint a céget csak úgy lehet megmenteni, ha visszakapják a normatív támogatást, valamint a kormány a főváros 20 milliárdjához ad még 20 milliárd forintot.

A főpolgármester az ÁSZ-jelentésre hivatkozva állította, hogy a 2002-es konszolidáció óta folyamatosan súlyos hitelfelvételekre kényszerítették a BKV-t, amelynek jelentős részét – csaknem 40 milliárdot – most kell visszafizetni.

Tarlós István megerősítette: a BKV problémáját a főváros egyedül nem tudja megoldani. 2011 volt az egyetlen év, mikor Orbán Viktor miniszterelnök segítségével a BKV teljes éves veszteségét sikerült visszapótolni; tavaly ugyanis a főváros több mint 56 milliárdot kapott.

Járatcsökkentés jön?

„A fővárosnál nincs annyi egy forint, amihez, ha hozzáteszik a plusz egy forintot, hozzávetőlegesen is elég lenne” – hangsúlyozta a főpolgármester. Valóban nem az adósságállomány a legnagyobb baj, azonban 58 milliárd forintot kell törleszteni – fejtette ki Tarlós István. Mint mondta, az eredeti ÁSZ-jelentés is kimondja, a finanszírozás megoldatlansága a legfőbb a probléma, a rövidtávú helyzetet azonban – mint fogalmazott – az adósságállomány kezelése nélkül nem lehet megoldani.

A 20 milliárd forint előteremtésével 2014-15-re a város működését veszélyeztetjük.

A főpolgármester nem tartotta elképzelhetetlennek a járatcsökkentést, de – mint mondta – ez még mindig kisebb baj, mintha leállna a BKV. „Nagy nyereséget ez a megoldás azonban nem hozna, hiszen ha csúcsidőben történne a járatcsökkenés, az alig lenne elviselhető, csúcsidőn kívül nem hozza a megfelelő gazdasági eredményeket” – tette hozzá.

Tarlós István közölte, ha a Nemzetgazdasági Minisztérium egyik államtitkárságának tőlük független javaslatát tárgyalja a kormány, „nagy baj történhet”.

„Ha a kettő ötvözetét tárgyalják meg, abból talán lehet valami, ha a mi javaslatunkat tárgyalják, akkor születhet olyan megoldás, ami átmenti a BKV-t” – fejtette ki.

Fizessenek inkább az autósok?

Az Index információi szerint szerdán tárgyalja a kormány Tarlós István javaslatát a BKV finanszírozásának megoldásáról, amelyben a normatíván felül 21 milliárd forintot kérnek. De a pénz helyett azt is elfogadnák, ha a kormány jogszabálymódosítással lehetővé tenné a bevételek növelését. Tarlós nyolc lehetőséget tárt a kormány elé, amelyből a gazdasági tárca csak egyet támogat: a havi tízezer forintos úthasználati díjat.

Az úthasználati díjat a főváros területén minden közutat használó gépkocsira meg kell váltani, papíralapú matrica formájában, ára a BKV-bérlethez hasonlóan havi 10 ezer forint lehet, meglétét pedig a rendőrség ellenőrizné, áll abban az anyagban, amit a kormány szerdai ülésén tárgyal. A dokumentumban lévő számítások szerint a bevezetést követően a 600 ezer fizetésre kötelezett gépkocsi tulajdonosa – 50 százalékos fizetési hajlandóságot és 10 százalékos autóletételt feltételezve – egy év alatt 32 milliárd forintot fizetne be a kasszába. Csakhogy az ellenőrizhetetlenség miatt még az 50 százalékos fizetési hajlandóság is kétséges, és jelentős felháborodást vált ki a közvéleményből.

Tarlós ezenfelül a kerületek–főváros forrásmegosztás arányainak módosítását – mint azt lapunkban megírtuk, Rogán Antal belvárosi polgármester, a tárgyalódelegáció tagja ezt nem támogatta –, az agglomerációs települések bevonását, a parkolási bevételek átcsoportosítását a fővároshoz, az iparűzési adó emelésének lehetőségét, illetve a tömegközlekedés 27 százalékos áfájának 5 százalékosra csökkentését javasolta.

Az Index információi szerint a gazdasági tárca csak az úthasználati díj bevezetését támogatta, a többi lehetőséget nem. De támogatnák a BKV-tarifák emelését.

BKV-busz állja az autósok útját a Szabadság hídon - a fővárosi tömegközlekedés csak úgy oldható meg, ha a kocsik vezetői is fizetnek?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.