galéria megtekintése

3-as metró: Bizonytalan engedélyek, bizonytalan határidő

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 02. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Az M3-as metrókocsiknak is át kell esniük az engedélyezési procedúrán. A forgalomba helyezéshez várhatóan négy engedélyt kell beszereznie a gyártónak. A 4-es metrónál ez négy évbe, egy perbe és a szállítói szerződés újrakötésébe került. A 60 milliárdos tenderre a várható nehézségek ellenére is rámozdulnak a gyártók.

Nehezen lesz tartható az a 2016 elejei határidő, amit a 3-as metróvonal szerelvényeinek felújítására határozott meg Tarlós István főpolgármester. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) tájékoztatása szerint az átalakított járművek forgalomba helyezéséhez négy, egymásra épülő engedély beszerzésére van szükség. Ezek között az a típusengedély is szerepel, amelyre a 4-es metró szerelvényeit szállító Alstomnak éveket kellett várnia és amire hivatkozva a főváros szerződést bontott. (Majd újrakötött.)

Pályamunkások a hármas vonalon
Pályamunkások a hármas vonalon
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A vasúti járművek engedélyezésére vonatkozó szabályokat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2010-ben hatályba lépett, a vasúti járművek üzembehelyezése engedélyezéséről, időszakos vizsgálatáról és hatósági nyilvántartásáról szóló rendelete szabályozza – válaszolta az NKH lapunk kérdésére.

 

Mint megtudtuk, ha a jármű rendeletben rögzített típusmeghatározó adataiban változás következik be, akkor négy egymásra épülő engedély beszerzésére van szükség. A folyamat hasonlatos az új járművek engedélyezési eljárásához. Így már az átalakítás megkezdése előtt be kell szerezni az előzetes típusengedélyt. Az átalakított prototípusnak sikeresen kell szerepelnie a hatósági teszteken, ha ez megtörtént, akkor megkaphatja az új járműre vonatkozó típusengedélyt. Ennek birtokában kezdhető meg a sorozatgyártás. Ezzel a típusengedéllyel együtt adják ki a prototípus jármű engedélyét, ám a sorozatgyártás ütemében minden kocsinak darabonként meg kell szereznie az üzembe helyezési engedélyt is.

A vonalon jelenleg 250 szerelvény szállítja az utasokat, ezek közül 220-at kell felújítani. (A legrégebbi példányokat kivonják a forgalomból.) Így elméletileg csupán az utolsó fázisban 220 külön engedélyre van szükség. Az átalakított szerelvények csak a szükséges engedélyek birtokában állíthatóak forgalomba.

Az NKH válaszában leszögezte: a biztonságos vasúti közlekedésre vonatkozó műszaki előírásokat valamennyi, Magyarországon közlekedő vasúti járműnek ki kell elégítenie. A budapesti 3-as metróvonal járművei átalakításának megfelelőségét a beruházó által elkészített műszaki tervdokumentáció birtokában, közigazgatási hatósági eljárás keretében tudják majd megítélni.

Az Alstom korábban felvetette, hogy a jelenlegi orosz szerelvényekbe nem építhető be légkondicionálás, ráadásul a kocsik nem átjárhatóak és nem is tehetők azzá, holott ezek alapvető elvárások voltak a Metropolis szerelvények engedélyeztetésekor.

Egyelőre homály fedi, hogy a kocsiknak pontosan mely fő darabjait kell kicserélni, illetve felújítani. A BKV erről megkeresésünk ellenére sem adott tájékoztatást. (Igaz, a Fővárosi Közgyűlés tagjai sem kaptak választ erre, illetve a korábban készült dokumentációra vonatkozó kérdéseikre.)

Nem hivatalos források szerint a felújítás valójában új kocsik beszerzését jelenti, lévén a meglévő matuzsálemeket valójában újra kell építeni. Állítólag a megrendelésre pályázó orosz Metrowagonmash is erre tett ajánlatot, sőt az előfinanszírozást is vállalnák, ha az övék lenne az üzlet.

Az ajánlat kétségkívül csábítónak tűnik, hiszen a főváros hitelképessége az állami adósságátvállalás ellenére is kérdéses. A kormány pedig egyértelművé tette, hogy a kocsikra nem kaphat uniós pénzt Budapest. A hitelfelvételhez ugyan hozzájárult, de az állami garancia egyelőre várat magára.

A 65 milliárd forintos üzlet azonban elég csábító ahhoz, hogy a többi cég se engedje el egykönnyen. A tenderen várhatóan valamennyi nagy gyártó elindul.

A felújítás tervét többen is elhibázottnak tartják, mondván, a beszerzési költség legfeljebb egyharmaddal kisebb, mintha újat vennének, a kocsik korszerűtlenek maradnak, és feleannyi ideig lesznek használhatóak.

A kocsik felújítása mit sem ér a 100 milliárdra taksált infrastruktúra-korszerűsítés nélkül. A főváros uniós pályázati pénzt remél, de a kormány vonakodik. Tarlós István 2019 végére átadást ígért, holott ehhez is szükséges néhány engedély. Bár a 4-es metrónál is addig alakítgatták a jogszabályokat, amíg az eredetileg szükséges 300 engedély helyett alig 14-et kellett begyűjteni az átadáshoz.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.