A képviselői kérdés után Papp László polgármester a közbeszerzési osztály bevonásával a kerékpárút ügyében felülvizsgálta a lefolytatott közbeszerzési eljárást, a tervező által készített, beárazott költségvetést, a beérkezett ajánlatot, valamint a közelmúltban más önkormányzatok által megvalósított kerékpárutak jellemzőit.
Majd arról tájékoztatta a képviselőt, hogy az előzetesen becsült költség 100 millió 200 ezer forint volt, a Nagymester Kft. által adott 104,9 millió ajánlat ettől kevesebb mint 5 százalékban tért el. Így a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban készült utóellenőrzési jelentés szerint a közbeszerzési eljárás a törvénynek megfelelően zajlott le, és a projekt céljával összhangban állt támogathatósági, elszámolhatósági és műszaki szempontból. Azzal kapcsolatban, hogy a beruházásnak milyen műszaki tartalma volt, a polgármester említett járdabontást, aszfaltmarást, törmelékszállítást, föld- és útburkolatmunkákat, szegélyépítést, vízelvezetést, forgalomtechnikai berendezések üzembe helyezését és növénytelepítést.
|
Kerékpáros a százmilliós úton Reviczky Zsolt |
Papp László leveléből kiderült, hogy a debreceni kerékpárút-építés valójában
még olcsó is volt,
hiszen folyóméterenként 44 ezer forintba került, míg például Vésztő városában egy 2,2 kilométeres bicikliút építése (kerékpártárolókkal) 148 millióba, azaz folyóméterenként 65 ezer forintba került. De az abszolút rekorder Kiskunfélegyháza volt, ahol Debrecenhez hasonlóan szintén nincsenek dombok, ennek ellenére egy 1,1 kilométeres kerékpárútra 99 millió forintot, azaz folyóméterenként 84 ezret költöttek. Ez a debreceni költségnek majdnem a duplája. A föntiek alapján Papp László közölte: álláspontja szerint a 48-as számú főút melletti kerékpárút első ütemének költsége a jelenlegi piaci áraknak megfelel, feltűnő értékaránytalanság nem állhat fent.
Érdeklődésünkre Gondola Zsolt azt mondta: mivel nem műszaki ember, számára nem értelmezhetők az említett számok, így a Civil Fórum a debreceni lakosság segítségét kéri a „megfejtéshez”. Elmondása szerint társadalmi vitát indítanak az ügyről, s várják hozzáértő műszaki szakemberek hozzászólását a témában, mert nem világos, hogy miért kellett ilyen sok pénzt költeni a beruházásra.
Habár Gondola nem tért ki rá a képviselői kérdésében, de érdekes mozzanata ennek a beruházásnak az is, hogy
a kerékpárút kialakítására csupán egyetlen cég, a Nagymester Kft. adott ajánlatot.
A társaság Kósa Lajos polgármestersége idején rendkívül sok beruházást végezhetett el, amit sokan azzal magyaráztak, hogy a cég vezetése bizalmas viszonyt ápol a Fidesz alelnökével, a volt városvezetővel.