Az előző tervezői szerződést tehát még le sem zárták, de már új kiírásra készülnek a fővárosi önkormányzatnál.
Az új vízjogi tervdokumentációra és az engedélyezési eljárás újraindítására 400 millió forintot különített el a főváros az idei költségvetésben. De különösebben nem kapkodtak. Az előző engedélyezési eljárás leállításáról és az új indításáról szóló tájékoztatót még januárban fogadta el a Fővárosi Közgyűlés, ám egyelőre a közbeszerzési eljárás előkészítése, a műszaki dokumentáció összeállítása zajlik.
|
A szentendrei mobil gát – a fémszerkezetet csak árvízveszély idején szerelik fel a betonalapra Móricz-Sabján Simon |
Az erről való döntéshozatalt követően, várhatóan három héten belül jelentetik meg a felhívást – tájékoztatta a Népszabadságot Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes. A tervező feladata nem csupán a Római-part, hanem a teljes Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmének megtervezése, az Aranyhegyi- és a Barát-patak torkolata védelemmel és partrendezéssel együtt. Ebbe többek között a sétálóút, a kerékpárút, a játszóterek és az illemhelyek is beletartoznak.
Szeneczey válaszából az is kiderül, hogy a főváros továbbra is mobil gátban gondolkodik. A főpolgármester-helyettes az Országos Vízügyi Főigazgatóság Vízügyi Tudományos Tanácsának szakmai állásfoglalására hivatkozva azt írta, hogy a védekezés jelentős részben továbbra is mobil fallal oldható meg a part mentén.
A kibővített védmű építési költségeiről még nincs becslés, ezt a tervező készíti el. A fedezetet részben az EU, részben a főváros költségvetése biztosítja. A főváros korábban 5–8 milliárd forintra becsülte a 3-3,5 kilométeres mobil gát építési költségét. Idén februárban Tarlós István főpolgármester úgy számolt, hogy
az összes, meglehetősen rossz állapotban lévő fővárosi árvízvédelmi létesítmény felújítására, kiépítésére körülbelül 50 milliárd forintra lesz szükség. Ennek részeként valósul meg a római-parti védmű.
De folyton változnak az időpontok is. A tervezői szerződés aláírásakor – 2012-ben – még úgy kalkuláltak, hogy öt hónapon belül elkészülnek a tervek és beszerzik a szükséges szakhatósági engedélyeket.
Tarlós tavaly úgy vélte, idén tavaszig beszerzik az összes engedélyt, ősszel megkezdődhet az építkezés és 2016-ra elkészül a gát. Szeneczey legújabb ütemterve szerint jövőre kezdődik a kivitelezés, amely várhatóan másfél évig tart. A munka eredményeként kiépülnek az új árvízvédelmi művek, megvalósul a partfalvédelem és a teljes partrehabilitáció is.