Az MVM-ügyek miatt küldik Kocsist a BKV-tól?

Kocsis Istvánban nem most rendült meg Hagyó Miklós bizalma, az MVM-től távozni kényszerült, több állami cég vezetőségében megfordult szakembert már a kezdetektől rossz szemmel nézték a fővárosi szocialisták. Kocsis mintegy nyolc hónapos vezérigazgatói tevékenységére jutott luxusautó-botrány, offshore cégekkel kötött tanácsadói szerződések miatti magyarázkodás, a BKV-val kapcsolatos reformelképzelésekből sem lett semmi.

Korábbi munkahelyén, a Magyar Villamos Műveknél zajlott, aggályos tranzakciók miatt telt be a pohár a városházán Kocsis Istvánnal, a BKV vezérigazgatójával. A legutóbbi ügyről az Index számolt be, amely néhány nappal ezelőtt adott hírt arról, hogy egy brit cégnyilvántartási dokumentum szerint egy bizonyos „Mrs. Istvan Kocsis" a valódi tulajdonosa annak a brit bejegyzésű offshore cégnek, amely csaknem egymilliárd forintért adott bérbe egy horvátországi szállodát az MVM leányvállalatának, de szerződésbontást követően nem fizette vissza a bérleti díjat. Kocsis „rosszhiszemű névhasználatot vagy névazonosságot" emlegetett, és jogi lépéseket helyezett kilátásba, hangsúlyozva, sem neki, sem feleségének nincs köze az ominózus offshore céghez.

A Magyar Villamos Műveknél 2008 júliusában lépett hivatalba az új vezetés, azt követően, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az évben tavasszal váratlanul bejelentette, az árampiaci monopólium felszámolása érdekében feldarabolják az MVM-et. Az új vezetés belső vizsgálatot rendelt el a nagy értékű befektetéseket, tanácsadásokat, és kölcsönöket illetően, majd 2009 áprilisában büntetőfeljelentést is tett az előző vezetés által kötött, összesen mintegy tízmilliárd forint értékű, aggályos ügyletek miatt.

Az MVM-től a BKV-hoz

Miután Kocsis távozott az MVM-től, lapunk megírta, hogy jó eséllyel kerülhet a BKV vezérigazgatói székébe, a korábbi vezért, Antal Attilát ugyanis - a használtbusztender-botrány és megromlott egészségi állapota miatt - saját kérésére felmentették, a főváros pedig nemzetközi pályázaton kereste az utódját.

Kocsisért már ekkor sem rajongtak a városházán, az SZDSZ kifejezetten ellenezte, hogy a több állami cég élén - így a MÁV-Startnál, az MVM-nél, az OTP-nél vagy az ÁPV Zrt-nél - megfordult szakember legyen a BKV első embere, és nem rajongtak Kocsisért a Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes által fémjelzett fővárosi szocialisták sem. (Figyelemre méltó módon a Fidesz és Tarlós István a kezdetektől nem emelt kifogást, jó szakembernek nevezve Kocsist.)

Az MVM-től távozó vezető azonban sikerrel mozgósította kapcsolatait - pártfogójának tartják Puch Lászlót, de közös borászati cége is van Csányi Sándor OTP-vezérrel, akivel olykor együtt járnak vadászni -, és végül 2008 augusztusában hivatalba is lépett, megnyerve a vezérigazgatói pályázatot.

Még meg sem jött, már fúrták

Azt, hogy a fővárosi MSZP nem kedveli őt, a nyilvánosság előtt is jól mutatta, hogy Steiner Pál városházi frakcióvezető még azt is híresztelte, hogy Kocsis végül visszalépett, és mégsem pályázik. Kocsist pedig közvetlenül kinevezése előtt a legfontosabb jogköreitől (például helyettesei elmozdítása, kinevezése) is meg akarták fosztani.

A 2008 augusztusában hivatalba lépett új BKV vezér ambiciózus lendülettel nyitott: lapunknak nyilatkozva úgy fogalmazott, „hosszú távra akarom rendbe tenni" a céget, a közlekedési vállalat honlapján nyilvánosságra hozta pályázatát, amelynek központi eleme a cég holdingba szervezése volt, amelytől két-három éven belülre látványos eredményeket ígért a vezérigazgató. Kocsis nyomatékosította, nem készül még csak részleges privatizációra sem, a leányvállalatok százszázalékos BKV-tulajdonként jönnének létre, de azokba a magántőkét is bevonná.

Elbukott holding és buszlízing ötlet

A fővárosi önkormányzat többször is visszadobta az elképzelést annak kidolgozatlansága miatt, a holdingötlet végül februárban bukott meg, amikor Hagyó és a pénzügyekért felelős Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettesek által vezetett munkacsoport megállapította, hogy nem hozna jelentős megtakarítást, ezért nincs rá szükség.

Elvérzett Kocsis azon másik nagy elgondolása is, hogy ezer új busz lízingelésével enyhítsenek a leromlott, átlagosan 16 éves buszpark állapotán. A vezér elgondolása szerint 15 év alatt 60 milliárdból megoldható volna a járműpark frissítése, a kabinet azonban nem adott zöld utat az ötletnek.

Önmérséklet és luxusautó

Még meg sem száradt a tinta Kocsis kinevezésén, már jött az első viharos ügy: Demszky Gábor főpolgármester levélben kért önmérsékletet a vezérigazgatótól, miután kiderült, hogy egy Audi A6-ost bérel neki a közlekedési vállalat. Kocsis fejet hajtott és bejelentette, hogy amíg nyereséges nem lesz a BKV, a saját kocsiját fogja használni, de arra is kitért, hogy a neki bérelt luxusautót jogosan használja, az munkaszerződése alapján neki jár. Ennek ellenére néhány nap múlva ugyanazzal a szolgálati Audival ment egyeztetni a BKV jövőjéről a városházára, mint a sajtó érdeklődésére később elmondta, csak azért, mert saját kocsija szervizben van, az Audit pedig saját zsebből bérli.

Kocsis viszonya nem volt barátinak mondható Hagyóval, a főpolgármester-helyettes az első éles fővárosi szmogriadó kapcsán is bírálta a BKV-t, amiért az megdöbbentően gyengén készült fel. Pengeváltás zajlott amiatt is, mert a BKV annak ellenére hozott létre külön energiakereskedő kft-t, hogy korábban a városháza eldöntötte: egy közös cég útján intézi közműcégei energiabeszerzését.

Egymilliárd elszivárog

Alig egy hónappal később a BKV nagy értékű tanácsadói szerződései borzolták a kedélyeket. Az Index arról írt, hogy 2008 szeptembere óta 23 céggel, több mint százmillió forint értékben kötött tanácsadói szerződéseket a közlekedési vállalat, a hvg.hu pedig arról számolt be, hogy a tanácsadásra szerződtetett cégek között két ciprusi offshore társaság is található. Kocsis viszont állította, a tanácsadói szerződések már meg is térültek, őt pedig egy bizonyos „politikai-üzleti érdekkör" támadta meg azért, mert megszünteti az eddigi szerződéskötési gyakorlatot, amelynek révén évente „egymilliárd elszivárog" a BKV-tól. A vezérigazgató Hagyóra utalva ekkor azt mondta: vele „korrekt munkát végzünk", és „senki sem tud éket verni közénk".

Lapunk egyébként úgy tudja, jelenleg Hagyó és a fővárosi MSZP bizalma csappant meg Kocsis iránt, az SZDSZ és Demszky Gábor kitartana mellette, és a Fidesz sem támadja különösebben. A főpolgármester környezetéből az Indexnek mindenesetre azt mondták, Hagyó senkivel sem egyeztetett, mindenkit meglepett a bejelentés, amelyet a július 4-i MSZP-kongresszus előjátékának tartanak. Kocsis leváltására egyébként a városháza gazdasági bizottsága jogosult.

Kocsis István a BKV frissen megválasztott vezérigazgatója.
2008.08.29. Kocsis István a BKV frissen megválasztott vezérigazgatója.
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.