Az persze fel sem merült, hogy Tarlós István ne ragadjon szalagátvágó ollót. Elvégre már jelöltkorában, a Fidesz fővárosi frakcióvezetőjeként is elhibázottnak tartotta a projektet. De mérnökemberként nem szereti a műszaki torzókat.
|
Teknős Miklós / Népszabadság |
Az első szakasz megvalósítása olyan mértékben előrehaladott – mondta akkor –, hogy a leállítás nem hozna megtakarítást. A második, Bosnyák térig tartó szakaszt viszont végleg törölték a beruházásból.
A főváros a választások után csaknem azonnal felmondta a metrókocsik szállítására vonatkozó Alstom-szerződést, majd néhány hónap és egy franciaországi per után, néhány módosítással újrakötötte azt. Majd 70 millióról 30 millió euróra alkudta le a vonatirányító és áramellátó rendszert szállító Siemens kötbérkövetelését. (Később kormányhatározatban emelték fel az áramátalakítóra kötött szerződés összegét. A Siemens és az Alstom jelenleg is perben áll a fővárossal.)
A főpolgármesternek ugyanakkor elévülhetetlen érdemei vannak az engedélyeztetés felgyorsításában. Tarlós István maga kérte ezt Orbán Viktor kormányfőtől. Kérése meghallgatásra talált, addigra a kormányfőnek is fontossá vált a beruházás.
Az eredetileg szükséges 300 engedély helyett végül csak 15-öt kellett beszereznie a fővárosnak. A folyamat koordinációját tavaly októberben Pesti Imre budapesti kormánymegbízottra bízta a kormányfő.
Az események felgyorsultak. Január végére mind a tíz állomás és a járműtelep is megkapta a használatbavételi engedélyt. Március közepére pedig – kisebb csodával felérő módon – az Alstom-szerelvényeknek, illetve a Siemens biztosító és irányítórendszernek is sikerült előírásszerűen együttműködve teljesíteniük az előírt tesztet.
|
Sajtóbejárás a 4-es metró Gellért téri állomásán Teknős Miklós / Népszabadság |
Így a választások előtt az Nemzeti Közlekedési Hatóság is kiadhatta az ideiglenes használatbavételi engedélyt a szerelvényekre, az alagútra, majd az egész vonalra (a sötétüzemi próba március 22-én fejeződött be). Kellett hozzá némi kreativitás.
Kelenföldön csak ideiglenes kijárat épült, az automata szerelvények pedig csak vonatvezetővel a fedélzetükön szállíthatnak utast legalább még egy évig.
Szinte feleslegesen, lévén a rendszer nem a vezetőfülkébe, hanem az irányítókhoz küldi a hibajelzést. Így arról nem is tudnak, nemhogy beavatkozhatnának.(Az Alstom és a Siemens egyébként már korábban megkapta a kért felmentéseket a magyar szabványok alól.) Ezzel az utolsó akadály is elhárult a pénteki nagyszabású átadó ünnepség elől.
Az új metróvonal építése már 1972-ben felmerült, de a Fővárosi Közgyűlés 1991-ben határozott róla, de a kormánytámogatást csak 1998-ban sikerült megszerezni hozzá, amit a hivatalba lépő Orbán-kormány még abban az évben felmondott. Az állami támogatást csak 2004-ben sikerült újra megszerezni. Az építkezés 2007-ben kezdődött el.
A 7,34 kilométer hosszú, tíz állomást és több járulékos beruházást magában foglaló 4-es metróvonal 452 milliárd forintból készült el. Ez éppen 332 milliárddal több, mint amennyivel 1996-ban a megvalósíthatósági tanulmány készítői számoltak. De az átadás napján déltől vasárnap éjfélig ingyen utazhatnak rajta a fővárosiak.
Engedély még nincs a 4-es metróra
A 4-es metró átadását már bejelentették, ám a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) engedélye még a főpolgármesteri tájékoztató után, kedden délutánra sem érkezett meg. A közlekedési hatóság tájékoztatása szerint a vasúti pálya, a biztosító berendezés és automatikus vonatvezérlés, egyes jármű engedélyezési eljárások és a biztonságirányítási rendszer vasúti engedélyezési eljárásai „döntéshozatali szakban" vannak. A hatóság által felügyelt próbaüzem március 22-én befejeződött. A járműflotta összesen több, mint 210 ezer kilométert és mintegy 30 ezer menetrendszerinti járatot teljesített biztonságkritikus hiba nélkül. Az ideiglenes engedély kiadása után az utasforgalmi tesztüzem alatt a szerelvények járműfelügyelő jelenlétében szállíthatnak utasokat. Tarlós István főpolgármester mindezt úgy fordította le az újságíróknak, hogy csupán az adminisztráció maradt hátra, így semmi sem befolyásolja a metró átadását.