galéria megtekintése

Pénteken harangszóra indul a 4-es metró

16 komment


Szalai Anna

Pénteken reggel 9 órakor Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester hivatalosan átadja Budapest új 4-es metróját, az utasok déltől utazhatnak vele.   

 Az utolsó percben, kedden postázták a 4-es metró pénteki átadási ceremóniájára szóló hivatalos meghívókat. De ez senkit sem lepett meg. Az új vonal építése késlekedések, szerződésszegések és meghökkentő megoldások szövevénye. Mindezek ellenére aligha gondolta egykoron Demszky Gábor főpolgármester, hogy a Fidesz kampányeseményeként adják majd át a 4-es metrót.

Sőt, Orbán Viktor kormányfő maga sem gondolhatta ezt egészen a közeli múltig. A miniszterelnök azonban Demszkyvel ellentétben ott lesz az ünnepélyes átadóünnepségen. Elvégre 1998-ban, első kormányát vezetve felmondta a metróberuházás támogató szerződését, évekre megakasztva a beruházást.

Az új vonalért foggal-körömmel küzdő Demszky viszont méltatlanná vált – véli Tarlós István jelenlegi főpolgármester. Valószínűleg ezt gondolja arról az alig tucatnyi mérnökről is, akiket szintén mellőztek, holott az elejétől a végéig küzdöttek a megvalósításért, ráadásul meg sem gazdagodtak belőle. Nem fértek fel a sokszáz fős meghívotti listára. (Délutánra végül is hozzájuk is megérkezett a meghívó az esti állófogadásra.)

 

Az persze fel sem merült, hogy Tarlós István ne ragadjon szalagátvágó ollót. Elvégre már jelöltkorában, a Fidesz fővárosi frakcióvezetőjeként is elhibázottnak tartotta a projektet. De mérnökemberként nem szereti a műszaki torzókat.

Teknős Miklós / Népszabadság

Az első szakasz megvalósítása olyan mértékben előrehaladott – mondta akkor –, hogy a leállítás nem hozna megtakarítást. A második, Bosnyák térig tartó szakaszt viszont végleg törölték a beruházásból.

A főváros a választások után csaknem azonnal felmondta a metrókocsik szállítására vonatkozó Alstom-szerződést, majd néhány hónap és egy franciaországi per után, néhány módosítással újrakötötte azt. Majd 70 millióról 30 millió euróra alkudta le a vonatirányító és áramellátó rendszert szállító Siemens kötbérkövetelését. (Később kormányhatározatban emelték fel az áramátalakítóra kötött szerződés összegét. A Siemens és az Alstom jelenleg is perben áll a fővárossal.)

A főpolgármesternek ugyanakkor elévülhetetlen érdemei vannak az engedélyeztetés felgyorsításában. Tarlós István maga kérte ezt Orbán Viktor kormányfőtől. Kérése meghallgatásra talált, addigra a kormányfőnek is fontossá vált a beruházás.

Az eredetileg szükséges 300 engedély helyett végül csak 15-öt kellett beszereznie a fővárosnak. A folyamat koordinációját tavaly októberben Pesti Imre budapesti kormánymegbízottra bízta a kormányfő.

Az események felgyorsultak. Január végére mind a tíz állomás és a járműtelep is megkapta a használatbavételi engedélyt. Március közepére pedig – kisebb csodával felérő módon – az Alstom-szerelvényeknek, illetve a Siemens biztosító és irányítórendszernek is sikerült előírásszerűen együttműködve teljesíteniük az előírt tesztet.

Sajtóbejárás a 4-es metró Gellért téri állomásán
Sajtóbejárás a 4-es metró Gellért téri állomásán
Teknős Miklós / Népszabadság

Így a választások előtt az Nemzeti Közlekedési Hatóság is kiadhatta az ideiglenes használatbavételi engedélyt a szerelvényekre, az alagútra, majd az egész vonalra (a sötétüzemi próba március 22-én fejeződött be). Kellett hozzá némi kreativitás.

Kelenföldön csak ideiglenes kijárat épült, az automata szerelvények pedig csak vonatvezetővel a fedélzetükön szállíthatnak utast legalább még egy évig.

Szinte feleslegesen, lévén a rendszer nem a vezetőfülkébe, hanem az irányítókhoz küldi a hibajelzést. Így arról nem is tudnak, nemhogy beavatkozhatnának.(Az Alstom és a Siemens egyébként már korábban megkapta a kért felmentéseket a magyar szabványok alól.) Ezzel az utolsó akadály is elhárult a pénteki nagyszabású átadó ünnepség elől.

Az új metróvonal építése már 1972-ben felmerült, de a Fővárosi Közgyűlés 1991-ben határozott róla, de a kormánytámogatást csak 1998-ban sikerült megszerezni hozzá, amit a hivatalba lépő Orbán-kormány még abban az évben felmondott. Az állami támogatást csak 2004-ben sikerült újra megszerezni. Az építkezés 2007-ben kezdődött el.

A 7,34 kilométer hosszú, tíz állomást és több járulékos beruházást magában foglaló 4-es metróvonal 452 milliárd forintból készült el. Ez éppen 332 milliárddal több, mint amennyivel 1996-ban a megvalósíthatósági tanulmány készítői számoltak. De az átadás napján déltől vasárnap éjfélig ingyen utazhatnak rajta a fővárosiak.

Engedély még nincs a 4-es metróra

A 4-es metró átadását már bejelentették, ám a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) engedélye még a főpolgármesteri tájékoztató után, kedden délutánra sem érkezett meg. A közlekedési hatóság tájékoztatása szerint a vasúti pálya, a biztosító berendezés és automatikus vonatvezérlés, egyes jármű engedélyezési eljárások és a biztonságirányítási rendszer vasúti engedélyezési eljárásai „döntéshozatali szakban" vannak. A hatóság által felügyelt próbaüzem március 22-én befejeződött. A járműflotta összesen több, mint 210 ezer kilométert és mintegy 30 ezer menetrendszerinti járatot teljesített biztonságkritikus hiba nélkül. Az ideiglenes engedély kiadása után az utasforgalmi tesztüzem alatt a szerelvények járműfelügyelő jelenlétében szállíthatnak utasokat. Tarlós István főpolgármester mindezt úgy fordította le az újságíróknak, hogy csupán az adminisztráció maradt hátra, így semmi sem befolyásolja a metró átadását.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.