Nem lesz sima a kocsitender
Nagy valószínűséggel a tervezettnél többe kerül, de semmiképpen nem fejeződik be a 2017-es vizes világbajnokság idejére a 3-as metró felújítása. Holott ez lesz a fő közlekedési eszköz a Dagálynál épülő úszópalotához. A kocsitendert ugyan kiírták, de a szerződést aligha szignálják július elején. A Népszabadság információi szerint az orosz Metrowagonmash bizonyosan megtámadja az eredményt, ha az észt Skinest Railt hozzák ki győztesnek.
Ha új pályázatot kell kiírni, megint felmerülhet, hogy felejtsük el a régi kocsik felújítását Teknős Miklós / Népszabadság |
Ám ettől függetlenül is kifutnak a 2017 végi határidőből, holott a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén elfogadott előterjesztésben ezt határozták meg. Főként úgy, hogy várhatóan csúszik a szerződéskötés is. A BKV a Népszabadságnak küldött válaszában a hatalmas adatmennyiségre, a hiánypótlásokra tekintettel leghamarabb július közepi szerződéskötést ígért. Az mindenesetre sokat sejtet, hogy a BKV hangsúlyozta: „az érvényesnek minősített pályázatok” közül választja ki az összességében legelőnyösebbet.
Árban kétségtelenül az észtek a nyerők. A Skinest Rail alig kétmillió euróval csúszott túl a 222 kocsira vonatkozó, az előterjesztésben megjelölt 193,54 millió eurós vállalási díjon. Az orosz Metrowagonmash 24 millióval kérne többet. Még nagyobb, kilencmilliárd forint a különbség a teljes mennyiség – 222 kocsi plusz a 42 tartalék – esetén. A BKV által becsült közbeszerzési ár egyébként 274 millió euró, ami árfolyamtól függően 82-83 milliárd forint. A teljes járműparkra ajánlott ár mindkét versenyben maradt cég esetében meghaladja a 70 milliárd forintot. A tender fő bírálati szempontja deklaráltan az ár, de pluszpontok kaphatók a rövidebb vállalási időért. Ebben azonban nincs lényeges különbség. Szintén előnyt jelent a garantált élettartam. Az észtek ebben is ráígértek az oroszokra. Az előbbiek 30 évet, utóbbiak 25 évet garantálnak.
A műszaki paraméterek tekintetében a szigorú feltételek miatt kevés a különbség. De néhány részletben – energiafogyasztás, motortípus – ismét az észtek felé hajlik a mérleg nyelve. Bár ellenérvként említik a jegyzőkönyvek és a számítások hiányát. (Úgy tudjuk, az észtek szerint a BKV nem jelezte, hogy nem fogadja el a leadott dokumentumokat.) Felmerült az észtek által benyújtott referenciák érvényessége is, mivel az orosz utódállamokban végzett felújítások többsége vasúti jármű, közöttük háló- és étkezőkocsikkal. A Népszabadság arról is információt kért a BKV-tól, hogy milyen módon ellenőrzik a benyújtott dokumentumok – akár a referencia, akár a számítások – tartalmát. Mint írták, mindent kizárólag a beadott nyilatkozatok alapján tudnak csak ellenőrizni.
Egy közbeszerzési döntőbírósági eljárás esetén azonban lényeges szempont lehet, hogy a BKV kellő mélységben meggyőződött-e az ajánlat megalapozottságáról. Persze az is peralap lehet, ha támadhatatlan érvelés nélkül érvénytelenítik az olcsóbb pályázatot, hogy a drágábbat hozhassák ki győztesnek. Ha pedig per lesz, akkor a szerződéskötés hónapokkal kitolódik. Még rosszabb a helyzet, ha új pályázatot kell kiírni. Akkor ismét felmerülhet az új szerelvények vásárlásának lehetősége.
Az Európai Beruházási Bank alelnöke, Baranyay László legutóbb a Világgazdaságban mondta el: célszerűbb lenne új eszközök beszerzése. Ez viszont az egyre nyomasztóbb időprés, a kocsik rettentő műszaki állapota miatt a 4-es vonalra kocsikat gyártó Alstom malmára hajtaná a vizet, hiszen egyedül a franciák rendelkeznek sok hónapos előnyt adó típusengedéllyel új kocsikra.
Pénzt ugyan nem adott a kormány a 3-as metró rekonstrukciójára, de négy kormánypárti képviselő kedden azt indítványozta a parlamentnek, hogy nyilvánítsák „halasztást nem tűrő kiemelt fővárosi feladatnak” a 3-as metró rekonstrukcióját, az ezzel összefüggő beruházási, fejlesztési és beszerzési tevékenységeket pedig minősítsék nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közfeladatnak. Ezzel jelentősen rövidülnének a szakhatósági eljárások.