galéria megtekintése

Államosítanák a BKV-t?

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 11. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

Egyre nagyobb teher az önkormányzatnak a tömegközlekedési cég üzemeltetése. Az államosítással megszabadulna ettől.

Több lehetséges forgatókönyv is készült a BKV államosítására. Bár az még bizonytalan, hogy az önkormányzati választások előtt vagy után hajtanák-e végre. A Népszabadság információi szerint az első változatban a buszágazatot választanák le először a főváros közlekedési cégéről, amelyet azután beolvasztanának a Volánbuszt, illetve a városi helyközi szolgáltatókat is tömörítő állami holdingba. A kötött pályás üzemre várhatóan külön céget hoznak létre, miközben a HÉV-viszonylatok üzemeltetését a MÁV kaphatná feladatul. A trolik sorsa bizonytalan: gumikerekesek ugyan, de felsővezetékhez kötöttek, így egyelőre egyik utódhoz sem sorolták be az ágazatot.

A buszágazatot választhatják le elsőként
A buszágazatot választhatják le elsőként
Teknős Miklós / Népszabadság

A másik változatban egyszerűen csak állami kézbe vennék a fővárosi közlekedési cég egészét. Így elérhetővé válna a jelenleg 58,5 milliárdra rúgó banki adósságállomány konszolidálása. A bankok ugyanis már többször is jelezték: állami kezességvállalás nélkül nem hitelezik tovább a fővárosi szolgáltatót.

 

Az állam viszont nem kíván beállni a fővárosi önkormányzat mögé. Sokat remélnek az állami közlekedési cégek közötti szinergiák költségcsökkentő hatásától is. A cég kétmilliárdos veszteséggel zárta az elmúlt évet. A frissen átadott 4-es metró üzemeltetését viszont a jelen elképzelések szerint egy külön – állami vagy magán- – szolgáltatóra bíznák.

A BKV-t már 2012-ben előkészítették a feldarabolásra. A kötött pályás és a buszágazatot 2012 novemberében két külön üzemigazgatóság alá szervezték. Ezek teljesen önálló struktúrában működnek. Az alapító okirat módosításával pedig megnyitották az utat a cég jogi szétválasztásához. Formailag csupán a szétválási vagyonmérleg és a Fővárosi Közgyűlés határozata szükséges a beteljesedéshez. Tarlós István főpolgármester akkor még attól tartott, hogy ezzel ellehetetlenülne a városi tömegközlekedés. A Fidesz fővárosi frakciója viszont úgy vélte: ez hatásos válasz lehetne a finanszírozási gondokra.

A Bagdy Gábor és György István főpolgármester-helyettes által jegyzett javaslat akkor két utat mutatott a szétválásra. Az egyik szerint a buszágazat kiválna a közlekedési vállalatból, míg a kötöttpályás-ágazatokat a BKV üzemeltetné tovább. Ebben a formában a BKV cégjogi értelemben megmaradt volna, míg a buszágazat egy másik gazdasági társasághoz kerül. A másik megoldás értelmében a jelenlegi BKV megszűnt volna, a helyén két új gazdasági társaság jön létre, a BKV jogutódjaként. A létrejövő társaságok kezdetben a fővárosi önkormányzat tulajdonában maradtak volna.

A BKV különválasztásának alapját az új buszüzemeltetési modell teremtette meg 2013-ban, amely lehetőséget adott külső vállalkozók bevonására. A BKV piacvesztése 2014-rere meghaladta a 27 százalékot.

Az államosítással vélhetőleg a jelenlegi városvezetés által létrehozott Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) is bealkonyulna. Forrásaink szerint várhatóan drasztikusan csökkentett létszámmal és feladatkörrel működne tovább. A holding jelenlegi vezetője, Vitézy Dávid a hírek szerint a fejlesztési minisztérium kötelékében folytathatná.

Az átszervezés indoka állítólag az őszi választások után más struktúrában működő Fővárosi Közgyűlés pénzügyi gyengesége lenne. A fővárosi önkormányzat bevételi forrásai már a jelenlegi ciklusban is jelentősen szűkültek, a folyamat pedig tovább folytatódik néhány közműcég tervezett államosításával. A társaságok osztalékai, az adóbevételek, illetve a feladatelvonások miatt az állami támogatások összege is drasztikusan visszaesett.

Ellenzéki képviselők már az idei költségvetés tárgyalásakor „csontvázként” emlegették a költségvetési tervet. A BKV működtetése immáron évtizedek óta kemény próbatétel a városvezetésnek, de az új ciklusban szinte megoldhatatlan feladat lesz. A Fidesz vezetősége pedig megelégelte a főváros állandó „kuncsorgását”.

Lázár János már 2012-ben azt üzente Tarlós Istvánnak, hogy „ne csak tartsa a markát, hanem álljon elő megoldási javaslatokkal”. A városvezetés ötleteit – adókivetési jog, dugódíj – azonban a kormány rendre lesöpörte az asztalról. Az új önkormányzati törvénnyel, a minisztériumok szétszórásával pedig az erős város illúzióját is megszüntetnék. A kormánynak így a BKV-nyakörvre se lesz szüksége Budapest féken tartásához.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.