A vasúti szakaszt október 31-én kellett volna átadni, de az építők csúsztak a kivitelezéssel. Az alcsútdobozi arborétumtól induló és a Puskás Akadémia megállóhelyig zakatoló keskeny nyomtávú vonat pályaszakasza elkészült, a régi és az új állomások készen állnak arra, hogy fogadják az utazókat. Már csak a mozdony és a vagon hiányzik.
Hétfőn jártunk az elkészült Puskás Akadémia megállóban. A Pancho Aréna és a miniszterelnök kertje mellett lehet ide jutni, egy kicsiny fahídon kell gyalog átkelni, s a frissen aszfaltozott, kandeláberekkel fölszerelt úton lehet az állomást megközelíteni.
|
Veres Viktor / Népszabadság
|
Sokan úgy gondolták, ez a végállomás. Az Origo azonban megtudta, hogy Bicskéig tervezik a keskeny nyomtávú vonal meghosszabbítását, ami további nyolc kilométeres pályaszakasz kialakításával lenne lehetséges. A SpeciálTerv Kft. készítheti el a Bicske térségében létesítendő keskeny nyomtávú vasútvonal megvalósíthatósági előtanulmányát, ezért a cég 24 millió 850 ezer forintot kap.
Ám ahhoz, ami a még vadabb tervek szerint felröppent, hogy
Bicskén át a Budapest–Hegyeshalom vonalat is el szeretnék érni, már 45 kilométeres új pályát kellene építeni.
A terv kipattanása egyben választ ad arra a meghökkentő miniszterelnöki kijelentésre is, ami november 7-én hangzott el: „Támadják a kisvasutat? Meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig."
Ezek alapján Orbán Viktor tudhatott a tanulmánytervről, ötlete voltaképp annak bejelentése, hogy tovább épülhet a felcsúti pályaszakasz. Az mindenesetre eléggé beszédes, hogy az egykori Bicske–Székesfehérvár közötti pályaszakasz hossza 51 kilométer volt. Ha most a Pancho Aréna és az Arborétum közötti szakaszt kivesszük belőle, éppen 45 kilométer a maradék.
|
Veres Viktor / Népszabadság
|
Az orbáni kisvasútálom ragadósnak bizonyult. A Hír TV értesülése szerint Etyeken is gyűjtöttek aláírásokat arról, hogy a kisvonat lekanyarodjon, Herceghalmon is dédelgetnek olyan álmokat, hogy át lehessen szállni olyan vonatra, amelynek vonalát a bicskei hosszabbításhoz hasonlóan természetesen állami költségekkel és európai uniós támogatások igénybevételével építenék.
A szakemberek szerint az sem aggályos, hogy a keskeny nyomtávú vonatot eredetileg turisztikai célokra építették. Orbán merész bővítési ötlete nyomán az is elhangzott: miért ne lehetne a munkába járást is megoldani keskeny nyomtávú vonatokon?