Körvonalazódik az alku az elterelt Dunáról: a kormány lemond lényegi követeléseiről azért, hogy mielőbb megállapodjon Szlovákiával. A megoldatlan konfliktus ugyanis veszélybe sodorhatja a hajózási útvonal fejlesztésére fordítható uniós közlekedésfejlesztési forrásokat. A lépés szépséghibája, hogy Magyarországnak jelenleg nem stratégiai érdeke a Duna hajózhatóságának javítása.
A Népszabadság információi szerint folyamatos az egyeztetés a magyar és a szlovák kormány megbízottai között dunai a vízmegosztást és a vízpótlás technikáját is rögzítő kétoldalú megállapodásról: a két kabinet még az egy hónap múlva esedékes szlováki választások előtt rögzíteni szeretné a megegyezés sarokpontjait. Az Orbán-kabinet azért is siettetné az aláírást, mert a megoldatlan bősi konfliktus megnehezíti a dunai hajózási útvonal fejlesztésére szánt uniós források megszerzését, amelyekről szintén a következő hónapokban dönthetnek Brüsszelben.
-A Transzeurópai Közlekedési Hálózat regionális útvonalainak kiépítésére a korábbi uniós finanszírozási ciklus 8 milliárd eurós kerete után a 2014-2020-as időszakban 26 milliárd eurót szánnak; ennek természetesen csak egy része fordítható a hajózásra; a legnagyobb, mintegy 50 százalékos hányadot vasúti projektekre biztosítja az EU. A cél, vagyis a „szűk keresztmetszetek felszámolása, hiányzó kapcsolatok létrehozása és különösen a határokon átnyúló szakaszok fejlesztése; hosszú távon fenntartható és hatékony közlekedési rendszerek létrehozása, valamint a közlekedési módok integrálásának és összekapcsolásának optimalizálása" ráhúzható a gázlói és szűkületei miatt nyaranta illetve alacsony vízállás esetén nehezen hajózható magyar Duna-szakasz átépítésére – fogalmazott kérdésünkre Jávor Benedek, a PM EP-képviselője. Szerinte erre létezik magyar terv, amely a nagy volumenű kotrások újraindítása és jelentős mederátalakítások mellett egyes változataiban al-dunai vízlépcsők építésével is számol.
A Duna szlovákiai szakasza. Ez a hajó elment Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |