Akár 300 millió forintot is követelhetnek a buszsofőrök
Száznál többen csatlakoztak már ahhoz a pertársasághoz, amelynek célja az első ajtós jegyellenőrzésért járó bérkiegészítés kikényszerítése.
A fővárosi buszsofőrök nevében eljáró Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) a napokban számítja ki a szeptember óta csatlakozottak elmaradt bérét. A követelések összesítése után az érdekképviselet keresetkiegészítést nyújt be a bíróságra szeptemberben beadott keresetlevélhez. Ám ez nem jelenti az aláírásgyűjtés leállítását – mondta lapunknak Nemes Gábor, az EKSZ elnöke.
Felszállás az első ajtón – az üzenet a sofőröknek is szól Földi Imre |
Az érdekvédők számítása szerint több mint kétezer dolgozó érintett. Fejenként több tízezer – olykor akár 150-200 ezer – forint elmaradt bér kifizetését szeretnék elérni. Az összkövetelés elérheti a 300 millió forintot. Az eddig csatlakozottak elmaradt járandósága nagyjából 20 millió lehet. Nemes szerint a hasonló mozgalmakhoz az érintettek nagyjából 10-20 százaléka csatlakozik, ezért a szervezők elégedettek. A BKV eddig nem reagált az akcióra.
A járművezetőket az bőszítette fel, hogy az általuk végzett jegyellenőrzés elindítása óta eltelt három évből csak egyet ismer el a cégvezetés, a fennmaradó idő után járó bér kifizetéséről hallani sem akar. A pert három dolgozó indította el azt követelve, hogy az ellenőrök helyett elvégzett munka jutalékát és annak kamatait 2012 májusától fizesse ki a cég.
Az EKSZ szerint a sofőrök három ember munkáját látják el: a vezetés mellett árulják a jegyeket, illetve kiváltják az ellenőröket is.
Az első ajtós ellenőrzés után járó juttatás kifizetésére a BKV és a BKK is kötelezettséget vállalt a bérmegállapodás aláírásával – ismerte el korábban Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója. Bár hozzátette, ez csak azoknak a járművezetőknek adható, akik az új felszállási rendből eredő feladataikat maradéktalanul teljesítették. Ezt a BKK álruhás ellenőrei hivatottak felderíteni.
Azokat elmarasztalják, akik az utasok le- és felszállása, valamint a jegyeladás és számlaadás közben nem fordítanak elég figyelmet a bérletek érvényességének ellenőrzésére, illetve arra, hogy a felszállók lyukasztottak-e.