galéria megtekintése

Most rádióján nyerhet Vajna

5 komment


M. László Ferenc

Átvállalná a rádióktól a hallgatottságmérés költségeit a médiahatóság, amely egy hónappal Andy Vajna új rádiójának indulása után állt elő az ötlettel. Ráadásul a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság egy nappal azt követően tette a meglepő bejelentést, hogy kiderült: évi százmilliós bevételtől esik el azáltal, hogy Andrew G. Vajna film­ügyi kormánybiztos Romániában jegyeztette be tévéadóit, és a bukaresti hatóságnak fizeti be a műsor-szolgáltatási díjat. Az NMHH július 6-án számolt be a tervezett változásról, amely szerint a jövőben közpénzből akarja finanszírozni azokat a kutatásokat, amelyeket eddig a rádiós piac szereplői pénzeltek.

Az NMHH lényegében

megajándékozná ezzel az évi 8-9 milliárdos reklámbevétellel rendelkező rádiókat, többek között Vajna június elején indult Rádió1-ét vagy a vállaltan kormánypárti beszélgetős adót, a Karc FM-et.

 

A hallgatottságmérést ugyanis eddig a piac finanszírozta: tavaly 60-65 milliót áldoztak erre a rádiók, a finanszírozásba pedig rövidesen a Karcnak és a Rádió1-nek is be kellene szállnia. Az elmúlt négy évben két kutatócég, a TNS Hoffmann és a Mediameter konzorciuma mérte a hallgatottságot, a lehetőséget a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete által kiírt pályázaton nyerték el. Az előbbi egy 38 országban működő multinacionális cég, a másik magyar tulajdonban van.

Ám a TNS–Mediameter szerződése március 31-én lejárt, a Rame pedig – részben az egyesületen belüli nézeteltérések miatt – nem döntött a folytatásról. Információink szerint a több rádiót is működtető (Kos­suth, Petőfi, Bartók, Dankó) közmédia ragaszkodott hozzá, hogy új pályázatot írjanak ki, a miniszterelnökkel tavaly szembefordult Simicska Lajos érdekkörébe tartozó adók (Class FM, Music FM) inkább szerződést hosszabbítottak volna.

Piaci forrásaink megjegyzik, a folyamat megakadásában szerepet játszott az is, hogy

a Mediametert a kormányban és a médiahatóságnál Simicska-közeli cégként könyvelték el,

mivel tulajdonosa, Hantosi Bálint pályája az ezredfordulón a vállalkozó egyik cégénél, a Mahir Cityposternél ívelt fel. Egyébként a Mediametert az Orbán–Simicska-háború kirobbanása előtt, 2014 elején vette meg a kormánynak dolgozó Nézőpont Intézettől, amely a fideszes média felépítésével megbízott Győri Tibor tulajdonában van. Győri üzlettársa a Lokál nevű napilapot kiadó Modern Media Groupban a miniszterelnöki tanácsadónak, Habony Árpádnak.

Idén tavasszal, amikor felmerült, hogy a Rame pályáztatni fog, a Nézőpont jelezte, vissza akar térni a rádiós kutatások piacára.
Ezen a ponton lépett az NMHH: bejelentette, nyilvános pályázatot ír ki, majd a nyertes kutatócég által szolgáltatott adatokat ingyenesen a rádiók rendelkezésére bocsátja. A hatóság a Népszabadsággal azt közölte, azért vette a kezébe a pályáztatást, mert a jelenlegi mérésnél pontosabb adatokat szeretne, és olyan adók hallgatottságát is szeretné megismerni, amelyek eddig kimaradtak a felmérésből.

Gajdics Ottó főszerkesztő beszél a Karc FM-en
Gajdics Ottó főszerkesztő beszél a Karc FM-en
Balaton József / MTI

A tendert még nem írták ki, folyamatosan egyeztetnek a piaci szereplőkkel. Az NMHH képviselői a tárgyalások során úgy érveltek: miután az elmúlt években visszaesett a rádiók bevétele, a hatóság anyagilag is segítene. Kérdésünkre, hogy mennyi pénzt szánnak erre, az NMHH pontos összeget nem közölt arra hivatkozva, hogy még nem dőlt el, milyen típusú kutatást vásárolnak majd. Más forrásból úgy értesültünk, a tavalyi költség dupláját tervezték be. Több forrásunk is azt mondta, az NMHH az egyeztetéseken nyitott volt a javaslataikra, a hatóság lapunkkal pedig azt közölte, a pályázatokat értékelő testületbe be akarja vonni a szakmai szervezetek delegáltjait is.

Bár a rádiós vezetők örülnek annak, hogy nem kell majd fizetniük a mérésekért,

szokatlannak tartják, hogy az állam be akar lépni a piacra.

Az online és a nyomtatott lapok olvasottságát például a kiadók szakmai szervezetei pályáztatják meg, a tévés és a közterületi piacon a szereplők kemény pénzeket fizetnek a felmérésekért. A rádiós szegmenst kutató Urbán Ágnes közgazdász szerint az NMHH „szintet ugrott", hiszen eddig csak a frekvenciák kiosztásával formálta a szektort, most már a napi ügymenetre is hatása lehet. Ugyanis a hallgatottsági adatok kulcsfontosságúak az üzlet szempontjából: a hirdetők ez alapján döntik el, hol érdemes több pénzt költeni reklámra.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.