„Ideális esetben is hetekre van szükség ahhoz, hogy helyreálljon a cégnél a normális ügymenet" – erősítették meg az információt lapunk forrásai, hozzátéve: nem csak a gyáli központban van probléma.
|
Olykor akadozik az utánpótlás Mediaworks |
A friss áru fele szerintük ott fog megrohadni a másik – a herceghalmi – raktárban, ahol a szállítóautók torlódnak. A munkaerőhiány mértékére jellemző, hogy információink szerint a Tesco nemrégiben több nagy beszállítóját is arra kérte, hogy a megszokott gyakorlattal ellentétben ne a logisztikai központba, hanem egyenesen az üzletekbe szállítsa a termékeket.
Úgy tudjuk, Gyálon jelenleg a munkatársak 20-30 százaléka hiányzik, és mivel a létszámot pontosan a forgalomhoz tervezték, ha bárki kiesik, a többiek munkaterhe azonnal nő. Az utóbbi időszakban pedig egyre többen mentek el a cégtől az állandóvá vált túlmunka és az alacsony fizetés miatt: a fizikai dolgozók a cég által kínált bruttó 180 ezerért már nem vállalják el a munkát. Akik mégis, azok közül is sokan távoznak a terheléssel szembesülve. Az áruházlánc így diákokkal és kölcsönzött munkásokkal próbálja megoldani a problémát, de hiába töltik fel az üres álláshelyeket, a gyakorlatlan újoncok sokszor csak a tapasztalt kollégák teljesítményének 70 százalékát tudják nyújtani.
A herceghalmi frissáru-raktárban munkáskéz még akadna, de mivel – úgy hírlik – a nemrégiben prágai központúvá tett cég vezetése úgy döntött, hogy a kiszállító autóknak a visszaúton is felrakodva kell közlekedniük, azaz árut kell felpakolni például a helyi beszállítóknál, jelentős késések, csúszások keletkeztek.
Természetesen megkerestük a Tescót is az üggyel kapcsolatban. A cég egy mondatban válaszolt: „a problémát átmeneti, szezonális készlethiány okozza", kollégáik pedig folyamatosan dolgoznak a megoldásán.
Rendszerhiba
Volt olyan ágazati elemző, aki arra hívta fel lapunk figyelmét: a nagyáruházak krónikus munkaerőhiánya e láncok szerkezeti válságáról árulkodik. Mint arról mostanában rendszeresen beszámolunk: a kiskereskedelemben gyakran diákmunkásokat alkalmaznak, akkora a munkaerőhiány. Bár a Tesco versenytársai érdeklődésünkre csak néhány tucat betöltetlen helyről tettek említést, az álláshirdető portálokon most is szép számmal találni hipermarketes ajánlatokat. Piaci megfigyelők szerint ma már a nagy alapterületű, több tízezer terméket áruló üzletek egyre nehezebben tudják kitermelni a versenyképes dolgozói fizetéseket, míg a kisebb, 800-1200 cikket tartó diszkontok – a Lidl, a Penny Market, vagy éppen az Aldi – könnyebben.