A közgyűlés dönt a BKV-jegyárakról
Áremelés nélkül bővítené a BKV jegykínálatát a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A társadalmilag, gazdaságilag és környezeti terhelés szempontjából egyaránt fenntartható városi közlekedés csak a közösségi járműhasználat arányának növelésével érhető el. A kocsihasználat befolyásolásának egiyk eszköze a tarifarendszer, de arról sem szabad elfeledkezni, hogy ez az egyik fő bevételi forrása a BKV-nak.
Tavaly 15 év után először nem emelt árat a BKV. Ennek ellenére a jegyárbevételek 2011-ben növekedésnek indultak.
A BKK a tarifarendszer jövő évi rendszerének kialakításakor eredetileg egyáltalán nem számolt jegyek árának emelésével, bár nem vetette el teljesen az 1-1,5 százalékos mértékű átlagos menetdíjemelést sem. Csakhogy az adóváltozások némiképpen átrajzolták a képet. Az adóváltozás okozta több mint egymilliárd forintos bevételkiesést valahonnan pótolni kell. A BKK így újabb tarifaváltozatokat dolgozott ki.
A Fővárosi Közgyűlés, így öt menetdíj-kategóriából választhat. A változatlan áraktól az 1,62, a 4,20, a 4,83 százalékos emelésen át egészen a 11,32 százalékos díemelésig. A havi telejs árú bérleti díjak így a jelenlegi 9800 forint helyett 10950 forintra nőhetnének. Ez utóbbi együttesen fedezhetné az ÁFA-emelés miatti bevételkiesést és az infláció követést, mivel 1,8 milliárd forint nettó többletet eredményezhetne. Az ennél kisebb emelések 344, 856, illetve 965 millió forint bevételnövekedést eredményezhetne a BKV-nak. Bár az előterjesztők szerint minél nagyobb az ár, annál kevesebben váltanak jegyet. A legutolsó változat az előterjesztők szerint is elfogadhatatlan mértékben növelné az utazók pénzügyi terheit. Miközben a magyar közösségi járművek viteldíja már így is kimagaslanak a közép-európai városokban bevezetettől. Így ezt nem is javasolják.
A BKV pénzügyi helyzetének stabilitását inkább a kollektív szerződés felülvizsgálatával, illetve a tíz pontos megtakarítási terv végrehajtásával kívánják elérni.
Az árak változatlansága mellett a új jegy- és bérletváltozatok bevezetésével teremtenének kedvet a BKV- járműveken történő utazáshoz. Így bevezetnék csoportos napijegyet, bővítenék a kisgyermekes bérlet felhaználóinak körét, két órával meghosszabbítanák a bérletek érvényességi idejét, újraszabályozzák a bérletbemutatás rendjét.
Megszűnne viszont az eseti rendezvényhez kapcsolódó, illetve a mozgássérültek számára kialakított bérlet.
A pótdíj összegét viszont 33 százalékkal emelnék. Így a helyszínen fizetendő díj 8000 forint lenne, míg a 30 napon belül fizetve 16 ezer forint, azon túl pedig 32 ezret kellene fizetnie a bliccelőknek.