Úgy tudjuk, a másik kiszemelt társaság a romániai származású üzletember, Radu Morar érdekeltségébe tartozó Tematic Media Group Kft. lehet. Ez a cég üzemelteti a mulatós zene rajongóit kiszolgáló Sláger TV-t – korábbi nevén Nóta TV –, továbbá a horgászok, vadászok csatornáját, a Fishing and Huntingot, az ismeretterjesztő DoQ-t, illetve a SportKlubot. A TV2 számára főleg a Sláger TV és a sportcsatorna lehet értékes. Az előbbi a nagy vetélytárs, az RTL Muzsika TV nevű csatornájával vehetné fel a versenyt, az utóbbival a 18–59 közötti férfiakat célozhatná meg a TV2. Igaz, a 2006-ban indult SportKlub az utóbbi években komoly nehézségekkel küszködött.
Korábban arról lehetett hallani, hogy a SportKlub megszűnik, a Tematic Media viszont azt kommunikálja, hogy csak átalakul. Morar állítólag nem zárkózott el, folynak a puhatolózó tárgyalások. A TV2-s forrásokat cáfolva cikkünk megjelenése után a Tematic Media jelezte, hogy mégsem folytatnak tárgyalásokat a TV2-vel. (Eredetileg hibásan szerepelt cikkünkben a cég és tulajdonosának neve, utólag javítottuk. Bár a Tematic-Cable név szerepel a honlapjukon, és van ilyen nevű cégük Romániában is, mégis a magyarországi társaság neve helyesen Tematic Media Group. A tulajdonos nevét eredetileg tévesen Radu Moraruként írtuk. Az érintettektől és az olvasóktól elnézést kérünk - a szerk.)
Ez azt jelenti, hogy Gerkens folytatja azt a stratégiát, amelyet még az RTL-nél alapozott meg. Ennek köszönhetően a német tulajdonú társaság az utóbbi évtizedben meg tudta őrizni piacvezető pozícióját. Ugyanis nagyon hamar letűnt az a kegyelmi pillanat, amely a két nagy kereskedelmi tévének kedvezett a kilencvenes években. Az ezredforduló után egyre-másra jelentek meg a kábelen fogható új csatornák, a Nielsen Közönségmérés nyilvántartása szerint ma már 113 magyar nyelvű tévéadó működik. Ennek köszönhetően a piac fragmentálódik: a januári adatok alapján 19 csatorna tudott egy százaléknál nagyobb közönségarányt elérni, a két országos kereskedelmi tévé részesedése már a 30 százalékot sem éri el.
Így nem csoda, hogy a múlt hét legnézettebb műsorának, a szerdai Barátok köztnek „már csak" egymillió nézője volt, miközben a 90-es évek végén egy-egy TV2-s, RTL-es műsor akár két-hárommillió nézőt is képes volt felmutatni.
Gerkens és RTL-es stábja erre a kihívásra idejekorán reagált, a TV2 viszont elaludt. Mivel a korábbi médiaszabályozás nem engedélyezte, hogy az országos kereskedelmi tévék kábelcsatornákat indítsanak, a német tulajdonú RTL-t Gerkens jó barátja, Rákosi Tamás segítette ki. A milliárdos vállalkozó IKO nevű cége 2003-tól egyik csatornát indította a másik után Romániában bejegyezve. Így 2009-re az RTL Klub mellett már hat olyan kisebb csatorna működött, melyeknek reklámidejét közösen értékesítették. Közben más társaságok is megjelentek a piacon olyan tematikus csatornákkal, mint a Spektrum, a Minimax, a Paprika TV vagy a hirdetők számára annyira fontos fiatal korosztályban magas nézettségű Comedy Central.
|
Ez már kevés Kurucz Árpád / Népszabadság/archív |
A TV2 későn reagált: az első kábelcsatornáját, a Fem3-at 2010-ben indította. Ráadásul az új médiatörvény életbelépése után az RTL megvette az IKO-tól a kis csatornákat, így hiába szóródik a nézői figyelem, csoporton belül tudták tartani a közönség 25-30 százalékát. Ezzel szemben a TV2-csoport piaci részesedése januárban csak feleekkora volt, sőt még a közmédia is megelőzte. Ha Vajna és Gerkens ezen változtatni akar, még idén lépnie kell.
Kérdés, mi történik, ha a Story és a Sláger tulajdonosai nem állnak kötélnek, ugyanis a több csatorna olyan nagy külföldi társaságok tulajdonában van, mint a Sony, az AMC, a Viacom, amelyek nem válnak meg adóiktól. Ha vásárolni nem tudnak, Vajnáéknak marad az új csatornák indítása, ami nem egyszerű feladat. A nézettséget nulláról kell felhúzni drága műsorok gyártásával, filmek megvételével, és meg kell győzni a kábelszolgáltatókat, hogy vegyék fel az új adókat a kínálatukba. Információnk szerint Vajna műhelyében már ezen is dolgoznak, több új csatorna alapításán gondolkodnak.