galéria megtekintése

A szmog kifogott az Orbán-kormányon

4 komment


Hargitai Miklós

2008 óta zajlik kötelezettségszegési eljárás Magyarországgal szemben a levegőben lévő szálló por (PM10) túlságosan magas koncentrációja miatt, de a magyar kormány egyelőre nem találja az egészségre veszélyes szennyezés ellenszerét. Számos európai állam már megoldotta vagy mérsékelte a problémát, nálunk eddig az előre tudhatóan hatástalan beavatkozások domináltak.

A túlságosan magas PM10-szennyezettség többek között légúti és keringési problémákat okoz, de a rák- és az allergia-kockázatot is növeli. Hogy pontosan milyen mértékben, arról jobbára csak becslések vannak: az Országos Környezetegészségügyi Intézet tanulmánya szerint a szennyezett levegőjű városokban a halálozás 15-20 százalékkal magasabb, mint tiszta levegőjű környezetben – ez a magyar viszonyokra fordítva annyit jelent, hogy évente ötven emberéletet lehetne megmenteni, ha a szennyezettség sosem menne a köbméterenként 50 mikrogrammos szint fölé. Ha pedig 20 mikrogramm lenne a képzeletbeli határ, azzal már több mint 200 halálesetet lehetne megelőzni.

Az igazán sokkoló számokat azonban a megbetegedésekkel kapcsolatban lehet olvasni: egyes becslések szerint évente egymillió betegnapot lehet összefüggésbe hozni a belélegzett por- és koromrészecskékkel.

Mint a parlament fenntartható fejlődési bizottságának szerdai vitájában elhangzott, a szennyezett napok száma és a légszennyező anyagok koncentrációja az utóbbi években kismértékben csökkent ugyan, de átlagosan még így is évente 49 napon haladja meg a porkoncentráció az egészségügyi határértéket, ráadásul az éves átlagos szennyezettség is eléri a 30 mikrogramm/köbméteres értéket, ami még mindig bőven a kockázatos sávban van.

 

Az országban 14 nagyvárosban (Budapest, Debrecen, Eger, Győr, Miskolc, Nyíregyháza, Pécs, Salgótarján, Szeged, Székesfehérvár, Szolnok, Tatabánya, Várpalota, Veszprém) mérik a PM10 koncentrációt, de a többi településen sem feltétlenül jobb a helyzet: amikor Budapesten felgyűlik a szmog, megfelelő széljárás esetén a pilisi falvak levegője is mérgezővé válik.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A PM10-szennyezésért

alapvetően az emberi tevékenység a felelős: jelentős szennyezőforrásnak számítanak a dízelüzemű járművek, a korszerűtlen fűtőberendezések, a poros utak.

De nagyon sokat ront a helyzeten például a lakossági avar- és hulladékégetés is: mint a Levegő Munkacsoport a parlamenti bizottság előtt érzékletesen bizonyította, hogy amikor Vácott engedélyezték a tűzgyújtást, drámaian megnőtt a levegőben a porkoncentráció. Szintén súlyosbítja a bajt a burkolatlan utak Magyarországon kiugróan magas aránya, illetve a burkolt utak, padkák és szegélyek rendszeres takarításának, portalanításának hiánya.

Mint a fentiekből látszik, az államnak bőségesen lenne tennivalója a porszennyezés csökkentése érdekében, az eddigi mérsékelt erőfeszítések azonban nem vezettek látható eredményre.

Ennek egyik oka, hogy például a magyar PM10-szennyezettség jelentős hányada „importból” érkezik (és hideg időben, leszálló légáramlásnál hajlamos megülni a Kárpát-medencében), vagyis a megoldás nemzeti hatáskörben nehezen kivitelezhető. Ugyanakkor eddig az sem történt meg, ami idehaza megtehető lenne: még mindig csak mutatóba vannak a közösségi közlekedésben hibrid vagy gázüzemű járművek (pedig ezek károsanyag-kibocsátása a töredéke a hagyományos dízelmotorokénak), az adó- és szabályozási rendszer változatlanul a papíron keveset szennyező, de az elektromos vagy a hibrid autókénál sokkal károsabb dízelautókat preferálja.

Fotó: Kovács Bence / Népszabadság/archív

A Levegő Munkacsoport véleménye szerint a meglévő szomgriadó-rendeletek a valóságban nem érnek semmit: a budapesti szmogriasztás esetén például csak a fekete matricás rendszámú autókat kell leállítani, ezekből azonban alig van néhány a fővárosban (ráadásul ezt már a szmogrendelet megalkotása idején, 2010-ben jelezte az illetékes hatóság).

A zöldek javaslata szerint a riasztást már akkor be kellene vezetni, ha a PM10-koncentráció meghaladja a 80 mikrogrammot köbméterenként (a jelenlegi 100 mikrogramm helyett), ahogyan a legtöbb európai nagyvárosban jelenleg történik. Az sem helyes, hogy csak a határérték elérése után két nappal rendelik el a riasztást: indokolt lenne a küszöbérték túllépését követő három órán belül riasztani.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A Levegő Munkacsoport azt állítja: ismét be kellene vezetni azt a szabályt, hogy a riasztás elrendelése esetén egyik nap csak a páros, a másik nap csak a páratlan rendszámú autók közlekedjenek. Sürgetik emellett a robbanómotoros kétkerekűek közlekedésének betiltását a szmogos napokon, mivel

ezek a járművek a közlekedésben való részvételükhöz képest aránytalanul nagy mennyiségben bocsátanak ki szennyezőanyagokat.

Fontos lenne továbbá, hogy jelentősen javítsák a lakosság tájékoztatását, jelenleg ugyanis a többség nem tudja, hogy mit kell tenni a légszennyezés csökkentése, illetve az ilyenkor jelentkező egészségügyi kockázatok csökkentése érdekében.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.