A lengyel trolik jöhetnek Budapestre
A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság megsemmisítette a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) korábbi, a fővárosi trolibusztendert jogsértőnek találó határozatát. A törvényszék a döntőbizottsággal ellentétben megalapozottnak és jogszerűnek ítélte az új, alacsonypadlós trolibuszok vásárlására vonatkozó közbeszerzési eljárás kiírási feltételeit. A bíróság minden pontban helyt adott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kereseti kérelmének.
A főváros még 2011 áprilisában döntött a beszerzésről, de a fejlesztési miniszter csak 2012 decemberében írta alá a támogatási szerződést, az első trolitendert 2013 júniusában hirdette meg a BKK. A felhívást sok kritika érte, végül eredménytelennek nyilvánították. A második forduló 2013 novemberében indult, a főváros újra 24 –opcionálisan további 84 – járműre kért ajánlatokat. A kétszer módosított határnap előtt a tenderen el sem induló Skoda jogorvoslati kérelemmel fordult a döntőbizottsághoz, s az megsemmisítette a BKK döntését. A BKK pert indított. A fővárosi közlekedésszervező cég ugyanis úgy vélte, a KDB arra a szakmaiatlan megközelítésre alapozta a döntését, hogy a trolibuszok elektromos önjárása olyan kivételes dolog, amely miatt jogsértő ilyen jármű beszerzésére közbeszerzési eljárás kiírása, lefolytatása, illetve erre vonatkozó alkalmassági igazolás elvárása. A KDB szerint dízelmotoros önmeghajtást is el kellett volna fogadnia a BKK-nak.
A BKK ezzel szemben azt állította, hogy Budapesten már 2005 óta használnak akkumulátorral meghajtott trolibuszokat – amelyekhez éppen a tendert támadó Skoda-csoporthoz tartozó Ganz–Skoda szállította a meghajtókat – és ez több esetben, például az M4-es metróvonal építésének idején is hasznosnak bizonyult. De számos nagyváros használ már hosszú évek óta ilyen környezetkímélő trolibuszokat. Az elektromos „önjárás” egyébként azt is lehetővé teszi, hogy a hálózat kiépítése nélkül hosszabbíthassák meg a menetrend szerinti vonalakat. A határozat bírósági felülvizsgálata során a BKK független szakértői véleménnyel igazolta a tenderkiírást megalapozó szakmai tényeket.
A trolibuszok beszerzéséhez kapcsolódó további eljárási lépésekről később dönt a BKK. Sokáig nem várhatnak. A cég ugyanis éppen a KDB-nek írt levelében hangsúlyozta: Budapest 3,4 milliárd forintos uniós támogatási forrást veszíthet el végérvényesen. Az uniós határidő ugyanis olyan szűk, hogy a tender újraindításával vagy az ügy bíróságra terelésével kicsúsznak belőle. A beruházás költségének 99,3 százalékát az unió állja az előző támogatási ciklusban kötött szerződés szerint. A támogatás 2015 végéig használható fel.
A most felülírt döntés után – időnyerésként – a BKK újabb tendert írt ki. Az indulók ezúttal is ugyanazok voltak, az ár viszont jócskán eltért. A lengyel Solaris kétmillió euróval drágábban szállította volna a 24 járművet, mint az előző fordulóban. Igaz, ezúttal a cseh Skodát is bevette. Az előző –sorban a második – pályázaton egyébként a Solaris egy lengyel céggel társulva nem egészen 11 millió eurót kért volna a buszokért.
A második és a harmadik tenderen is induló orosz Trolza–Ikarus páros viszont éppen ellenkezőleg, jelentősen csökkentette az árat: 12,5 millió euró helyett kevesebb, mint tízmillió euróval is beérte volna. Csakhogy alaki hibát vétett. Tarlós István főpolgármester ugyan bejelentette, hogy a drágábbat választják, de az eredményt végül nem hirdették ki.
A bírósági határozat nyomán a második tenderen diadalmaskodó Solarissal szerződhet a BKK.