galéria megtekintése

A legjobb iskolákat akarja magának a Klik

0 komment

Munkatársainktól

Megdöbbentek Pécsett és Debrecenben is, amikor kiderült, hogy több egyetemi gyakorlóiskolát elvennének az egyetemektől, és azok állami fenntartásba, azaz a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) alá kerülnének.

- Vérlázító és érthetetlen, hogy a Debreceni Egyetemtől el akarják venni az Arany János gyakorló iskolát. A város egyik legjobb általános iskolájáról van szó, amely éppen azáltal emelkedett ki a többi közül, hogy nem önkormányzati és nem állami intézmény, így az egyetemi közeg miatt igen magas színvonalú, nyitott, befogadó iskolává vált – mondta érdeklődésünkre egy debreceni szülő, akinek két lánya járt ebbe az iskolába. Hozzátette: az ember az ilyen furcsa döntés után csak arra tud gondolni, hogy a Klik révén

az állam vagy az igen jó helyen fekvő épületre akarja rátenni a kezét, vagy a tanári státuszokra van szüksége.

Ez a dilemma most sokakat foglalkoztat, miután az Index megírta, hogy 9 egyetemi gyakorlóiskolát elvennének az egyetemektől, és azok közvetlen állami fenntartásba, azaz a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) alá kerülnének.

 

A debreceni belvárosban lévő Arany János Gyakorló Általános Iskola 1993-tól került az akkori Kossuth Lajos Tudományegyetem, ma Debreceni Egyetem kezelésébe. Mintegy hatvan státusszal s hatszáz tanulóval rendelkezik, emelt szintű képzést folytat németből, matematikából, szín- és képzőművészeti ismeretekből. Ezen kívül Debrecenből egy másik egyetemi gyakorló, a Balásházy szakiskola átvételét is tervezi az állam, a Pallagi úti szakiskola 2009 óta van az egyetem fenntartásában. Ez a tervezett váltás már csak azért is furcsa, mert tavaly éppen Kósa Lajos akkori debreceni polgármester beszélt az iskola tervezett fejlesztéséről, bővítéséről. Mint mondta, a Balásházyban tanulnak a közeli Labdarúgó Akadémia fiataljai, emiatt egyre többen jelentkeznek az intézménybe.

A listán szerepel a Pécsi Tudományegyetem (PTE) 1. Számú Gyakorló Iskolája is. A hír Pécsen is meglepte az egyetemet és a diákok szüleit, hisz ez az iskola rendkívül népszerű az értelmiség körében, mivel az idejáró gyerekek továbbtanulási esélyei kiugróan jók, s a gyakorló diákjai aratnak a tanulmányi versenyeken. Az egyetem szelíd szavú közleményt adott ki az ügyben, s az óvatos megfogalmazásból kihallható, hogy meg akarják őrizni a gyakorló iskolát, ami 65 éve része az intézménynek. A megtartási szándékot – kérdésünkre válaszolva – megerősítette Lengvárszky Attila, a PTE oktatási igazgatója, de ennél többet nem mondott. Páva Pétert, a KLIK baranyai igazgatóját is kérdeztük, aki elhárította érdeklődésünket, a megyei vezetés ugyanis eddig nem hallott a pécsi gyakorló tervezett fenntartóváltásáról, nem lett bevonva a döntés előkészítésébe, az teljesen az EMMI hatásköre.

A pécsi iskola tanárai nem nyilatkozhatnak, ám egyikük név nélkül megosztotta velünk, hogy szerinte miért akar a tárca a KLIK-hez átvinni több gyakorlót is. Tudni kell, hogy egy gyakorló több szakvezető tanárt alkalmaz, akik heti 12 órában tanítanak, s ezen felül még legalább ennyi időt foglalkoznak az oktatói pályára készülő hallgatókkal (együtt készülnek velük az órára, megnézik tanításukat, értékelnek). Azóta, hogy a PTE költségvetését megkurtította a kormány, csökkent a hallgatók, így a pedagógusjelöltek száma. Ez által nem kell annyi szakvezető. Ha a KLIK kezében lesz az iskola, akkor várható, hogy

kevesebb (de nem 12, hanem 24 órát tanító) pedagógussal oldják meg az oktatást, s ez intézményenként pár tízmilliós megtakarítást jelent, és – persze – jelent majd elbocsátást is.

Az EMMI felsőoktatásért felelős államtitkárság egyértelműen cáfolja, hogy pénzspórolás vagy a pedagógusképzés átszervezésének szándéka állna az események hátterében. Az elmúlt hónapokban a tárca valamennyi, az állami felsőoktatási intézmény által fenntartott köznevelési intézmény működését áttekintette.

Több gyakorló iskola esetében megállapították, hogy „nem valósulnak meg a gyakorló iskolákkal szemben támasztott követelmények – például az, hogy ezeknél az intézményeknél nem oktat kellő számú szakmai gyakorlaton lévő pedagógushallgató".

A lapunknak küldött válaszban azt állítják, hogy „az egyetemek gazdálkodása számára az intézmények átadása sem terhet, sem megtakarítást nem eredményez, hiszen az intézmények átadása a nekik járó támogatással együtt történik meg". A szakmai döntést az intézmények profiltisztítása indokolja. Palkovics László államtitkárságának álláspontja szerint ugyanis „azoknak az egyetemeknek, főiskoláknak nem kell olyan intézmények fenntartási ügyeivel foglalkozniuk, amelyek nem segítik a hallgatók minőségi képzését".

Döntés május végén várható, elvileg a felsőoktatási intézmények véleményének figyelembe vételével.

Az üggyel kapcsolatban a Gyakorlóiskolák Iskolaszövetsége pénteken közleményt juttatott el lapunkhoz, amelyben ez olvasható: igazgatói értekezletükön 2015. április 23-24-én megvitatták a gyakorlóintézmények átszervezésére vonatkozó kezdeményezést, s a 25 gyakorlóiskolát tömörítő szövetség tagsága értetlenül áll egyes gyakorlóiskolák fenntartó váltásának tervezete előtt. Az 1759 pedagógust, 18 248 tanulót és szülői közösségeit képviselő grémium állásfoglalást fogalmazott meg, amelyben arra kérte Balog Zoltánt, az Emberi Erőforrások Miniszterét, hogy érdemben tárgyaljon a szövetség elnökségével a kialakult helyzetről. 

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.