A kormány hallja a kritikát, reméljük, érti is
Palkovics László beszédében kiemelte: a szeptemberben induló tanév sok újdonságot és kihívást hoz, új feladatokkal, elvárásokkal kell szembenézniük az átalakított tankerületek új vezetőinek, és új felelősséget kapnak az intézményvezetők is.
Kifejtette: a köznevelési rendszer kritikusainak hangját meghallva és az oktatási rendszer jobbá tételén dolgozó pedagógusok, diákok és szülők szavát meghallgatva közösen, együtt gondolkodva, a javaslatokat mérlegelve az elmúlt kilenc hónapban megfogalmazták azokat a lépéseket, amelyeket a versenyképesebb oktatás érdekében mindenképpen meg kell tenni.
A három legkomolyabb kritika a diákok terhelését, az intézményvezetői jogköröket és a működtetői viszonyokat érte – emlékeztetett. Hozzátette: mindhárom kérdésben nagyot léptek előre, bár a faladatokkal még nem végeztek. Palkovics László úgy vélte, a Klik átalakításával új viszonyokat teremtettek a fenntartói és működtetői területen, hatékonyabb és szolgáltató szemléletű rendszert alakítottak ki, amely az ország minden részében biztosítja a minőségi oktatáshoz szükséges feltételeket. A döntéseket közelebb vitték az iskolákhoz, több hatáskör a központtól a tankerületekhez és az iskolákhoz került – közölte.
Elmondta, a diákok terhelésének csökkentése – egyelőre kis lépésekkel – szintén elkezdődött. Mivel a tartalmi kérdések átalakítása, az új Nemzeti alaptanterv elkészítése hosszabb időt vesz igénybe, szeptembertől az általános iskola első és második osztályát illetően tudtak változtatásokat bevezetni, a felsőbb tagozatok tananyagcsökkentése 2018-ban válik lehetségessé - tette hozzá.
Az államtitkár arra is kitért, hogy az igazgatók jogkörének rendezésével az intézményvezetők érdekeltté válnak a költséghatékony gazdálkodásban és az igazgatók munkáltatói jogköre is erősödik. Palkovics László hangsúlyozta: továbbra is a higgadt tárgyalásokban hisznek. Mindenkit partnerként várnak, és eddig is mindenkit meghallgattak - mondta. Hozzátette: lehet kritizálni, véleményt mondani, mert "a konstruktivitás és a nyitottság megvan ezen az oldalon".
Arról is beszélt, hogy a köznevelés megújítása közös ügyünk, azért kell dolgozni, hogy az oktatási rendszer és a benne tanuló gyermekek a világ élvonalába kerülhessenek. A köznevelés eredményessége azon is múlik, hogy motivált, kiváló szakmai kvalitású és elkötelezett vezetői, tanárai, dolgozói legyenek a rendszernek - mutatott rá.
Az államtitkár kiemelte: ma olyanok kapják meg intézményvezetői kinevezésüket, akik a jövőben felelős vezetőként tervezik, irányítják, ellenőrzik és értékelik az általuk vezetett intézmény szakszerű és törvényes működését, pedagógiai tevékenységét. Arra kérte a kinevezett igazgatókat, hogy éljenek azzal a vezetői szabadsággal, amelyet kaptak, és működjenek együtt a versenyképes magyar közoktatásért.