galéria megtekintése

Brüsszel nem fogja hagyni Lázár húzását

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 17. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

A fővárosi közlekedési beruházások leállítását az Európai Unió információink szerint nem fogja jóváhagyni. A Lázár-Tarlós csörte mégis komoly károkat okoz. A 3-as metró felújítását minél hamarabb el kellene kezdeni, annak elmaradása Budapestet is megbéníthatja.

Lázár János nem mondhatja meg egyedül, mire mennek el az uniós pénzek?
Lázár János nem mondhatja meg egyedül, mire mennek el az uniós pénzek?
Kovács Tamás / MTI

Budapest legfeljebb a kormány ellenében lobbizhatna Brüsszelben. Az összesen 1800 milliárd forintos forrást biztosító kohéziós alaphoz ugyanis csak a kormány nyújthat be projektlistát, amelyből az uniós bizottság kiválasztja azokat, amelyeket támogat. A városvezetés legfeljebb arról győzködheti a brüsszeli döntéshozókat, hogy ne fogadják be a magyar kormány projektjeit, amíg azok között nem kapnak helyet a főváros közlekedési beruházásai. Ezek létéről egyébként az önkormányzat eddig is tájékoztatta Brüsszelt.

A 3-as metró felújításának előkészítése és lebonyolítása legkevesebb 6-7 évet visz el. Ha most nekiállnak, már az is késő

 

Mindezt annak kapcsán mondták el lapunknak, hogy a hét végén tovább folytatódott Lázár János miniszterelnökségi miniszter és Tarlós István főpolgármester üzengetése a médián keresztül a fővárosi közműcégek esetleges átvételéről, valamint a BKV-ról és a 3-as metró felújításának forrásairól.

Lázár pénteken élesen bírálta Tarlóst, amiért szerinte nem képviseli elég markánsan Budapest érdekeit Brüsszelben. Lázár szerint a 3-as metró felújítási munkálatait a kormány támogatja, de az ehhez szükséges anyagokat a főváros a mai napig nem tudta előkészíteni. Tarlós erre egy közleményben azt válaszolta: biztos abban, hogy a kormány a városvezetéssel együttműködve megtalálja és együtt biztosítja a forrást a 3-as metró felújításának kivitelezésére.

A reggeli csúcsidőben már 3-4 vonat kiesése megbéníthatja a közlekedést az észak–déli vonalon
A reggeli csúcsidőben már 3-4 vonat kiesése megbéníthatja a közlekedést az észak–déli vonalon
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A Népszabadság információi szerint a hét végén zajló tárgyalásokon az unió egyik vezető tisztségviselője nyomatékosította: a budapesti közlekedési beruházások nem hagyhatók ki az uniós támogatási tervekből.

Csakhogy az uniós pénzelosztó rendszer hazai átalakításával a korábbinál is nagyobb teret nyertek a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által is preferált szakmai lobbik, így például a vasútfejlesztés és az autópálya-építés. A kormány egyelőre ezeket támogatná, ám ez lapunk forrásai szerint őszre, a projektlisták véglegesítésének idejére még változhat.

Csakhogy a 3-as metró felújítási órája egyre hangosabban ketyeg. Az észak–déli vonal felújításának előkészítése és lebonyolítása legkevesebb 6-7 évet visz el. Ha most nekiállnak, már az is késő. Gulyás Attila, a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint az üzemeltetés már most is csak a karbantartók erőfeszítésének köszönhető.

A kieső szerelvények pótlására nincs elegendő jármű, de még ha lenne is ennyi busz, akkor se férnének el az utakon

Bár a vonalat füst- és tűzérzékelőkkel szerelték fel, és már folyik a részleges síncsere, a biztonságos működtetéshez ez kevés. A síneket például a régi korrodált aljzatra rakják le, ettől mozog az egész. Könnyen előfordulhat, hogy egy váltó- vagy pályahiba miatt hosszabb időre le kell állítani a szerelvények közlekedését.

A vonal lezárása viszont Budapest egészét megbéníthatja. A 3-as metró naponta félmillió embert szállít. A kieső szerelvények pótlására nincs elegendő jármű, de még ha lenne is ennyi busz, akkor se férnének el az utakon. A 150 férőhelyes csuklós buszokból több mint 3000-re lenne szükség egy nap. Mindezt tovább súlyosbítaná a kisföldalatti üzemszünete, amely legalább annyira kritikus állapotban van, mint a 3-as metró. Ráadásul a kisföldalatti járműveit egyedileg kell legyártatni, ami jelentősen megnyújthatja a közbeszerzést és a gyártást is.

– Rendszeres karbantartással fenntartható a közlekedés, csakhogy ez egyre többe kerül. A 35 év feletti járművek kétévente kötelező műszaki auditja a fő alkatrészek cseréje miatt kocsinként több tízmillió forintot emészt fel, ami 200 kocsi esetén többmilliárdos költséget jelent. Csakhogy a BKV idei szűkített költségvetéséből már így is hiányzik 6-7 milliárd forint, nem számítva az esedékes 9,4 milliárdos hiteltörlesztést. Az elmaradó audit miatt kocsik tucatjait kellene kivonni a forgalomból, ami járatkimaradásokat okozna. A reggeli csúcsidőben már 3-4 vonat kiesése olyan nagy zsúfoltságot idézhet elő, hogy le kell zárni az adott állomást – árnyalja a képet Jáger István, a Fővárosi Közlekedési Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének elnöke.

Tarlós István főpolgármester már tavaly augusztusban jelezte a fejlesztési miniszternek: az M3-as vonal kocsijai „kritikus” műszaki állapotban vannak, és „senki sem tudja biztonsággal megbecsülni, hogy mikor kell leállítani a járműveket”. A kormány kérésére a főváros februárban 1100 oldalas jelentést küldött.

A megoldásról többféle forgatókönyv létezik. Uniós pályázat esetén nyílt pályázatot írnak ki, de bejelentkezett az orosz Metrowagonmash, a francia Alstom és a spanyol CAF is. Előbbi felújítana, utóbbi újat hozna. A CAF a villamostender miatt Dunakeszin létesítendő gyártóbázist is bevonná. A szerelvények ára 60-90 milliárd, az infrastruktúra felújítása további mintegy 100 milliárd forint.

A tervezésére már tavaly nyáron pályázatot írt ki a főváros, de még nem sikerült lezárni. A beérkező ajánlatok ugyanis a rendelkezésre álló 635 millió forintos uniós támogatás dupláját igényelték volna. Lapunk információi szerint a Fővárosi Közgyűlés következő ülésén tárgyalja annak lehetőségét, hogy a hiányzó összeget a fővárosi költségvetésből pótolják ki.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.