galéria megtekintése

A Fidesz már a soproniakat is átveri

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 15. számában
jelent meg.


Hajba Ferenc
Népszabadság

Csorna és Sopron között, illetve onnan egészen a nyugati határig kétszer egy sávos gyorsforgalmi út épül Magyarország hivatalos lapja, a Magyar Közlöny szerint. A szaktárca viszont állítja, hogy kétszer kettő. A soproni Fidesz-lobbi pánikszerűen lépett, de a városban már bizalmatlanok, háborognak az emberek.

Ha már minket, soproniakat is átver a Fidesz, akkor ótvar nagy baj van – dühöng Nagy Gábor, aki a kormánypárthoz is az egyik „leghűségesebb város" környékén él, és nagyon reménykedett abban, hogy Lázár János miniszter ígéreteinek megfelelően 2018-ig kétszer két sávos gyorsforgalmi utat építenek Sopron és Csorna között. A nemzetközi hálózatnál dolgozó fiatalember egy héten háromszor jár ezen az útvonalon Győrbe, egyszer pedig a kisalföldi megyeszékhelyen át Budapestre.

– A forgalom nagy, a közlekedés idegtépően lassú, veszélyes és „anyázó," amíg ez így marad, addig Sopron ugyanolyan zárt város lesz, mint a határsávos, vasfüggönyös időkben – panaszkodik, s persze némileg túloz is az önmagát „haszonelvű, alkalmi Fidesz-szavazóként" jellemző férfi.

A soproniak biztosak voltak benne, hogy 2018-ig megépül a kétszer két sávos út. A Miniszterelnökséget vezető miniszter az önkormányzati választások előtt az összegyűlt választóknak arról beszélt: ha Fodor Tamás, a Fidesz eddigi polgármestere marad a város élén, s a kormányzópárt képviselői vezetik a várost, akkor 2018-ig biztosan készen lesz a kétszer két sávos út. A soproniak szót fogadtak. Ezek után döbbenten fedezte fel valaki a Magyar Közlöny november 26-i számában, hogy az M85-ös gyorsforgalmi út kétszer egy sávos lesz csupán.

 

A Kisalföld című megyei lap a biztonság kedvéért rá is kérdezett a szaktárcára, ott azt a választ kapták, hogy a projektlistában szereplő út takarékossági okokból első ütemben csak kétszer egy sávos lesz, a későbbi „bővítés lehetőségének biztosítása mellett."

– Az októberi helyhatósági választások előtt Lázár János a vállalkozóknak mondott kampánybeszédében gyakorlatilag a Fidesz helyi önkormányzati győzelmének esetére teljesen biztosra ígérte a kétszer két sávos út megépítését 2018-ig – állítja a Sopronban élő Kránitz László, az MSZP Győr-Moson-Sopron megyei elnöke. Erre sok száz soproni vállalkozó emlékszik és háborog azon, hogy ismét becsaptak bennünket, pedig a Fidesz nem csinál mást, mint amit eddig: éppen az ellenkezőjét teszi annak, mint amit ígér.

A helyi kormánypárti politikusok az út ügyében egyelőre nem állnak a nyilvánosság elé. Érzékelték viszont az óriási közfelháborodást, s a hírek szerint a háttérben erős lobbizásba fogtak.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pár nappal később – mintha Magyarország hivatalos lapjának, a Magyar Közlönynek a fejlesztési listája nem is létezne – már azt tudatta: ha lesz rá pénz, s a forgalmi adatok is indokolják, akkor hazai forrásból még 2018-ig megépülhet a kétszer két sávos út.

A Győr és Csorna közötti szakaszon már dolgoznak, Csornán túl még csak ígéretek vannak
A Győr és Csorna közötti szakaszon már dolgoznak, Csornán túl még csak ígéretek vannak
Korponai Tamás / Népszabadság

Firtl Mátyás, Sopron és környéke fideszes országgyűlési képviselője a szakminiszterhez intézett azonnali kérdést az ügyben. Tasó László, a tárca államtitkára azt válaszolta, hogy a kétszer két sávos út megépül, az ezzel ellentétes eddigi információk csak szakmai álláspontot tükröztek, és nem egyeznek a kormány szándékaival.

Elég pikáns helyzet. Ebből ugyanis az következik, hogy Magyarország hivatalos lapja, a Magyar Közlöny nem a kormány szándékait fogalmazza meg. Akkor vajon kinek a szándékait? Egy-két útépítő mérnök saját érveinek kifejtéséhez privatizálta volna a Magyar Közlönyt?

– A kormányígéreteknek már nem hiszünk, ebben az esetben szerencsére talán a Magyar Közlöny sem ír igazat – mondja Kránitz László. – Bizakodni csak akkor kezdhetünk, ha lesz erre a beruházásra szánt, elkülönített pénz a költségvetésben, s elkezdik a négy sáv építését.

Megkérdeztük a tárcát, hogy most akkor kinek hihetnek a soproniak. Milyen széles lesz az út, mikorra épül meg, és miből?

„A Magyar Közlöny korábbi számában közölt projektlista a korábbi terveknek megfelelő, minimálisan megépítendő műszaki tartalmat rögzítette. A kormány közlekedésfejlesztési irányelvének megfelelően az autópályák országhatárokig történő kiépítése, a megyeszékhelyek, megyei jogú városok magas szintű bekötése a gyorsforgalmi hálózatba megtörténik. Így az M85 Csorna elkerülőtől nyugatra eső szakaszai még ebben a ciklusban 2x2 sávval épülnek meg hazai forrásból" – válaszolta Arzt Gergely kommunikációs főosztályvezető.

A soproniak szeretnék hinni, hogy ez az utolsó szó az ügyben, de azért figyelik a Magyar Közlöny újabb számait is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.