galéria megtekintése

A fideszes polgármestereknek is kínos Orbánék döntése

7 komment


Hargitai Miklós

Egyetlen fideszes kerületi polgármester sem kívánta nyilvánosan vállalni a véleményét lapunk kérdésére a fővárosi közösségi közlekedés működtetését részben a kerületekre terhelő kormányzati ötletről. A milliárdos elvonásokkal járó, már elfogadott törvénymódosításról tegnap tárgyalt Tarlós István főpolgármester Orbán Viktor miniszterelnökkel.

A jogszabály lényege, hogy az állam fokozatosan kivonul a fővárosi és főváros környéki közösségi közlekedés finanszírozásából, a feladatot a kerületi önkormányzatokra terhelve. Mint emlékezetes, a kormánytöbbség a lakásáfa-csökkentésről szóló salátába bújtatva fogadta el azt a törvénymódosítást, amely az iparűzési adónak a kerületek és a főváros közötti módosításával rendezné a fővárosi és agglomerációs tömegközlekedés fenntartását, miközben a kormány fokozatosan kivonulna a finanszírozásból.

A változtatás sem Tarlós István főpolgármesternek, sem a kerületek fideszes polgármestereinek nem tetszik – ezt jelzi, hogy Tarlós mellett Riz Levente, Láng Zsolt, Kovács Péter és Kocsis Máté kerületi elöljárók is aláírták azt az Orbán Viktornak írt tiltakozó levelet, amelyben az átcsoportosítás tarthatatlanságára hívják föl a figyelmet.

A HÉV-et például a bejárók nem tudnák fenntartani
A HÉV-et például a bejárók nem tudnák fenntartani
Kurucz Árpád / Népszabadság/archív

 

A lapunk megkeresését elhárító kormánypárti polgármesterekkel szemben az ellenzékiek közlékenynek bizonyultak. A Zuglót irányító PM-es Karácsony Gergely arra hívta föl a figyelmünket, hogy a kerületek lakosságának elemi környezetvédelmi és egészségügyi érdeke, hogy a bejáró forgalom a közösségi közlekedést használja, ezt azonban az agglomerációs települések nem tudják megfinanszírozni, a fővárosnak pedig valójában nem feladata – itt nyilvánvalóan az állami finanszírozás lenne a megoldás. „Éves szinten nagyjából 20 milliárdos összegről beszélünk, és még csak az sem igaz, hogy a kormány ne tudná előteremteni. Mi például örömmel lemondanánk a Városliget-projektről, az önmagában 20 évre rendezné az állami részt” – tette hozzá a polgármester.

Ehhez a véleményhez csatlakozott a XIX. kerületet vezető ­MSZP-s Gajda Péter is: szerinte a kormánynak „bezzeg minden hülyeségre van pénze”, Kispesten például évi 7,5 milliárdot költ el az Orbán-kabinet focira. – Meglepett a javaslat, eleinte blöffnek gondoltam – fogalmazott Gajda, aki szerint a változás sem a kerületeknek, sem a fővárosnak nem jó, mindenhonnan forrásokat von el. Kispest 100 millió forintot veszíthet, ami az éves szociális kiadási keret negyede – a kigazdálkodása érdekében a működési és a fejlesztési kiadásokhoz is hozzá kell majd nyúlni.

Elmaradt a fordulat

Nem történt fordulat az Orbán–Tarlós-találkozón, noha a főpolgármester, amikor hétfőn kevéssel egy óra előtt távozott a parlamentből a miniszterelnöktől, nem tűnt sem elégedetlennek, sem csalódottnak – mondták lapunknak. Tarlós István ma – a Fővárosi Közgyűlés ülése után – tájékoztatja a nyilvánosságot az Orbán Viktorral folytatott megbeszélés eredményéről.

A kormány részéről munkatársunk azt a tájékoztatást kapta a találkozó után, hogy a 2016-os költségvetés számai nem változtak, és a múlt heti parlamenti döntés szerint éves szinten 103 milliárd forint áll Tarlósék rendelkezésére a befolyt iparűzési adóból. „Új korszakot nyitott a kormány Tarlós István számára. A főpolgármesteren, illetve a közgyűlés döntésén múlik ezek után, hogy ebből mennyit költenek a fővárosi tömegközlekedésre, illetve a BKV-ra” – mondta forrásunk. (Csuhaj Ildikó)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.