galéria megtekintése

Hallgatnak, mint a sír, de nem engedik el a Felcsút kezét

12 komment


Czene Gábor

Nem rendítette meg a Puskás Akadémia mögött felsorakozó cégeket, hogy a miniszterelnök kedvelt klubja búcsút intett az első osztálynak. A felnőtt futballcsapat támogatói közül csak a Strabag adta jelét annak, hogy nem erre a teljesítményre számított.

Mészáros  Lőrinc cége a felcsútiak mezén. Ez  se változik
Mészáros Lőrinc cége a felcsútiak mezén. Ez se változik
Szabó Miklós / Népszabadság

Az NB I utolsó fordulójában eldőlt, hogy az Orbán Viktor által alapított felcsúti focibázis csapata, a Puskás Akadémia FC a másodosztályban folytatja. Pillanatnyilag úgy néz ki, hogy a labdarúgó-szövetség adminisztratív eszközökkel sem akarja az élvonalban tartani a gárdát. Kérdés, mit szólnak a szponzorok ahhoz, hogy a csapat kiesett, mennyiben befolyásolja támogatási hajlandóságukat a vártnál gyengébb szereplés.

A Puskás honlapján nem válnak külön egyértelműen az utánpótlás-akadémia és a felnőttcsapat támogatói. Nem kaptunk segítséget ahhoz, hogy szétbogozzuk a szálakat: a klub nem reagált megkeresésünkre.

 

Körkérdést küldtünk hát a honlapon felsorolt cégeknek. Kiderült, hogy az OTP csak az utánpótlást részesíti előnyben, a „felnőtt labdarúgócsapat fenntartására, az azzal kapcsolatos költségekre nem fordítható” a pénz. Szintén az utánpótlásra szánja a támogatást a Magyar Suzuki Zrt. és a Mol. Konkrét összeget egyik válaszadó sem említett.

Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Vasúti Szolgáltató Kft. igazgatója azt nyilatkozta: a cége által nyújtott támogatások közül csak a páholybérlés függ össze azzal, hogy a csapat kiesett az első osztályból. Arra hivatkozva, hogy a szerződés szerint bizalmas adatról van szó, nem árulta el, hogy a Stadler két éve mennyiért bérel 14 fős VIP-páholyt a Pancho Arénában. „A többi stadionnal összehasonlítva valahol a középmezőnyben mozog az ár” – jegyezte meg.

Dunai Zoltán elmondta: a következő idényben, a másodosztályban nyilván mások lesznek az anyagi kondíciók, várják a Pancho Aréna ajánlatát.

Az NB I-es meccseken kívül más sporteseményeket és az Omega-koncertet is beleszámítva az igazgató évi hat-hét alkalommal fordult meg a felcsúti páholyban. Vélhetően­ a jövő szezonban sem ritkulnak a felcsúti látogatásai. Dunai szerint az NB II-ben számos erős csapat van, nem sokkal gyengébb egy feljutási rangadó, mint a legtöbb élvonalbeli meccs.

A CBA letudta annyival, hogy alapítása óta támogatja a Puskás Akadémiát. „Tulajdonosaink a társaságunk szponzorációs tevékenységéről évente döntenek, a támogatási összegek nem publikusak.”

Furcsa módon a Duna Takarék Bank Zrt. annak ellenére tűnik fel a támogatók sorában, hogy korábban csak egy alkalommal segítette a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványt. Az sem tegnap volt. A bank 2013 és 2015 között nem adott támogatást, és most sem támogatja az akadémiát. Hasonló cipőben jár a volt Olajterv, az OT Industries­ Zrt. is: „Az akadémia partnerei között minden bizonnyal azért szerepel vállalatunk, mert 2015-ben a Puskás-Suzuki Kupán vettünk igénybe reklámszolgáltatást (reklámfelület-bérlés).”

A felcsúti játékosok a fejüket fogják – a szponzorpénzek miatt viszont nem kell aggódniuk
A felcsúti játékosok a fejüket fogják – a szponzorpénzek miatt viszont nem kell aggódniuk
Veres Viktor / Népszabadság

A mezreklámok és a nyilatkozók mögött látható szponzorfalak alapján biztosra vehetjük, hogy a felnőtt csapatot (is) támogatja Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester cége, a Mészáros és Mészáros Kft., a JAKO Magyarország Kft., a Penny Market, a VW (Volkswagen), a Duna Aszfalt Kft. és a Strabag.

Mészáros kft.-jétől és a JAKO-tól nem jött válasz, és a Penny Market sem volt bőbeszédű: mindössze annyit közölt, hogy az anyavállalat döntése értelmében üzleti folyamatairól nem áll módjukban információt kiadni.

A tiszakécskei székhelyű Duna Aszfalt részletes beszámolót küldött arról, hogy a társadalmi felelősségvállalás keretében milyen széles körű tevékenységet végez. A Puskásról azonban csupán annyi olvasható, hogy az „első számú tehetséggondozó műhely támogatása a futballban nagy büszkeség nekünk”. A vállalatnál „nagyon sokan szeretik a focit, és több mint hatszáz dolgozónkkal együtt nagyon szeretnénk végre sikeres magyar csapatnak szurkolni, emiatt örülünk, hogy mi is részt vállalhatunk a jövő tehetségeinek a segítésében.”

A VW forgalmazója, a Porsche Hungaria esetében nincs szó közvetlen pénzbeli juttatásokról, a cég öt éve gépkocsik használatba adásával támogatja a felcsúti klubot. Ennek értékéről nem adott tájékoztatást. A cég úgy érzi, megtérült a befektetés: „A megállapodás keretében széles körű reklámmegjelenést kapunk, amely az azóta első osztályúvá vált csapat esetében komoly értéket képvisel a tv-közvetítések miatt. Mint minden ilyen szerződésünk, ez is a hosszú távú, évente megújított kapcsolatrendszeren alapul, így a jelenlegi helyzetben sem kívánunk ezen változtatni." A kiesés ellenére sem.

A Strabag – egyedüli kivételként – hajlandó volt érdemben foglalkozni az NB I-től búcsúzó felnőttcsapat fiaskójával is: „Szponzorként természetesen sajnálattal vettük tudomásul, hogy a felcsúti csapat kiesett. Tisztában vagyunk vele, hogy a sportban vannak sikeres és kevésbé sikeres időszakok, bízunk benne, hogy a Puskás FC jövőre sikeresen fog szerepelni.”

Az útépítő cég hosszú távra tervez, egy-egy siker vagy kudarc alapvetően nem változtat az együttműködésen. A cégnél ezzel együtt várják a „szezonban történtek objektív szakmai elemzését és a jövőre vonatkozó terveket, ami nyilvánvalóan­ mára még nem készülhetett el. Ezek ismeretében fogunk dönteni a további támogatás módjáról és mértékéről”.

Vállalatok, amelyek némák maradtak

Több mint húsz céggel próbáltuk meg felvenni a kapcsolatot. A miniszterelnök baráti, családi köréhez közvetlenül kötődő társaságok (a Mészáros és Mészáros Kft.-n kívül: Búzakalász 66 Felcsút Kft., Gánt Kő és Tőzeg Kft., Dolomit Kőbányászati Kft.) egy­aránt némák maradtak. A Coca-Cola magyarországi cége vagy a Pharos 95 Kft. annak ellenére nem reagált, hogy mindkét helyről visszaigazolták, megérkezett az e-mailünk.

Update: A Coca-Cola a következő állásfoglalást juttatta el lapunkhoz:A Coca-Cola Magyarország elkötelezetten népszerűsíti a rendszeres testmozgást, az aktív, sportban gazdag életmódot, továbbá szabadidősport-rendezvényeket szervez és támogat, azért, hogy mindenkinek lehetőséget adjunk a mozgásra. Mindezeket fogja össze cégünk 2005-ben útjára indított Coca-Cola Testébresztő programja. 

Ez szakmai és civil partnerek bevonásával - az elmúlt 10 évben mintegy 50 sportágban, több mint 500 sport- és szabadidős rendezvényen 3,3 millió embert mozgatott meg. A Coca-Cola Testébresztő ezzel hazánk legnagyobb vállalati szabadidősport kezdeményezésévé nőtte ki magát. Cégünk többi közt a Magyar Labdarúgó Szövetséggel közösen rendezte meg a középiskolások kispályás focitornáját a Coca-Cola CUP-ot, továbbá szponzorációs és terméktámogatással segíti a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémiát. A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia tevékenységét nem támogatta társasági adójából. 

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.